Muutama vuosikymmen sitten maapallolla eli 5 000 000 000 ihmistä. Kaikilla heillä oli kulutustarpeensa.

Nyt täällä elää 8 000 000 000 ihmistä, ja kaikilla entistä suurempi kulutuksen tarve kuin aiemmin.

Tällainen matematiikka on ympäristön kannalta väistämättä pahaenteistä: ihmismäärä kasvaa, mutta maapallo pysyy samankokoisena kuin ennenkin.

Siksi tarvitaan tuotteita ja materiaaleja, jotka ovat kestävän kehityksen mukaisia.

Ahlstrom on löytänyt tästä itselleen oivan markkinaraon. Yrityksen ydinliiketoimintaa ovat pakkausmateriaalit, jotka samalla auttavat yhteiskuntia siirtymään kiertotalousyhteiskunniksi.

Mikä ihmeen Ahlstrom?

Ahlstrom – aiemmin nimeltään Ahlstrom-Munksjö – on yritys, joka valmistaa kuitupohjaisia materiaaleja, jotka ovat kestävän kehityksen periaatteiden mukaisia.

Näitä materiaaleja voidaan käyttää esimerkiksi ruokapakkauksissa, rakennusalalla, erinäisissä paperiteollisuuden tuotteissa ja monilla muilla teollisuuden aloilla.

Ahlstrom on kotimainen menestystarina: suomalainen firma, joka on maailmanlaajuisesti johtavassa asemassa kuitupohjaisten erikoismateriaalien tuottajana. Se kehittää materiaaleja, joilla korvata fossiilisista raaka-aineista valmistettavia materiaaleja, esimerkiksi monissa pakkauksissa käytettävää muovia, joka on ympäristölle iso murheenkryyni.

Kiertotalous on samaan aikaan vanhan- ja uudenaikaista

Kiertotalous ottaa huomioon koko tuotteen elinkaaren raaka-ainehankinnasta tuotannon kautta loppusijoitukseen. Jotta tuote olisi kiertotalouden periaatteiden mukainen, kaikkien sen elinvaiheiden täytyy olla kestävän kehityksen mukaisia.

Ahlstromin kiertotalouspäällikkö Natasha Chorlton sanoo, että vaikka kiertotalous on verrattain uusi tapa tehdä bisnestä, monet sen periaatteet ovat itse asiassa olleet käytössä jo pitkään.

Ahlstromin kiertotalouspäällikkö Natasha Chorlton
Kiertotalous on itse asiassa vanha tapa, jota pystytään toteuttamaan nykyään aiempaa tehokkaammin, Natasha Chorlton sanoo.

Ihmisethän ovat halki historian hyödyntäneet jakamistaloutta, käyttäneet materiaaleja uudelleen ja myöhemmin myös kierrättäneet.

-    Nyt pystymme hyödyntämään modernin teknologian avulla näitä vanhoja konsepteja niin, että ne vastaavat tämän päivän haasteisiin, Chorlton sanoo.

Kyseessä on periaate, jossa kaikki voittavat: asiakkaat, yritykset ja luonto.

-    Kiertotalous auttaa luomaan arvoa jätteen määrän vähentämisen ympärille.

Pakkausinnovaatioita muovin tilalle

Ahlstromin pakkaustuotteet keskittyvät tuotekategorioihin, joissa on kova tarve korvata muovia.

Tällaisia ovat esimerkiksi ruokapakkaukset, eläinruokapakkaukset, konditoriatuotteet ja erilaiset snacksit sekä vaikkapa muoviset juomapillit.

Eläinruokapakkaukset ovat erityisen haastava tuoteryhmä: eläinruoka on usein varsin rasvaista ja sillä on pitkä hyllyaika. Lisäksi eläinruokaa myydään usein isossa pakkauskoossa, eli pakkausmateriaalin pitää olla kestävää.

Näiden vaatimusten täyttäminen kestävän kehityksen mukaisella pakkausmateriaalilla on haastavaa, mutta Ahlstrom on onnistunut kehittämään toimivia vaihtoehtoja. Yritys kutsuu kehittämiään teknologioita nimillä PawPrint® ja FluoroFree®.

-   Nämä teknologiat mahdollistavat tuotepakkausten kierrättämisen, kun taas muovisia vaihtoehtoja voi vain rajatusti kierrättää tänä päivänä, sanoo Ahlstromin ruokapakkausmateriaalien markkinoinnista ja kehityksestä vastaava johtaja Riccardo Corradini.

Riccardo Corradini vastaa Ahlstromin ruokapakkausten markkinoinnista ja tuotekehityksestä.
Riccardo Corradini sanoo, että vuosien tuotekehityspanostukset ovat jo maksaneet itsensä takaisin.

FluoroFree® -teknologiaa voidaan hyödyntää myös monissa muissa ruokapakkauksissa. Esimerkiksi 90 prosenttia maailmassa myytävistä mikropopkornipusseista tehdään Ahlstromin materiaaleista.
 

mikropopcornipussi, valmistettu Ahlstromin materiaaleista
Tämäkin, kuten yhdeksän kymmenestä maailman mikropopkornipussista, on valmistettu Ahlstromin materiaaleista.

Corradini mainitsee myös Cristal®-teknologian, joka on sellupohjainen vaihtoehto läpinäkyville muovipakkauksille.

Bisnestä vai hyväntekeväisyyttä?

Kulutusyhteiskunnissa ajatusmaailma on jo pitkään mennyt samalla tavalla kuin kasvavassa markkinataloudessa yleensäkin: tuotetaan niin paljon tavaraa kuin mahdollista, niin halvalla kuin mahdollista.

Uusien, kestävän kehityksen periaatteiden mukaisten tuotteiden tuotantokustannukset ovat suuria: tuotekehitys ja tuotannon uudelleenjärjestely vaatii valtavia investointeja.

Siksi kestävän kehityksen tuotteet ovat yleensä, varsinkin tuotannon alkuvaiheessa, kalliimpia kuin kestämättömät.
 

Hinta sille, että tuottajat ja brändit eivät ota vastuullisuutta huomioon, kasvaa joka päivä.

Eivät uudet kiertotalouden mukaiset tuotteet ole ilmaiseksi tulleet Ahlstromillekaan, Corradini sanoo.

-  Ne ovat useiden vuosien kehityksen tulos. Mutta investoinnit tuotekehitykseen ovat jo maksaneet itsensä takaisin, sillä olemme menestyneet loistavasti ruokapakkausmarkkinoilla. Lisäksi hinta sille, että tuottajat ja brändit eivät ota vastuullisuutta huomioon, kasvaa joka päivä. Tämä kasvattaa Ahlstromin tuotteiden kiinnostavuutta ja tuottavuutta koko arvoketjussa.

Kun on ensimmäinen, voi kahmia markkinaosuuksia

Nykyään ihmiset ovat eri lailla tietoisia ympäristöasioista kuin vaikkapa kymmenen tai kaksikymmentä vuotta sitten.

Kansa vaatii ekologisuutta, ja siksi kiertotalouden periaatteiden mukaiset tuotteet ovat paitsi imago- myös myyntivaltti.

-    Markkinapotentiaali on todella suuri, Natasha Chorlton sanoo.

Siltä tosiaan näyttää. Maailman talousfoorumin arvion mukaan kiertotalous on 4,5 biljoonan dollarin arvoinen toimiala vuonna 2030.

Kun on aikaisin liikkeellä tällä kasvavalla toimialalla, on mahdollisuus kahmia markkinaosuuksia ja luoda luotettava ja kestävä brändi yritykselle.

Chorltonin mukaan Suomi on erinomainen paikka Ahlstromin kaltaiselle yritykselle, sillä Suomessa ollaan maailman pioneereja alalla.

-    Vuonna 2016 Suomi oli ensimmäinen maa, joka Sitran johdolla valmisteli tiekartan kiertotalouden urille.

Edessä on vielä pitkä matka

Kiertotalous on nopeasti kasvava liiketoiminnan ala, mutta se on vielä alkuvaiheessa, Chorlton sanoo.

Jos rehellisiä ollaan, kiertotalouden olisi pitänyt olla kaikkien huulilla jo aikoja sitten, sillä nyt alkaa olla jo kiire. Ilmasto lämpenee kiihtyvää tahtia, ja luontokato jyllää. 

Chorltonin mukaan joissain asioissa on otettu jopa takapakkia. Kierrätysmateriaalien osuus tuotteissa on pudonnut globaalisti 9,1 prosentista 7,2 prosenttiin vuosien 2018 ja 2023 välillä.

Siksi Chorltonin mukaan olisi tärkeää saada yritysten lisäksi lainsäädäntö mukaan kiertotaloustalkoisiin, jotta yhteiskunnan kaikki osa-alueet voisivat ponnistella maapallon hyvinvoinnin puolesta yhdessä.

Huonoista uutisista huolimatta Chorlton on innoissaan kiertotalouden mahdollisuuksista. Hän uskoo, että se on valoisan tulevaisuuden lähtökohta.

-    Se tarjoaa paljon mahdollisuuksia ja parhaimmillaan luo positiivisen kierteen. Kun yhä useammat asiakkaat, yritykset ja maat ottavat osaa kiertotalouteen, se alkaa ikään kuin ruokkia itse itseään. Siinä vaiheessa minkään tahon ei enää tarvitse pohdiskella näitä asioita erillään muista.

Lue myös:

Kiertotalousyritys yhdistää voimansa teollisuuden ja maanviljelyn kanssa

Suomi vihreän siirtymän jälkeen – tältä näyttää huomisen asuminen, maatalous ja energia

Elintarvikeala tarvitsee monimuotoista luontoa: ”Isoja juttuja pitää tehdä tosi nopeasti"