– Alle 21-vuotiaat kuskit, joilla oli tapahtumahetkellä alle kaksi vuotta ajokokemusta, korostuvat tuloksissa. Tämä ei tarkoita, että nuoremmat kuskit olisivat huonoja kuskeja, mutta kokemuksesta on suuri apu tilanteiden ennakoimisessa, kertoo Pohjola Vakuutuksen yritysasiakkaiden liiketoimintajohtaja Antti Huhtala.

Kokemus raskaan kaluston ratin takana näkyy ennen kaikkea ennakoinnissa. Kun takana on suurempi määrä kilometrejä, osaa yllättäviin tilanteisiin varautua paremmin. Tämän lisäksi kuskin on Huhtalan mukaan kriittisen tärkeää keskittyä nimenomaan ajamiseen.

Tutkimuksen mukaan ajoneuvoyhdistelmiä suistui teiltä liki yhtä paljon suoralla tieosuudella kuin mutkissa. Useimmin tieltä suistumisessa kyse on ollut siitä, että kuskin huomio on herpaantunut itse ajosta johonkin muuhun. Muutamat vastaajat kertoivat avoimesti, etteivät olleet keskittyneet tarpeeksi, ja tilanne johti suistumiseen.

– Pitkän, kymmenen tunnin työvuoron väsyttämänä keskittyminen herpaantui, ja yhdistelmä ajautui liiaksi tienreunaan, eikä sitä saanut enää oikaistua tielle, kertoi yksi vastaajista.

Huonot keliolosuhteet eivät näytä yksin aiheuttavan tieltä suistumisia, mutta yhdessä keskittymisen herpaantumisen kanssa osoittautuivat kohtalokkaiksi.

– Suistuminen tapahtui suoralla tiellä, joka oli huonosti aurattu ja liukas. Yhdistelmä ajautui liiaksi oikealle ja kellahti ojaan. Keskittyminen herpaantui, myöntää myös toinen kyselyyn vastannut.

Raskaan liikenteen ajoista suurin osa tapahtuu samaan aikaan kun teillä liikkuu runsaasti muutakin liikennettä. Henkilöliikenne oli yhtensä osallisena useassa tieltä suistumisessa. Liikennesääntöjen noudattaminen on tärkeää myös raskaan liikenteen näkökulmasta.

– Ajoin jonossa ja edessä ollut auto jarrutti voimakkaasti ja kääntyi vasemmalle. Yritin jarruttaa, mutta tie oli liukas ja olin törmätä auton perään. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi ohjata oma ajoneuvo tieltä pois, eräs vastaajista kuvailee.

Pohjola Vakuutus haastatteli ajalla 1.4.2018-31.3.2019 kuljetusyrittäjiä ja heidän kuljettajiaan, jotka ovat olleet osallisina sattuneessa 37 vahingossa. Haastattelut tehtiin puhelimitse siten, etteivät haastateltavat ja onnettomuudet ole tunnistettavissa.

Lataa maksuton opas liikennevahinkopaikalle - ja varmista, että osaat toimia oikein!