Toimitusjohtaja Lauri Hasanen luotsaa N Health Technology Oy:tä, johon kuuluu kaksi uudenlaista yksityistä terapiataloa: Terapiatalo Noste keskittyy psykoterapiaan ja Äännekoulu puheterapiaan. Hasanen korostaa toimivan laskutuksen tärkeyttä.

– Monesti juuri laskutuksesta tulee pullonkaula. Meillä ytimessä on se, että, että kaikki asiakasprosessin vaiheet olisivat kaikki mieluisia asiakkaalle ja asiakaskokemus olisi hyvä.

Toimitusjohtaja Lauri Hasanen sanoo, että taustapalvelulla ja laskutuksella on tärkeä rooli asiakaskokemuksen parantamisessa. 

Terapiatalo Noste uudisti maksuliikennettään OP:n API-ratkaisuiden avulla. API eli Application Programming Interface tarkoittaa ohjelmointirajapintaa, jolla luodaan yhteys yrityksen ja OP:n välille. Rajapinta mahdollistaa sen, että maksujen lähettäminen ja tilikyselyt voidaan kokonaan automatisoida. Sijoitus uudistukseen kannatti.

– Joustavuus ja reagointikyky maksuliikenteeseen paranivat. Aikaa vapautui, ja voimme keskittyä kokonaisvaltaisemmin itse perustoimintaamme. Samanaikaisesti maksuasteet paranivat ja asiakkaamme ovat aiempaa tyytyväisempiä, Hasanen sanoo.

Konkreettisia hyötyjä liiketoimintaan

Terapiapalveluita matalalla kynnyksellä. Tämä ajatus johtotähtenään Hasanen luotsaa molempia terapiataloja. Hasaselle on tärkeää, että terapeutit saavat keskittyä työhönsä ja että asiakkaat näkevät yrityksen houkuttelevana ja edelläkävijänä.

– Haluamme auttaa ihmisiä ja yhteiskuntaa voimaan paremmin. Toivoisin, että psykoterapian puolella päästään siihen, että mielen hyvinvointi on normaali osa kaikkien arkea. Kun oma mieli voi hyvin ja sitä osaa johtaa, arki on hyvää. Yhä useampi terapeutti hakeutuu meille töihin ja arvostaa yrityskulttuuriamme, jossa toimitaan tiimeittäin ja itseorganisoitumisen periaatteella.

Kun Terapiatalo Noste lähti kehittämään API-ratkaisuita OP:n kanssa vuonna 2019, lähtötilanne oli sama kuin monella yrityksellä: maksuliikenne oli nykyistä hitaampaa ja moni vaihe piti tehdä manuaalisesti. Nykytilanteessa asiakas valitsee laskutyypiksi tilisiirron. Terapiatalo Noste pystyy seuraamaan maksuja, vaikka ne olisi maksettu väärällä viitteellä tai summalla. Kun aiemmin lähetettiin uusi lasku, nykyään riittää pelkkä viesti tai suora kohdistus asiakkaalle lähteneeseen laskuun.

– Nykyinen API-rajapinta OP:n kanssa mahdollistaa, että voimme saada reaaliaikaista tietoa tapahtumista. Tällöin ei tule esimerkiksi harmistunutta tilannetta ja turhia maksumuistutuksia, jos asiakas on maksanut laskun jo edellisenä päivänä. Laskutuksesta ei yleensä kiitellä, mutta meillä nykyään peräti kymmenesosa asiakaspalautteesta on nimenomaan hyvää palautetta laskutukseen liittyen. Lisäksi asiakkaat kuvailevat meitä joustavaksi ja nykyaikaiseksi, Hasanen kertoo.

OP:n rajapintojen avulla tehty ratkaisu toimi niin hyvin, että teknologia lisensoitiin ja kehitystyöstä pääsevät hyötymään myös muut yritykset. Spin-off -yritys Fipla Oy tarjoaa vastaavaa ratkaisua myös Terapiatalo Nosteen ulkopuolisille yrityksille.

OP pioneerina kehittämässä API-ratkaisuita yrityksille

API-ratkaisut ovat tulevaisuutta ja yleistyvät jatkuvasti. Pankeista OP on lähtenyt pioneerina kehittämään niitä yhteistyössä yritysasiakkaidensa kanssa.

– Muilla pankeilla ei ole tarjota samanlaisia ratkaisuja. Yhteistyö OP:n kanssa on sujunut todella mutkattomasti. Tuki on ollut nopeaa, ja saamme sähköposteihin vastauksen saman päivän aikana.

Hasanen uskoo, että API-ratkaisut auttavat erityisesti palveluliiketoiminnassa toimivia yrityksiä.

– Moni miettii, miten asiakaskokemusta voidaan parantaa. Kyllä taustapalvelulla ja laskutuksella on tärkeä rooli.

Mitä Hasanen toivoo tulevilta API-ratkaisuilta?

– Rajapintapalvelu voisi mahdollistaa meille myös työkaluja toiseen suuntaan tapahtuvassa rahaliikenteessä eli hyvityksiin, palautuksiin ja tilityksiin liittyen. Ylipäätään kaikista lisätietoa antavista digipuolen ratkaisuista on aina paljon hyötyä, Hasanen toteaa.