Terapiatalo Noste vei asiakaskokemuksen uudelle tasolle automatisoimalla maksuliikennettä
Lisää aiheesta
Yritykselle ei enää riitä, että se tarjoaa erinomaisen tuotteen tai palvelun. Asiakaskokemus voi tyrehtyä, jos laskutus ei jousta. Terapiatalo Noste automatisoi maksuliikennettään OP:n API-ratkaisuiden avulla. Panostus toi selkeitä liiketoimintahyötyjä, kun asiakaskokemus parani merkittävästi, ja terapeutit saavat keskittyä entistä paremmin ydintoimintaansa.
Toimitusjohtaja Lauri Hasanen luotsaa N Health Technology Oy:tä, johon kuuluu kaksi uudenlaista yksityistä terapiataloa: Terapiatalo Noste keskittyy psykoterapiaan ja Äännekoulu puheterapiaan. Hasanen korostaa toimivan laskutuksen tärkeyttä.
– Monesti juuri laskutuksesta tulee pullonkaula. Meillä ytimessä on se, että kaikki asiakasprosessin vaiheet olisivat asiakkaalle mieluisia ja asiakaskokemus olisi hyvä. Moni miettii, miten asiakaskokemusta voidaan parantaa. Kyllä taustapalvelulla ja laskutuksella on tärkeä rooli.
Terapiatalo Noste uudisti maksuliikennettään OP:n API-ratkaisuiden avulla. API eli Application Programming Interface tarkoittaa ohjelmointirajapintaa, jolla luodaan yhteys yrityksen ja OP:n välille. Rajapinta mahdollistaa sen, että maksujen lähetys ja tilikyselyt voidaan automatisoida täysin, mikä nopeuttaa prosesseja maksatuksessa ja saatavien seurannassa. Sijoitus uudistukseen kannatti.
– Joustavuus ja reagointikyky maksuliikenteeseen paranivat. Aikaa vapautui ja voimme keskittyä kokonaisvaltaisemmin itse perustoimintaamme. Samanaikaisesti maksuasteet paranivat ja asiakkaamme ovat aiempaa tyytyväisempiä.
Hasanen uskoo, että API-ratkaisut auttavat etenkin palveluliiketoiminnassa toimivia yrityksiä.
Konkreettisia hyötyjä liiketoimintaan
Terapiapalveluita matalalla kynnyksellä - tämä ajatus johtotähtenään Hasanen luotsaa molempia terapiataloja. Hasaselle on tärkeää, että terapeutit saavat keskittyä työhönsä ja asiakkaat näkevät yrityksen houkuttelevana ja edelläkävijänä.
– Haluamme auttaa ihmisiä ja yhteiskuntaa voimaan paremmin. Toivoisin, että psykoterapian puolella päästään siihen, että mielen hyvinvointi on normaali osa kaikkien arkea. Kun oma mieli voi hyvin ja sitä osaa johtaa, arki on hyvää. Yhä useampi terapeutti hakeutuu meille töihin ja arvostaa yrityskulttuuriamme, jossa toimitaan tiimeittäin ja itseorganisoitumisen periaatteella.
Terapiatalo Noste lähti kehittämään API-ratkaisuita OP:n kanssa vuonna 2019. Tilanne oli silloin sama kuin monella yrityksellä: maksuliikenne oli nykyistä hitaampaa ja moni vaihe piti tehdä manuaalisesti. Asiakkaan valitessa laskutyypiksi tilisiirron, APIt mahdollistavat maksujen seuraamisen, vaikka ne olisi maksettu väärällä viitteellä tai summalla. Aiemmin lähetettiin uusi lasku, mutta nykyään riittää pelkkä viesti tai suora kohdistus asiakkaalle lähteneeseen laskuun.
– API-rajapinta OP:n kanssa mahdollistaa, että voimme saada reaaliaikaista tietoa tapahtumista. Tällöin ei tule esimerkiksi harmistunutta tilannetta ja turhia maksumuistutuksia, jos asiakas on maksanut laskun jo edellisenä päivänä. Laskutuksesta ei yleensä kiitellä, mutta meillä nykyään peräti kymmenesosa asiakaspalautteesta on nimenomaan hyvää palautetta laskutukseen liittyen. Lisäksi asiakkaat kuvailevat meitä joustavaksi ja nykyaikaiseksi, Hasanen kertoo.
OP:n rajapintojen avulla tehty ratkaisu toimi niin hyvin, että teknologia lisensoitiin ja kehitystyöstä pääsevät hyötymään myös muut yritykset. Spin-off-yritys Fipla Oy tarjoaa vastaavaa ratkaisua myös Terapiatalo Nosteen ulkopuolisille yrityksille.
Mutkatonta yhteistyötä OP:n kanssa
Yritykset ovat ottaneet yhä vahvemmin API-ratkaisuja käyttöönsä, ja rajapintojen käyttö on kasvanut merkittävästi. API-ratkaisut ovat vakiintunut tapa tarjota maksamisen palveluita yrityksille. OP on tehnyt pioneerina kehitystyötä vahvasti yritysasiakkaitaan kuunnellen.
– Muilla pankeilla ei ole tarjota samanlaisia ratkaisuja. Yhteistyö OP:n kanssa on sujunut todella mutkattomasti. Tuki on ollut nopeaa ja saamme sähköposteihin vastauksen saman päivän aikana, Hasanen kiittelee.
Mitä muuta APIt voisivat mahdollistaa?
– Rajapintapalvelu mahdollistaisi meille myös työkaluja toiseen suuntaan tapahtuvassa rahaliikenteessä eli hyvityksiin, palautuksiin ja tilityksiin liittyen. Ylipäätään kaikista lisätietoa antavista digipuolen ratkaisuista on aina paljon hyötyä, Hasanen toteaa.
OP tukee asiakkaiden liiketoimintaa ja prosesseja reaaliaikaisella yhteydellä pankkiin
API eli Application Programming Interface tarkoittaa ohjelmointirajapintaa, jolla luodaan yhteys yrityksen ja OP:n välille. OP tarjoaa yritysasiakkailleen useita maksamisen API-tuotteita.
Maksujen lähetys ja tilikyselyt voidaan automatisoida täysin hyödyntämällä rajapintoja, mikä nopeuttaa yrityksen prosesseja maksatuksessa ja saatavien seurannassa. Rajapintojen avulla pankin palvelut voidaan kytkeä helposti saumattomaksi osaksi liiketoimintaprosesseja, mihin tahansa järjestelmään. Yrityksen tiedot siirtyvät eri järjestelmien välillä ennalta määritellyssä muodossa.
Rajapintojen etuna on, että erilaisilla teknologioilla ja eri aikaan rakennetut sovellukset voivat vaihtaa tietoa keskenään. Asiakas voi itse valita, käyttääkö pankin palveluita API-ratkaisulla vai OP:n digipalvelulla.
Lue lisää OP:n API-ratkaisuista täältä.
Artikkeli on julkaistu alunperin 15.9.2022 ja sitä on päivitetty 13.9.2024.