Pakettien kuljetuksessa vaativin vaihe on niin sanottu viimeisen kilometrin haaste: miten toimittaa kustannustehokkaasti sopivimpaan aikaan vastaanottajalle hänen tilaamansa lähetys. Moni kuluttaja ja kuljetuksesta vastaava yritys on törmännyt tilanteeseen, ettei lähetystä ole voitu toimittaa, kun vastaanottajaa ei ole tavoitettu.

Perinteisten kuljetusyritysten haastajiksi on markkinoille tullut useita ketteriä toimijoita. Woltin ja Foodoran ruokalähetit ovat jo arkea katukuvassa. Nyt myös pakettien markkinoista kisaavat uudet startup-yritykset. Kotikuljetuksiin ja palautuksiin erikoistunut ruotsalainen Budbee on laajentanut Suomen markkinoille. Mikkeliläinen MyXLine tarjoaa joukkoistettuja pikakuljetuksia muun muassa pääkaupunkiseudulla.

Pääkaupunkiseudun lisäksi 10 paikkakunnalla toimiva kontiolahtelainen startup-yritys Fiuge ilmoittautuu kisaan radikaalisti asiakaslähtöisenä haastajana. Se haluaa tarjota edullisen ja nopean kuljetuspalvelun, joka helpottaa sekä yrittäjien että yksityishenkilöiden arkea.

– Kännykässä ja netissä toimivan sovelluksen avulla joukkoistetut kuljettajamme ja tilaajat löytävät toisensa, kuvailevat Fiugen perustajat Jukka Tarkiainen ja Kari Natunen startup-yrityksensä toimintaperiaatetta.

Venepukin toimituksesta syntyi bisnesidea

IT-alalla uraa tehnyt kaksikko perusti yrityksensä vuonna 2018. Sen operatiivinen toiminta alkoi seuraavana vuonna. Idea yrityksen tarjoamasta palvelusta syntyi omista arjen kokemuksista.

– Minulla oli Turussa venepukki, joka olisi pitänyt toimittaa Helsinkiin. Kun selvitin eri kuljetusvaihtoehtoja, olisi venepukin siirto tullut maksamaan perinteisillä kuljetusfirmoilla enemmän kuin mikä pukin arvo on, Tarkiainen kertoo.

Yrittäjäkaksikko alkoi suunnitella palvelua, joka hyödyntäisi alustatalouden keinoja. He kehittävät sovelluksen, joka yhdistää tavaran tilaajat ja toimittajat. Sovelluksen ytimenä on dataan pohjautuva kuljetusten ohjaaminen, jossa algoritmi laskee kuljetukseen parhaiten soveltuvan ratkaisun.

Fiuge on saanut toimintaansa rahoitusta startup-rahastoilta ja ELY-keskukselta.

Radikaalisti asiakaskeskeinen

Fiugen joukkoistettuun kuljetusverkostoon on liittynyt jo 1 290 kuljettajaa Kajaanista alkaen aina pääkaupunkiseudulle. Kuljetuksia tehdään henkilö- tai pakettiauton ohella myös moottoripyörällä, fillarilla tai kävellen.

– Kilpailuvalttimme on hinnoittelu ja nopeus. Olemme virtaviivaistaneet kuljetukset ja miettineet asioita erityisesti asiakkaan näkökulmasta. Perinteiset kuljetusyritykset miettivät palvelujaan liiaksi vain omien prosessiensa ja tai kuljetusauton näkökulmasta. Optimoidaan enemmän oman kaluston käyttöastetta kuin asiakkaan tarpeita, Tarkiainen vertailee.

– Perinteisten kuljetusyritysten viennit ja noudot logistiikkakeskuksiin nostavat palvelun hintatasoa ja pidentävät toimitusaikoja, Tarkiainen sanoo.

Yhteistyötä S-Ryhmän ja Schenkerin kanssa

Fiugen liiketoiminta sai hyvän startin, kun sekä S-Ryhmä että DB Schenker lähtivät mukaan yhteistyöhön.

– Toimimme Schenkerin alihankkijana pääkaupunkiseudulla ja toimitamme S-Ryhmän ruokakasseja kuluttajille kotiin suurimmissa kaupungeissa. Nyt mukaan on tullut myös laaja joukko erilaisia yrityksiä huonekaluliikkeistä elektroniikka- ja lemmikkieläinkauppoihin, Tarkiainen sanoo.

Pakettiliiketoiminnan ja ruoka- ja lääkekuljetusten ohella vahvasti kasvava alue on lämminruokabisnes, jonka kysyntä on lisääntynyt voimakkaasti koronapandemian myötä.

– Tavoitteenamme on pakettien, lääkkeiden ja muiden kuluttajatuotteiden lisäksi tuoda monipuoliset ravintolapalvelut koteihin myös haja-asutusalueilla, Tarkiainen visioi.

Kuljetukset jatkuvassa valvonnassa

Joukkoistukseen pohjautuva palvelukonsepti herättää tietysti kysymyksen kuljetusten turvallisuudesta. Tarkiaisen mukaan turvallisuudesta huolehditaan koko toimituksen elinkaaren ajan.

– Kun kuljettaja valitsee sovelluksestamme toimitettavan lähetyksen, otetaan paketista valokuva. Kuljettajan kännykkä paikantaa toimituksen koko ajan. Lähettäjä ja vastaanottaja voivat seurata reaaliaikaisesti kuljetuksen etenemistä. Paketti kuvataan uudelleen, kun se on toimitettu vastaanottajalle. Näin varmistetaan, että kuljetus on viety perille, Tarkiainen vakuuttaa.

Tutustu yrittäjän ja yrityksen vakuutuksiin