Helsingin yliopistolla vietettiin pikkujouluja vuonna 2014. Juhlimassa oli myös kaksi kemian tutkijaa, Petro Lahtinen ja Antti Pärssinen.

Lahtisen leipälajina oli tutkia puukuituja, Pärssinen keskittyi polymeerien tutkimiseen.

Oli juotu sen verran punaviiniä, että molempien mieli alkoi olla vapaa ja luova, ja kaksikko sai idean: mitä, jos yhdistettäisiin molempien tutkimukset? Katsottaisiin, mitä tapahtuu, kun sekoittaa puukuitua polymeereihin?

Pikkujouluista selvittyään Lahtinen ja Pärssinen alkoivat hommiin. Lopputuloksena oli uusi materiaali, joka voi mullistaa ja on osin jo mullistanut kylpyhuoneiden pintamateriaalit.

Kuka hullu yrittäisi tuoda märkätiloihin puupohjaisia tuotteita?

Sellainen oli Woodio-nimisen yrityksen lähtölaukaus.

Idea, jonka kemistit keksivät, oli hullu. Monet sanoivat: kuka nyt yrittäisi tuoda märkätiloihin puupohjaisia tuotteita?

”Wau!”

Kelataan kymmenen vuotta eteenpäin tähän päivään. Woodion tarinaa kertoo sen nykyinen toimitusjohtaja Terja Koskenoja.

Woodion toimitusjohtaja Terja Koskenoja lähikuvassa
Toimitusjohtaja Terja Koskenoja haki Woodiolle aikanaan töihin, koska innostui niin paljon yhtiön tuotteista.

Hän on tehnyt aiemmin uraa metsäteollisuudessa, korujen parissa ja ohjelmistoyrityksessä. Nyt Koskenoja on ollut Woodiossa kolme vuotta töissä. Hän haki firmaan töihin avoimen haun kautta, koska innostui niin paljon yrityksen tuotteista.

– Tulin firmaan sen waun takia: kun näin ensimmäisen kerran, mitä Woodio tekee, ajattelin, että ’wau!’.

Sama efekti tulee Koskenojan mukaan monelle, jotka näkevät tuotteita ensimmäisen kerran.

– Se on todella innostavaa – olla mukana näin rohkeassa firmassa, joka osuu loistavasti maailman megatrendeihin: ilmastonmuutoksen vastainen taistelu, kulutuksen vähentäminen ja kaunis design, Koskenoja sanoo.

Mitä Woodio tekee?

Woodion valtti on uudenlainen puupohjainen, ekologinen materiaali, joka kestää vettä. 

Woodion tuotteilla voi korvata esimerkiksi kylpyhuoneiden perinteiset keraamiset pinnoitteet WC-pöntöistä pesualtaiden kautta pöytätasoihin ja keittiön välitiloihin.

Woodion puupohjaisista materiaaleista valmistetaan esimerkiksi pesualtaita.
Woodion puupohjaisista materiaaleista valmistetaan esimerkiksi pesualtaita.

Iso etu keramiikkaan nähden on Woodion materiaalien ekologisuus, Koskenoja sanoo.

– Meidän tuotteillamme on tutkitusti pienempi hiilijalanjälki kuin keraamisilla tuotteilla.

Koskenojan mukaan Woodion tärkein kilpailuetu on kuitenkin design – Woodio on kemiainnovaatiopohjastaan huolimatta ensisijaisesti design- ja sisustusbrändi.

– Kylpyhuoneet ovat olleet vuosikymmeniä samannäköisiä. Me haluamme ravistella tätä normia rohkealla muotoilulla ja värivalikoimalla.

Täysin uudella materiaalilla on pitkä tuotekehitys

Woodio perustettiin vuonna 2015, mutta vasta vuonna 2019 alkoi firma toi ensimmäiset tuotteet markkinoille.

Noina vuosina tehtiin paljon kehitystyötä. Täysin uudenlaisen materiaalin tuotteistaminen on nimittäin pitkä tie.

Terja Koskenoja juttelemassa Elena Rautakosken kaussa
Woodio on siirtämässä tehdastaan Helsingin Konalasta Lahteen. Kuvassa Koskenojan lisäksi Elena Rautakoski.

– Alussa se oli pitkälti testaamista ja sen varmistamista, että materiaali täyttää erilaisten standardien vaatimukset.

Rahoitusta tuotekehitykseen Woodio sai muiden muassa EU:n horisonttirahoituksesta sekä Business Finlandilta. Koskenoja kiittelee yrityksen omistajia, jotka ovat uskoneet tuotteeseen ja rahoittaneet yritystä.

Tärkeää kehitysvuosien aikana oli myös kartoittaa potentiaalisten asiakkaiden haluja ja toiveita sekä rakentaa myyvää brändiä – ja pohtia, millä keinoilla vakuuttaa asiakkaat siitä, että uudenlaiseen tuotteeseen kannatta panostaa.

Designilla kiinnostus…

Ensin asiakkaissa täytyi herättää innostus – piti saada se wau!

Se onnistui designin avulla. Tärkeää monille asiakkaille oli myös Woodion vastuullisuus: tässä on tuote, jolla voidaan pienentää hiilijalanjälkeä.

Vastuullisuusajattelu on noussut viime vuosina entistä tärkeämmäksi asiaksi yritysten strategioissa. Nyt EU:ssa on tehty esimerkiksi yritysvastuudirektiivejä, jotka velvoittavat yrityksiä vastuullisuuteen.

– Ihmiset alkavat olla todella tietoisia näistä kysymyksistä. Meille se on kilpailuetu, koska vastuullisuus on ollut meillä alusta lähtien dna:ssa.

Tärkein on silti se design, ja Woodion suunnittelu on todistetusti hienoa: firman tuotteet ovat voittaneet useita designpalkintoja. Esimerkiksi viime vuonna Frankfurtissa Woodio palkittiin Design Plus Awardilla, mikä oli Koskenojan mukaan merkittävä tunnustus.

…Ja faktoilla koukkuun

Waun jälkeen asiakkaat piti vakuuttaa siitä, että tuote oikeasti toimii.
Usein ensimmäisiä kysymyksiä olivat: ”onko tämä oikeasti vedenkestävä?” ”Onko tämä yhtä pitkäikäistä kuin keramiikka?”

Woodion materiaali on täysin uudentyyppistä.
Täysin uudenlaisen materiaalin osalta Woodion täytyy vakuuttaa asiakkaat, että se toimii kuten on luvattu.

– Nämä täytyy vain faktoilla, tutkimuksilla ja dokumentaatiolla todistaa. Kun lähtee tekemään näin ”hullua” innovaatiota, on pakko pystyä osoittamaan, että tuote toimii ja kestää vähintään yhtä hyvin kuin keraaminen pinnoite.

Onneksi rohkeita asiakkaita löytyi, Koskenoja sanoo.

Ensimmäisinä kelkkaan hyppäsivät esimerkiksi Helsingin Valo-hotelli, Scandic-hotelliketju sekä hollantilainen The Usual -hotelliketju.

Kansainvälistyminen edessä

Nyt Woodio työllistää noin kolmekymmentä ihmistä, ja suunnitelmissa on laajentua entistä syvemmälle ulkomaille. Kiinnostavia markkinoita ovat etenkin Pohjoismaat sekä Alankomaat, Belgia ja Luxemburg, Koskenoja sanoo.

Yrityksen suunta on ollut hyvä: esimerkiksi vuodesta 2022 vuoteen 2023 Woodion liikevaihto kasvoi 40 prosenttia. 

Kun nyt rohkeasti investoidaan, ollaan sitten hyvissä asemissa, kun rakentaminen taas vauhdittuu.

Tällä hetkellä rakennusteollisuuden vaikeudet rajoittavat bisnestä, mutta Woodio investoi silti seitsemän miljoonaa euroa uuteen tehtaaseen Lahdessa. Sen on tarkoitus käynnistyä ensi keväänä. Uuden tehtaan tuotantokapasiteetti on kymmenkertainen Helsingin Konalan tehtaaseen, jossa tuotteita valmistetaan nyt.

– Ideana on, että kun nyt rohkeasti investoidaan, niin ollaan sitten hyvissä asemissa, kun rakentaminen taas vauhdittuu.

Ulkomaille panostettaessa täytyy ymmärtää paikallisia markkinoita syvällisesti ja muodostaa potentiaalisiin asiakkaisiin tiiviit suhteet, Koskenoja sanoo. Tärkeää on myös ottaa selvää kunkin markkina-alueen erityisvaatimuksista.

Valtava potentiaali

Parhaimmillaan Woodio voi moninkertaistaa liikevaihtonsa ja ottaa haltuun uusia segmenttejä kylpyhuoneiden lisäksi.

– Esimerkiksi keittiökalusteet ja ulkokalusteet sopisivat hyvin meidän tuotteillemme. Ja risteilyalukset haluavat vähentää päästöjään, joten sinnekin voisimme laajeta.

Kaikkea sitä pikkujouluissa punaviinipäissään keksitäänkin.