Tilinpäätös, maksamisen aikataulut, ensi vuoden budjetit - yrittäjälle on paljon tehtävää ja muistettavaa vuoden vaihtuessa – kokosimme avuksesi kuusi vinkkiä vuodenvaihteeseen.

1. Tilaa tilinpäätösdokumentit helposti digikanavistamme

On aika koota tilinpäätösdokumentit, jos yrityksen tilikausi vaihtuu samaan tahtiin kalenterivuoden kanssa. Tarkista tarkka aikataulu omalta kirjanpitäjältäsi. 
 
Tilinpäätökseen tarvitaan todistukset kaikista yrityksen tileistä, luotoista, panteista, sijoituksista ja vapaaehtoisista eläkevakuutuksista. 
 
Kaikki OP:ssa olevat tiedot saat tilattua ja noudettua helposti OP Tilinpäätösaineistopalvelusta. Voit tehdä tilauksen etukäteen ennen tilikauden päättymistä. Voit myös valtuuttaa kirjanpitäjäsi tilamaan ja noutamaan tilinpäätösaineistot puolestasi. Veloitamme tilauksesta palveluhinnastomme mukaisesti. 
 
Jos yritykselläsi on käytössä OP:n yrityksen digitaaliset palvelut, voit ladata op.fi-palvelusta maksutta yrityksen tilien saldo- ja korkotodistukset, luottojen saldovahvistukset, panttiluettelot sekä tiedot lopetetuista tileistä. 

Lue ohjeet tilinpäätösaineistojen tilaamisesta‍

2. Huomioi vuodenvaihteen maksamisen aikataulut

Tämän vuoden joulunpyhistä jouluaatto, joulupäivä ja tapaninpäivä (24.–26.12.2024) osuvat tiistaille, keskiviikolle ja torstaille. Uudenvuodenpäivä 1.1.2025 on keskiviikko ja loppiainen 6.1.2025 on maanantai. Näinä päivinä ei käsitellä maksuliikeaineistoja, ja maksuliikeneuvonnan palvelunumerot on suljettu. Mikäli haluat, että maksuliikeaineistosi käsitellään tämän vuoden puolella, laitathan aineiston maksuun viimeistään maanantaina 30.12.2024. Muista siis hoitaa ajoissa maksut ja maksuliikeaineistot, joiden haluat kirjautuvan tämän vuoden puolelle.

Tarkista maksamisen palveluiden aikataulut‍

Tiesithän, että tavoitat meidät myös chatissa arkisin kello 8–16. Lisäksi Henkilökohtainen apuri OP Aina auttaa ympäri vuorokauden yleisimmissä maksamiseen ja yrityksen päivittäisiin pankkiasioihin liittyvissä kysymyksissä. OP Ainan löydät op.fi-sivuilta‍.

3. Tukea yrityksesi taloudenhallintaan – Hyödynnä Yrittäjän talousvalmennuksen vinkkejä

Kaipaatko apua tulevan vuoden budjetointiin, kassavirran hallintaan tai verotukseen? Entä löytyykö yrityksestäsi menoja, joita voisi karsia? Mitä vastuullisuus tarkoittaa pk-yritykselle ja miten vastuullisuusasioissa pääsee alkuun? 
 
Yrittäjän talousvalmennuksesta saat konkreettista apua yrityksesi arjen taloudenhallintaan. Asiantuntijamme kertovat taloudenhallinnan kiemuroista ymmärrettävästi ja antavat helposti hyödynnettäviä vinkkejä. Tutustu tuoreisiin artikkeleihin, yrittäjätarinoihin, videoihin sekä valmiisiin asiakirjapohjiimme. Ota myös Optimistit-yrityspodcast kuunteluun.

Siirry Yrittäjän talousvalmennukseen‍

4. OP-mobiilissa hoidat yrityksesi pankkiasiat vaivattomasti lomallakin

Tiesithän, että OP-mobiilissa hoidat nopeasti ja turvallisesti monet yrityksesi pankkiasiat. Voit esimerkiksi tarkistaa tilin saldon, maksaa laskuja, koostaa aineistoja kirjanpitäjälle tai seurata tulojen ja menojen kehitystä. 

Saat yhteyden asiakaspalveluumme esimerkiksi chatissa tai Teams-verkkoneuvottelussa. OP-mobiilissa voit myös tarkistaa käyttäjätunnuksesi, jos olet unohtanut sen. Mobiilisovellus on turvallisin tie pankkipalveluiden pariin.

Tutustu yritysasiointiin OP-mobiilissa

5. Huijarit eivät lomaile! Yrityksissä täytyy olla valppaana loma-aikoinakin

Tyypillisiä yrityksiin kohdistuvia huijauksia ovat esimerkiksi niin sanotut toimitusjohtaja- ja palkanmaksuhuijaukset sekä yritysten työntekijöiden Office-tunnusten kalastelu. Loma-ajat ja erilaiset sijaisuudet yrityksissä innostavat huijareita yrittämään yhä aktiivisemmin erilaisia, yritysten maksuliikenteeseen kohdistuvia huijauksia.

Tekoälyn kehityksen myötä digihuijausten määrät ovat kasvaneet ja niistä on tullut uskottavampia. Terve epäluulo luo turvaa, kun huijarit vaanivat verkossa. Aina on syytä olla tarkkana, hakea tietoa aiheesta ja kysyä tarvittaessa apua. Tutustu verkkohuijausten uusimpiin muotoihin ja muistilistaan turvallisesta asioinnista. 

Lue lisätietoja yrityksiin kohdistuvista huijauksista‍

6. Yritysasiakkaan tunteminen – päivitä yrityksesi tiedot 

Yrityksen tiedot on hyvä tarkistaa säännöllisesti ja pitää ne aina ajan tasalla – näin varmistuu sujuva asiointi. Kun pankki tuntee asiakkaansa, voidaan estää rahanpesua ja havaita väärinkäytökset sekä tavallisuudesta poikkeava toiminta. Yrityksen tiedot kannattaa siis tarkistaa ja tallentaa, vaikka muutoksia ei olisikaan tapahtunut.

Lue lisää ja päivitä yrityksesi tiedot

Artikkeli on julkaistu 10.12.2021, ja sitä on päivitetty 9.12.2024.