Kun Pentti ja Salme Hartikainen alkoivat majoittaa matkailijoita kotitilallaan Nilsiän Rinnepellossa, kaikki vieraat mahtuivat tilan vanhaan päärakennukseen, ja Salme valmisti koko joukolle ateriat.

– Täällä oli parhaimmillaan parikymmentäkin lasta kerrallaan ruokailemassa, muistelee Salme Hartikainen Rinnepellon päärakennuksen tuvassa.

Kun läheinen Tahkon hiihtokeskus alkoi kasvaa, Salme ja tilan isäntä Pentti Hartikainen ryhtyivät suunnittelemaan vuokramökkien rakentamista.

Rahoitusta ei aluksi löytynyt mistään. Kun he lopulta saivat lainan, koko tila piti kiinnittää pankille. Sen jälkeen Hartikaiset rakensivat uuden mökin joka vuosi, myös 1990-luvun syvimmän laman aikaan.

Nyt aika on toinen. Matkailu on muuttunut maatilan sivuelinkeinosta yritystoiminnaksi, Rinnepellon Lomamökit on kasvanut 20 mökin ja huoneiston majoittajaksi ja liiketoiminta on siirtynyt uudelle sukupolvelle, Jouni ja Mari Hartikaiselle.

Jotain on silti säilynyt entisellään.

– Liiketoiminta perustuu siihen, että kaikki pitää osata tehdä itse, Jouni Hartikainen naurahtaa.

– Missään ei tarvitse olla maailmanmestari, mutta kaikessa riittävän hyvä, täydentää Pentti Hartikainen.

Myös perinteinen hyvä palvelu on vielä arvossaan. Yrittäjäpariskunta huolehtii kaikista vieraistaan, ja on aina paikalla.

– Kilpailu on kovaa, ja jollain tavalla pitää erottua. Jos asiakkaalle tulee joku ongelma, me autamme. Asiakas tuntee olonsa turvalliseksi, Mari Hartikainen kertoo.

Varaukset aina ajan tasalla

1980-luvulla vieraat tulivat Rinnepeltoon läheisen Tahkon hiihtokeskuksen houkuttelemina. He löysivät Rinnepellon tuttavien suositusten perusteella. Kesällä lomamatkailijat yksinkertaisesti ajoivat pihaan ja kysyivät löytyykö talosta tilaa.

Nyt tärkein myyntikanava on verkko. Mari Hartikainen listaa käytössä olevat kanavat:

– Me olemme isompien sateenvarjojen suojassa. Suuri osa varauksista etenkin talvisaikaan tulee Tahkon oman varauspalvelun tahko.comin kautta. Kesäajan varauksissa Lomarengas on tärkeä. Uusimpana mukaan on tullut booking.com. Se on kansainvälinen ja koko ajan kasvava, ja nappaa myyntiosuuksia muilta.

Useiden myyntikanavien käyttö vaatii tarkkaavaisuutta hinnoittelussa ja jatkuvaa hereillä oloa.

– Puhelin pitää olla mukana koko ajan. Kun varaus on tehty, se täytyy viedä heti kaikkiin kanaviin, ettei tule päällekkäisiä varauksia, Mari kertoo.

Päivällä Hartikaiset siivoavat, huoltavat tai kunnostavat majoitustiloja, mutta varauksia otetaan vastaan riippumatta siitä, mitä muuta on menossa. Tilanne varmistetaan vielä illalla tietokoneen ääressä.

– Varaustoiminta on tosi hektistä. Ihmiset tekevät varauksia tosi lyhyellä varoajalla varsinkin silloin kun sesonki lähestyy.

Järvi-Suomen metsät ja vedet kiinnostavat

Laajalle ulottuva verkkomarkkinointi tuo Rinnepeltoon jatkuvasti uusia ulkomaisia asiakkaita.

Talvisaikaan Tahkolla pääosassa on talviurheilu, ja venäläiset ovat suurin asiakasryhmä – Pietarista ajaa Tahkolle suunnilleen samassa ajassa kuin Helsingistä silloin, kun rajalla ei ole ruuhkaa.

Kesällä Rinnepeltoon tullaan maaseutu- ja luontolomalle. Asiakkaita tulee paljon Keski- ja Etelä-Euroopasta. Useimmat vieraat viihtyvät Syvärin järven rantaan rakennetuissa mökeissä vähintään viikon ajan.

Osa vieraista kiertelee Itä-Suomea, mutta monelle riittää mökkiloma suomalaisella maaseudulla.

Suomalaisessa mökkielämässä riittääkin totuttelemista. Pentti Hartikainen muistaa hollantilaisen vieraan, joka oli uimassa ilkosillaan, kun mieleen juolahti, että avaimet ja kännykkä ovatkin sisällä mökissä. Onneksi rannalla oli sadetakki, joka päällään uimari tuli etsiskelemään apua.

– Monelle on elämys, että on järviä, metsää ja hiljaisuutta. Esimerkiksi espanjalaiset eivät tarvitse mitään muuta kuin sen järven, Mari sanoo.

– Suomi kiinnostaa, ja pääkaupunkiseutu ja Lappi ovat jo lyöneet läpi. Nyt Järvi-Suomi nostaa profiiliaan ja pärjää varmasti tulevina vuosina.