Kun asioit pankissa joko henkilökohtaisessa tapaamisessa, puhelimitse tai digitaalisen palvelun kautta, pankki varmistaa henkilöllisyytesi (todentaminen). Lisäksi pankki kysyy yrityksesi liiketoiminnan tuntemiseen liittyviä kysymyksiä esimerkiksi tuotteista, palveluista ja yrityksen liikekumppaneista sekä omistajista.

Miksi tietoja kysytään niin tarkasti ja miksi henkilöllisyys varmistetaan aina tapaamisessa?

Finanssipalvelun tarjoajalla on lakisääteinen velvollisuus tunnistaa ja tuntea asiakkaansa, hänen toimintansa ja taustansa, niin laajasti kuin asiakassuhde edellyttää. Eri tietoja tulee hankkia ja pitää säännöllisesti yllä koko asiakassuhteen ajan.

Jos asiakkaaseen tai hänen käyttämiinsä palveluihin liittyy tavanomaista korkeampi rahanpesun tai terrorismin rahoittamisen riski, meillä on velvollisuus hankkia asiakkaasta tavallista enemmän tietoja. Laki edellyttää samoja toimia useilta muiltakin liiketoiminnoilta, esimerkiksi asianajotoiminnalta, kiinteistönvälitykseltä ja perintätoimelta.

Asiakkaan tunteminen (Know Your Customer, KYC) on keskeinen työkalu, jolla rahanpesua ja terrorismin rahoittamista estetään. Tuntemistietojen avulla me pankissa ymmärrämme, mikä on asiakkaan tavanomaista palveluiden käyttöä. Tietojen saaminen ja säännöllinen ylläpitäminen ovat edellytys asiakkuuden avaamiselle ja jatkumiselle. Kysymme tietoja muun muassa henkilö- ja yritysasiakkaan käteis- ja ulkomaanmaksuliikenteestä. Tarvitsemme tiedon myös siitä, toimiiko henkilö, hänen perheenjäsenensä tai läheinen liikekumppaninsa merkittävässä julkisessa tehtävässä.

Asiakkaan todentaminen (tunnistaminen) on samalla tavoin keskeinen osa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä. Todentamalla varmistamme, että asiakas on se henkilö, joka hän kertoo olevansa. Tämä prosessi on tärkeä, koska se auttaa estämään väärinkäytöksiä ja suojaa sekä yrityksen edustajaa henkilönä että koko yritystä.

Kaikki tämä auttaa tunnistamaan ja estämään myös erilaisia petoksia tai niiden yrityksiä. Erityisesti asiakkaan normaalista liiketoiminnasta tai maksukäyttäytymisestä poikkeavat maksut ja tapahtumat pyritään tunnistamaan ja selvittämään. Vuonna 2024 ensimmäisen vuosipuolikkaan aikana pankkien tietoon tuli 45 miljoonan euron arvosta huijauksia. Niitä saatiin estettyä pysäyttämällä tai palauttamalla maksu yhteensä 18 miljoonalla eurolla.

Kun tunnemme hyvin asiakkaan, hänen tarpeensa ja odotuksensa, voimme tarjota parempia ja räätälöityjä palveluita sekä hänen liiketoimintaansa hyödyttäviä ratkaisuja – usein myös oma-aloitteisesti. Asiakaskokemus ja asiakastyytyväisyys paranevat.

Viimekädessä se, että tunnemme asiakkaamme hyvin, vaikuttaa pankin maineeseen ja brändiin. Vastuullinen toiminta ja asiakkaiden tunteminen viestivät aina yrityksen luotettavuudesta ja ammattitaidosta, mikä voi houkutella uusia asiakkaita ja parantaa yrityksen kilpailukykyä. Vastuullisuus on siis tärkeää sekä pankille että asiakasyrityksellemme. Yhdessä vastuullisesti toimien voimme edistää parempaa taloudellista tulevaisuutta.

Kirjoitus on julkaistu myös Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjät -lehdessä 03/2025.