Punanaamio tekee pilailusta bisnestä – kaikki sai alkunsa, kun Sari jäi työttömäksi
Lisää aiheesta
Punanaamio on jo 30 vuotta aistinut kuumimmat naamiaisasut. Tekokaljut ja kumikanat tosin ovat kovan menekin pilailutarvikkeita jostain syystä, jota kauppias Sari Luoma voi vain arvailla.
Pierupussikauppias. Sellaiseksikin Sari Luomaa on tituleerattu, mutta ei hän pelkkiä pierutyynyjä myymällä ole kasvattanut Turun Humalistonkadun pienestä kivijalkamyymälästä alkunsa saaneesta Punanaamiosta Suomen suurinta karnevaalikauppaketjua.
Luomasta tuli juhla- ja naamiaistarvikkeita sekä pilailutuotteita myyvä yrittäjä kuin sattumalta kolmekymmentä vuotta sitten. Hän haaveili juristin ammatista, mutta kun yliopiston ovet eivät ensiyrittämällä auenneet, Luoma lähti töiden perässä ensin Ruotsiin ja sitten Mallorcalle. Matkaoppaana Kanariansaarilla syttyi myös kiinnostus maskeerauksiin.
Bravuureitani olivat veri ja suolenpätkät eli haavat, ruvet ja kaikki muu ällöttävä.
– Tutustuin karnevaaleilla paikalliseen maskeeraajaan ja aloin autella häntä. Häneltä sain ensimmäiset verireseptit. Lisää oppia hain kirjoista ja lehdistä. Tuolloin ei kouluissa tainnut edes olla maskeerauslinjaa, joten opettelin kaiken itse. Bravuureitani olivat veri ja suolenpätkät eli haavat, ruvet ja kaikki muu ällöttävä.
Opasvuosien jälkeen Luoma palasi Suomeen ja teki monenlaisia töitä. Vaihtoehtona oli myös muuttaa työn perässä Englantiin.
– Aviomieheni Reijo Luoma ehdotti, että tekisin harrastuksestani työn eli alkaisin tehdä maskeerauksia ja maalauksia työkseni.
Punanaamio syntyi laman keskelle
Luoma perusti yrityksensä keskellä 1990-luvun alun lamaa. Punanaamio aloitti toimintansa vuonna 1993 fantasiamaskeerauksilla ja maalauksilla. Luoma kiersi juhlien lisäksi festareilla ja muissa tapahtumissa tekemässä kasvomaalauksia ja kiinnittämässä feikkitatuointeja.
Ensimmäisen Punanaamio-kivijalkaliikkeensä Luoma perusti Turun keskustaan vuonna 1994. Aviomies Reijo auttoi alusta alkaen, ja muutaman vuoden päästä he alkoivat pyörittää yritystä yhdessä.
Punanaamion valikoimissa oli aluksi muun muassa pilailutarvikkeita, peruukkeja ja vuokrapukuja. Pukuvuokraamo, josta Luoma oli ostanut maskeeraustarvikkeita, meni konkurssiin ja Luoma osti sen koko varaston.
– Pukuvuokrauksesta luovuttiin myöhemmin, koska pukujen pesussa ja pakastuksessa oli hirveä homma. Meillä oli esimerkiksi toistasataa vanhojen tanssiasuja, jotka piti silittää yhtä päivää varten tylli kerrallaan.
Liiketila oli pieni. Luoma muistelee, että kaikki tuotteet olivat esillä lasivitriinissä ja hyllyillä. Asiakkaat eivät saaneet hypistellä tuotteita vaan ne piti pyytää.
– Tuotteissa ei ollut hintalappuja, joten kassalla piti kaikki muistaa ulkoa. Jotkut lapset olivat aivan uskomattomia, kun ulkomuistista latelivat pitkän tuotelistan ja kilisyttivät sen jälkeen tasarahana kolikot kouraan.
Suomen ensimmäisiä verkkokauppayrityksiä
Punanaamio kasvoi hiljalleen pienestä kivijalkaliikkeestä Suomen suurimmaksi hauskanpitoon ja naamiaisiin erikoistuneeksi yritykseksi, jolla on nykyään Turun lisäksi myymälät Helsingissä, Vantaalla ja Tampereella sekä päävarasto Turun Kärsämäessä.
Punanaamio oli myös yksi Suomen ensimmäisistä yrityksistä, joka avasi verkkokaupan. Kaupanteko oli hyvin toisenlaista ennen internetiä ja verkkokauppaa. Luoma hankki aluksi tuotteensa kotimaisilta tavarantoimittajilta, mutta pian katse kääntyi kohti Eurooppaa ja omaa maahantuontia.
–Vuosien varrella verkon puolelle on tullut monenmoista toimijaa. Me olemme suomalainen verkkokauppa, jonka tuotteet on tuotu Suomeen EU-määräysten mukaisesti, ja suomalainen henkilökuntamme kerää, pakkaa ja palvelee.
Tänä päivänä juhlia ja juhlijoita on joka lähtöön. Asuja, peruukkeja, koristeita ja rekvisiittaa kaivataan niin synttärijuhliin, polttareihin, häihin, yritysjuhliin, vappuun, juhannukseen, halloweeniin, jouluun, uudenvuodenjuhliin sekä erilaisiin musiikki- ja urheiluteemajuhliin.
Tekokaljut, sirkustarvikkeet ja juhlasomisteet tekevät kauppansa jatkossakin.
– Kotiin, puutarhaan ja juhliin panostetaan enemmän kuin ennen. Moni rakentaa itse isoja ja näyttäviä kokonaisuuksia, mutta jo pienellä satsauksella saa paljon aikaiseksi.
Punanaamiossa on myynnissä yli kymmenentuhatta tuotetta. Luoman mukaan naamiaisasut, peruukit ja meikkituotteet ovat kovassa suosiossa. Erilaiset juhlasomisteet, sirkustarvikkeet ja pelikortit ovat myös kasvattaneet suosiotaan.
– Yksi tämän hetken erikoisuus ovat tekokaljut, joita ostetaan jostain syystä niin paljon, että niitä saa tilata jatkuvasti lisää, Luoma kertoo.
Aina on syytä juhlaan
Ilon- ja naurunaiheita ei voi Luoman mukaan koskaan olla liikaa, ja etenkin haastavina ja vaikeina aikoina juhlia ja hyvää mieltä tarvitaan tavallista enemmän.
Luomat rakastavat itsekin juhlia. Ystävien kesken järjestetään illanistujaisia ja elokuvailtoja.
– Naamiaisasut ja peruukit ovat edelleen vahvasti mukana elämässämme. Juhlat ja hassuttelu tuovat hyvää mieltä, kun saa heittäytyä eri rooleihin ja nauraa itselleen sekä naurattaa samalla muita.
Nykyään lempinimemme ovat Turha ja Tarpeeton.
Pariskunta viettää talvet Kanarialla. Se on merkinnyt sitä, että yrityksen vetovastuu on pitänyt siirtää muille. Luoman mukaan se on yrittäjyyden suurimpia haasteita eikä se olisi onnistunut ilman loistavia työntekijöitä.
– Meillä on käynyt mieletön tuuri tässä asiassa, kun olemme löytäneet oikeat ihmiset ja olemme päässeet siirtymään takavasemmalle. Lempinimemme ovatkin Turha ja Tarpeeton.
Pitkälle yrittäjätaipaleelle on mahtunut monenlaista haastetta. Palkitsevinta työssä on Luoman mukaan se, kun onnistuu toteuttamaan asiakkaan toiveet. Hänelle on vuosien saatossa kertynyt mapillinen kiitoskirjeitä ja kuvia asiakkaiden onnistuneista juhlista.
– Työnkuva on vuosien saatossa muuttunut ja laajentunut. Aina välillä joku yllättyy, kun kuulee, että työ on oikeasti haastavaa ja välillä jopa rankkaa, vaikka kyse on hupikaupasta.
Luoma uskoo alan ja Punanaamion kasvuun ja tulevaisuuteen. Vaikka asiakkaat tilaavat yhä enemmän verkkokaupoista, kivijalkaliikkeillä on yhä tärkeä rooli: ihmiset haluavat hypistellä tuotteita ja asiakaspalvelua oikeilta ihmisiltä.
– Ajat muuttuvat, mutta ihmiset haluavat nauraa ja pitää hauskaa. Uskon, että pierupussi ja muut hupitarvikkeet kiinnostavat ja naurattavat vielä vuosienkin päästä, Luoma hymyilee.