Olen kuullut kerran, jos toisenkin, että vakuutus ei koskaan korvaa mitään. Tämä on yleinen mielikuva, jota on tarpeellista muuttaa uuteen suuntaan.

Teksti Sari Styrman, korvauspalveluiden johtaja, Pohjola Vakuutus
Julkaistu 15.3.2023

Ajatus siitä, että vakuutusyhtiöt eivät koskaan maksaisi vahingonkorvauksia on liiketoimintamielessäkin absurdi, koska silloinhan vakuutusyhtiö luopuisi ydinliiketoiminnastaan, joka on asiakkaan arjen riskienhallintaa ja vahinkojen korvaamista.

Hankkiessasi vakuutuksen, varaudut riskeihin, joita elämässäsi voit kohdata. Vakuutuksilla minimoit itsellesi tai yritystoiminnallesi aiheutuvia vaikeuksia ja huolenaiheita vahinkotilanteissa. Lopulta, jos vahinko sattuu, vakuutuksesi on myös korvauspalvelu, joka on yhtä tärkeä osa vakuutusturvaa kuin kattava vakuutus tai vakuutuksesta maksamasi hinta. Korvauspalvelu auttaa sinua vahinkotilanteessa ja sujuvasti etenevä vahinkokäsittely vahvistaa sekä kotitalouksien että yritysten kykyä ottaa iskuja vastaan. Siksi on erittäin tärkeää pohtia vakuutuskumppania valittaessa, miten arjen jatkuvuudesta huolehditaan tosipaikan tullen.

Vakuutustutkimuksen 2022 (Finanssialan keskusliitto, FA) mukaan suomalaiset ovat varsin tyytyväisiä vakuutusyhtiöihin ja vakuutusyhtiöiden tapaan toimia. Tyytyväisyys vakuutusmenettelyyn ja saatuun korvaukseen on ollut kasvussa. Silti vakuutusyhtiöiden korvaushalukkuuteen suhtaudutaan edelleen skeptisesti. Tutkimuksen mukaan peräti 73 prosenttia on sitä mieltä, että vakuutusyhtiöt pyrkivät vakuutusehtoihin vetoamalla vapautumaan korvausten maksusta. Onko tämä totta vai tarua?

Totta on, että vahinkovakuutusyhtiöt saavat yhteensä yli kolme miljoonaa vahinkoilmoitusta vuodessa, joka tarkoittaa keskimäärin yli 8000 vahinkoilmoitusta joka päivä. Pohjola Vakuutus maksoi vuonna 2022 korvauksia yli miljardi euroa. Yhteensä vakuutusyhtiöt korvasivat viime vuonna vahinkoja yli kolmella miljardilla eurolla.

Asiakkaiden kaikista korvaushakemuksista korvattavia on keskimäärin noin 93–95 prosenttia. Vakuutusyhtiöt korvaavat leijonanosan sattuneista vahingoista.

Vakuutuskorvausten avulla kotitaloudet voivat jatkaa arkeansa pesukoneiden pyöriessä ja puhelimien soidessa. Tulipalon sattuessa huolehdimme, että perhe saa turvalliset puitteet päästä yli elämää järkyttäneestä tapahtumasta ja mahdollistamme uuden kodin rakentamisen. Sairastuneet ja tapaturmaisesti loukkaantuneet pääsevät nopeasti hoitoon ilman jonottamista. Terveysvakuutuksella tuemme julkisten palveluiden rinnalla terveydenhuollon palveluiden saatavuutta. Vakavissa liikenne- ja työtapaturmavahingoissa mahdollistamme kuntouttamisen ja uudelleen kouluttautumisen kautta sopeutumisen uuteen elämäntilanteeseen. Yritysten liiketoiminnan jatkuminen turvataan omaisuus-, vastuu- ja keskeytysvakuutusten avulla – tällöin turvataan myös työpaikkoja. Tarua siis on, että vakuutus ei koskaan korvaa mitään.

Asiakkaan näkökulmasta vahinkojen korvaaminen on lopulta se ”tuote”, jonka asiakas vakuutusyhtiöltä ostaa. Korvauspalvelun tehtävä on varmistaa, että vahingon sattuessa ihmisten arki voi jatkua ja yritykset voivat jatkaa toimintaansa. Vakuutusyhtiö on tapahtumarikkaan arjen selkänoja. Aina sattuu ja tapahtuu – se on osa elämää. Korvauspalvelussa työskentelevät auttamisen ammattilaiset huolehtivat, että Kaikki kyllä järjestyy.

Kirjoittaja Sari Styrman on Pohjola Vakuutuksen Korvauspalveluiden johtaja. Sarilla on pitkä kokemus vahinkovakuutuksen liiketoiminnasta ja hän on työskennellyt erityisesti vakuutusjuridiikan ja -korvausten parissa.