Rohkea päätös pelasti kalusteyrityksen konkurssilta – siirsi huomion kuluttajiin
Selka nousi konkurssista uusien omistajien johdolla. Hyppy verkkokauppaan ja kuluttajamyyntiin sinkosi kalustevalmistajan nopeaan kasvuun.
Yhdestä asiasta kalusteyritys Selkan konkurssista pelastanut toimitusjohtaja Juha Nevalainen on varma: Hengissä selviämisen ehto oli rohkeus siirtyä täysin uuteen toimialaan.
– Vaikka riskinottokykymme oli todella heikko, uskalsimme hypätä verkkokauppaan ja ryhtyä vahvaan kuluttajamarkkinointiin ympäri Eurooppaa, Nevalainen sanoo.
Nastolassa sijaitseva Selka tuottaa julkitilakalusteita yrityksille muun muassa toimistoihin, risteilylaivoihin ja hotelleihin. Ensimmäisen kuluttajille suunnatun tuotteen, kaasujousikäyttöisen etätyöpöydän, kauppaus alkoi huhtikuussa 2020. Koronan myötä kysyntä räjähti. Nyt pöytiä on toimitettu tuhansia kappaleita kolmeenkymmeneen maahan.
Kokeilukulttuuria
Selkan tarina oli lähellä loppuaan vuonna 2019, kun silloisen omistavan yhtiön liiketoiminta päätyi kannattamattomaksi. Niin myös Selka osana konsernia ajautui konkurssiin.
Noihin aikoihin Nevalainen työskenteli tuotemuotoilualan yrityksessä. Hän oli ollut kahdesti aiemmin työsuhteessa Selkaan, ja yhtiöllä oli paikka hänen sydämessään. Kuultuaan Selkan ahdingosta hän ja neljä muuta entistä pitkän linjan selkalaista päättivät ostaa yrityksen.
Uudet omistajat lähtivät uudistamaan Selkaa. Nevalaisen aiemmat opit tuotemuotoilusta ja ohjelmistotalojen nopeasta tuotekehityksestä tuotiin vahvasti mukaan ”metallikonepajan” toimintaan.
– Olemme siirtyneet kokeilukulttuuriin. Jos tuotteessa on tietty juttu, jota haluamme muuttaa, teemme prototyypin, laitamme sen testiin ja katsomme palautteen.
Välitön suhde rahoittajaan
Jo alussa Selkan uudet yrittäjät tiesivät, että kun liiketoiminta lähtee käyntiin, komponenttien hankintaan tarvitaan lisää käyttöpääomaa. Konkurssi opetti, kuinka tärkeää kassavirran hallinta ja rahoituksen varmistaminen on kasvutilanteessa.
Nevalainen kokee, että kasvun alettua oli haastavaa tietää, missä vaiheessa tarvitsee minkäkin verran rahaa.
– Teimme laskelmia ja pohdimme rahoitusvaihtoehtoja. OP ehdotti tililimiittiä. Finnveran ja OP:n kanssa tuli hyvä kolmikantaneuvottelu, jossa saimme sovittua vakuuksista.
Tililimiitti on toiminut hyvin, ja pankin yhteyshenkilö on aktiivisesti yhteydessä yrittäjiin. Nevalainen peräänkuuluttaakin välitöntä suhdetta rahoittajaan.
– Selkan varasto on kaksinkertaistunut puolessatoista vuodessa, mikä tarkoittaa, että sinne sitoutuu paljon rahaa. Meidän pitää seurata, minne olemme menossa, jotta voimme perustella rahoitustarpeitamme.
Konepajasta verkkokauppiaaksi
Tuotteiden räätälöitävyys, kestävyys ja toimitusnopeus ovat Selkan valttikortteja.
Muutos vaati täysin uuden tuotantojärjestelyn. Konkurssin jälkeen Selkan tuotesuunnittelu siirtyi vahvasti 3D-suunnitteluun, minkä ansiosta räätälöityjen asiakasprojektien tekeminen nopeutui huomattavasti. Tilausten massakuljetukset ovat historiaa. Nykyään paketteja lähetetään päivittäin ympäri Eurooppaa.
Pandemian aikana Selka on satsannut verkkomainontaan. Nevalaisen mukaan avain on strategioiden kehittäminen.
– Kun menemme uuteen maahan, teemme kävijämäärää lisäävää somemarkkinointia. Kun kampanja lähtee rullaamaan, palkatut analyytikot käyvät läpi vetävyyttä, ja pohdimme yhdessä, millaisella markkinoinnilla tavoitamme tämäntyyppisiä tuotteita tarvitsevien huomion.
Suurin merkitys on ollut keväällä 2020 käynnistetyllä verkkokaupalla. Selka on luonut tavallisuudesta poikkeavan verkkokaupan, joka pystyy palvelemaan niin kuluttaja- kuin yritysasiakkaita ympäri maailman. Verkkokauppaa hiotaan jatkuvasti yhteistyössä Lähimedian kanssa.
– Vastaavanlaisia verkkokauppoja ei juuri löydy. Tämän vuoksi olemme tehneet tuotekehitystä suoraan verkkokauppaohjelmiston kehittäjien kanssa.
Voimavarana hyvä porukka
Tammikuussa 2021 Selkan myynti oli yli kolminkertainen vuodentakaiseen verrattuna. Nevalainen toivoo, että pienten kodin työpöytien kysyntä jatkuu myös pandemian jälkeen. Samalla hän haluaa lisätä Selkan julkitilakalusteiden tunnettuutta yritysten piirissä sekä Suomessa että maailmalla.
Parhaillaan SELKAstorea kehitetään kodin ja etätyön verkkokauppa-alustaksi. Selkan tuotteiden lisäksi siellä on jo tarjolla esimerkiksi satulatuoleja, aktiivilautoja ja työkenkiä.
Verkkokauppamainonnasta saatu näkyvyys on poikinut uudenlaisia yhteydenottoja: Ensimmäinen erä belgialaisen äänitysstudiovalmistajan kanssa kehitetystä huippuluokan kaiutinjalustasta lähti juuri tuotantoon.
Vuodessa Selkan henkilöstö on tuplaantunut yhdeksästä kahdeksaantoista. Nevalaisen mukaan Selkan onnistumisen ydin on tekemisen henki ja poikkeuksellisen hyvä työporukka.
– Olemme henkilöinä erilaisia, mutta toimimme hyvin yhteen. Vaikka kaverit ovat olleet vuosikymmeniä täällä töissä, toiminta ei ole jämähtänyt, ja mukana on myös tuoretta verta.
Autamme löytämään sopivan rahoituksen yrityksesi tarpeisiin. Tutustu rahoitusratkaisuihimme ja täytä rahoitushakemus verkossa. |