Raimon ammattina on joulupukki
Lisää aiheesta
Kun bisneksenä on joulu, on selvää, että sesonki on lyhyt – parin kuukauden aikana on puristettava kasaan vuoden tienestit. Joulupukin virallinen partneri Raimo Laitinen pyrkii laajentamaan sesonkia tuomalla joulun vuoden jokaiselle päivälle.
Ennen vuosituhannen vaihtumista Raimo Laitinen työskenteli TE-keskuksessa yritystutkijana ja apulaispiiripäällikkönä. Vapaa-ajallaan hän toimi joulupukkina muun muassa partiolaisten ja palloseurojen pikkujouluissa. Kun Joulupukin Kammarin pukki joutui leikkaukseen, Laitinen otti työstään virkavapaata ja tuurasi pukkia.
– Siitä se kipinä sitten lähti. Eri yhteistyökumppanit ehdottivat, että perustaisin oman yrityksen, Laitinen kertoo.
Jäätyään eläkkeelle Laitinen perusti vuonna 2001 Lapin Satumaa Oy -nimisen yrityksen. Sen ”tuotteita” ovat joulupukki, joulumuori ja tontut, jotka liikkuvat asiakkaiden luo eri tilaisuuksissa. Tontut ovat kaikki esiintyjiä, jotka laulavat, soittavat, tanssivat ja leikittävät lapsia. Muori tarjoilee lapsille kaakaota ja piparkakkuja, auttaa lapsia askartelemaan ja piirtämään pukille kortteja sekä koristelemaan piparkakkuja.
– Perhe voi myös esimerkiksi tilata joulumuorin vierailulle lukemaan lapsille iltasadun ja nukuttamaan heidät, Laitinen kertoo.
Entä pukki itse? No hän on tietenkin joka paikan päätähti, lasten odotettu ja ihannoima hahmo, joka jututtaa ja laulattaa lapsia.
Hinnoittelussa huomioitava sesonkiluonteisuus
Laitinen on onnistunut solmimaan pitkäaikaisia sopimuksia asiakkaidensa, kuten eri yritysten ja yhdistysten kanssa. Sopimukset solmitaan yleensä keväällä ja vahvistetaan syksyllä. Niinpä Laitinen tietää suht tarkkaan etukäteen, kuinka monta tonttua, pukkia ja joulumuoria tarvitaan kulloisenakin sesonkina, joka alkaa marraskuussa ja päättyy loppiaiseen.
Sesonkiyrittäjälle hinnoittelu on äärimmäisen tärkeää. Ansaintajakso on lyhyt ja kysyntää olisi enemmän kuin yritys pystyy tarjoamaan. Palvelun laatuun on panostettava ja omaa brändiä on hiottava jatkuvasti.
– Pitää osata hinnoitella niin, että saamme kassavirtaa korvaamaan sesongin ulkopuolista vuotta. Tämä on osaamiskysymys, Laitinen painottaa ja kiittelee, että kiinteistöstä ei tarvitse onneksi maksaa vuokraa.
Koska joulupukki on satuolento, on pidettävä yllä tiettyä salaperäisyyttä. Siksi Laitinen on itse joulupukin virallinen partneri, joka hoitaa pukin asioita.
– Japanilaiset ja kiinalaiset edellyttävät vähän korkeampaa titteliä yhteistyökumppanilta, joten heille olen Joulun Satumaan presidentti, Laitinen myhäilee.
Vaikka joulupukille muorineen ja tonttuineen on riittänyt kosolti töitä, notkahduksiakin on sattunut. Korona-aikaan lähes kaikki keikat peruttiin ja liikevaihto laski dramaattisesti. Tänä vuonna puolestaan Finnair peruutti kaikki Israelin lennot Suomeen sodan vuoksi.
– Jos näitä tulee sesongin aikana useita, se alkaa jo tuntua. Keikkoja ei voi korvata, koska mitään ei ehdi enää myydä ja markkinoida.
Laitinen on yrityksensä ainoa ympärivuotinen työntekijä, muut ovat keikkatyöntekijöitä. Tonttuja tarvitaan noin 20–25. Vaikka joulun tarinassa on tietenkin vain yksi joulupukki ja joulumuori, heitäkin täytyy olla useita: pukkeja on kaikkiaan yli 30 ja muoreja neljä.
– Toimin itse pääpukkina, lisäksi molemmat vanhemmat poikani ovat toimineet pukkeina. Muorien ja pukkien tulee olla hieman varttuneempia henkilöitä, jotta uskottavuus säilyy. Meillä on niin näyttelijöitä, opettajia kuin armeijasta eläköityneitä miehiä.
Lapin Satumaan joulujengi liikkuu Rovaniemen lisäksi ympäri Lappia, mutta he tekevät vierailuja myös Helsinkiin. Laitisen mukaan reissuissa voi olla mukana 8–10 joulupukkia, mutta aina kaikki eri autoilla – talvioloissa kun on riskinsä, eikä keikkoja voi riskeerata.
Laitinen toimii myös virallisena kansainvälisenä joulupukkina Santa Claus Villagessa.
Joulupukki ei lepää kesälläkään
Kun joulusesonki päättyy, alkaa toisenlainen työ.
Kaikki varusteet, eli vaatteet, peruukit, viikset ja parrat, menevät pesuun ja huoltoon. Varusteet ovat korkealaatuisia, ja niihin sekä niiden huoltamiseen on budjetoitava.
– Parrat on valmistettu jakkihärän karvasta, ja yksi parta saattaa maksaa reilusti yli 1000 euroa. Kuokkasen peruukkiliike Helsingissä hoitaa kaikki meidän varusteemme.
Markkinointi alkaa välittömästi sesongin päätyttyä, ja seuraavaa joulua myydään jo kuluvan sesongin aikana.
Tärkeintä on edistää antamisen ja välittämisen sanomaa.
Raimo Laitinen on kekseliäs liikemies. Hän kuuluu yhdessä 60 muun osakkaan kanssa Joulupukin Pajakylän osuuskuntaan, jonka tavoitteena on tuoda Napapiirille joulun henkeä vuoden jokaisena päivänä.
Niinpä joulupukki ei lepää laakereilla kesälläkään. Hän pukee päälle pukin kesävarusteet ja vierailee niin sairaaloissa kuin erilaisissa tapahtumissa. Hän uusii pariskuntien vihkivaloja – toki epävirallisesti – ja onpa hän ollut mukana myös vihkitilaisuuksissa lumikappeleissa ja tunturin huipulla.
– Kun notaari on ensin vihkinyt pariskunnan, joulupukki astuu esiin ja kertoo tärkeitä asioita avioparille sekä lausuu pariskunnan toivoman runon heidän äidinkielellään. Olen ollut mukana niin japanilaisten, englantilaisten, irlantilaisten, australialaisten kuin uusiseelantilaisten pariskuntien vihkiseremonioissa.
Osa joulupukin sesongin ulkopuolisesta työstä on hyväntekeväisyyttä. Viime vuonna Laitinen viihdytti ukrainalaisia lapsia pommisuojissa. Hän on myös vieraillut esimerkiksi Saudi Arabian Riadissa sekä esiintynyt eri matkailuseminaareissa.
Hyväntekeväisyys on Laitiselle tärkeää, mutta se poikii myös näkyvyyttä ja uusia työmahdollisuuksia. Kuitenkin tärkeintä hänelle on edistää antamisen ja välittämisen sanomaa. Myös rakkaus lapsiin on kantava voima.
– Ei tätä jaksaisi ilman tällaista asennetta tehdä.
Joulupukin vinkit sesonkiyrittäjälle
- Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
- Suunnittele toiminnalliset ja taloudelliset resurssit ja tavoitteet etukäteen.
- Varmista jo olemassa olevat asiakkaat ja niihin kuluva aika.
- Laske uusien asiakkaiden tarve suhteessa käytössä oleviin tekijäresursseihin.
- Älä ylikuormita toimintaasi ja omaa jaksamistasi.
- Analysoi toimintaasi ja kerää palautetta toiminnastasi säännöllisesti.
- Muista, että määrä ei korvaa laatua. Panosta kaikki voitavasi tekemisesi laatuun.