Keskeltä turkulaisen hypermarketin ihmisvilinää löytyy pieni koju, josta asiakas voi napata mukaansa nopean ja helpon välipalan mehun tai smoothien muodossa.

Kyse ei ole yhdestä marketin palvelutiskeistä, vaan kahden 25-vuotiaan naisen omasta yrityksestä, joka täyttää kesällä kaksi vuotta.

Smooth it on yrittäjien, Lina Toivosen ja Irina Nurmen mukaan opiskeluprojekti, joka lähti käsistä. Palvelumuotoilua Turun ammattikorkeakoulussa opiskellut Toivonen ja mediatuottajaksi lukenut Nurmi työskentelivät Turussa Kupittaan K-Citymarketissa samaan aikaan.

Työkavereita yhdisti kaipuu terveellisiin välipaloihin ‒ miksei smoothieita voisi olla saatavilla samalla tavalla kuin salaatteja?

‒ Halusimme luoda kauppaan elämyksen. Menimme puhumaan kauppiaalle, joka sanoi, että perustakaa yritys, Toivonen muistelee.

Hyppy tuntemattomaan kannatti

Kaksikko muistelee lämmöllä ensimmäistä vuottaan yrittäjinä, jolloin he muun muassa menestyivät kansainvälisessä opiskelijoiden yrittäjyyskilpailussa. Silti he myöntävät, ettei alku sujunut kuin tanssi.

‒ Kun irtisanoi itsensä kaupasta ja hyppäsi tuntemattomaan, kyllä se pelotti. Oli aika hektistä, opiskelimme samalla ja päivät menivät aamusta iltaan kuin sumussa, Toivonen sanoo.

Asiakkaita kävi, mutta se ei pitkään aikaan näkynyt talousluvuissa. Oppiminen tapahtui pikkuhiljaa ja apua oli saatavilla Turun ammattikorkeakoulun lisäksi muun muassa K-Citymarketin kauppiaalta Hannu Aaltoselta.

‒ Tajusimme ensimmäisen vuoden aikana, missä voi säästää. Kävimme yritysneuvonnassa. Olimme aluksi auki sunnuntaisinkin. Se oli taloudellisesti huono ratkaisu, sillä olemme enemmän arkituote, Nurmi muistelee.

Vapaapäiviäkin piti oppia pitämään, jotta jaksaa taas paremmin. Kun yrittäjiä on kaksi, toinen tekee tarvittaessa pidempää päivää. Kun toisen tuntee läpikotaisin, naamasta näkee, kun toinen tarvitsee enemmän lepoa.

‒ Kun perustimme yrityksen, vähän jännitti, kun emme tunteneet hyvin toisiamme. On ihanaa, että yrityksen myötä meistä tuli ihan parhaat ystävät, Toivonen ja Nurmi sanovat.

Yhtäkkiä naiset tunnistavat tutut kasvot: Irinan äiti on tullut ostoksille ja tervehtimään. Noin kuusi päivää viikossa töitä paiskivat naiset sanovat, että ystävät ja perhe tulevat usein katsomaan heitä työpaikalle.

‒ Tämä ei edes tunnu työltä, kun se on niin kivaa, Toivonen sanoo.

Uudistuminen tärkein voimavara

Smooth it pyörii edelleen pitkälti kahden yrittäjän voimin. Heillä on kuitenkin ollut työssäoppijoita, jotka tekevät nyt palkallisina muutaman vuoron viikossa.

‒ Työntekijän palkkaaminen ei ollutkaan niin pelottavaa. Hyvä työntekijä maksaa itsensä takaisin, Nurmi sanoo.

Työntekijät mahdollistavat Toivoselle ja Nurmelle palaveripäivät, jolloin voi keskittyä johtamiseen ja uusiin ideoihin, joita heiltä ei puutu. Smooth it on laajentanut viime aikoina yritystilauksiin ja cateringiin. Smoothieita tilataan muun muassa palavereihin, ja naiset käyvät pitämässä yritysten henkilökunnalle smoothiekouluja.

Vaikka yrityksen brändi liittyy smoothieen, naiset eivät halua rajoittaa itseään ja pitävät kiinni asenteesta, että kaikki on mahdollista. He kertovat olevansa luonteeltaan melko positiivisia ja ovat hyväksyneet sen, että yrittäjä kohtaa niin hyviä kuin huonoja kuukausia. Aina voi uudistua ja myös epäonnistuminen on sallittua.

‒ Yleensä sanomme heti kaikkeen joo, ja mietimme vasta sitten, miten se toteutetaan. Tänä kesänä olemme menossa ensi kertaa häihin pitämään smoothiebaaria, Nurmi hehkuttaa.

Pienenä yrityksenä Smooth it hyödyntää yhteistyökumppaneita esimerkiksi markkinoinnissa ‒ yksin ei olisi taloudellisesti mahdollista mennä esimerkiksi messuille.

Unelmana laajentuminen

Tavoitteena yrityksellä on laajentua muihin kauppoihin tulevaisuudessa. Shop-in-shop-konsepti, jossa yritys sijaitsee toisen yrityksen tiloissa, sopii tällä hetkellä naisille erinomaisesti.

‒ Ostamme tästä kaupasta lähes kaiken. Se on ekologista ja taloudellista, kuljetuskustannuksia ei tule. Myös jäte- ja siivouskulut eivät tule vain itselle. Jos joku laite menee rikki, apu on lähellä, Nurmi luettelee.

Kun naisilta kysyy viisivuotissuunnitelmaa, he tunnustavat uskaltavansa unelmoida.

‒ Salainen haave olisi myydä kaupoille franchising-oikeuksia.

Shop-in-shop-konseptin haasteena on se, että moni luulee smoothiekojun olevan osa K-Citymarketia.

Tähän markkinointihaasteeseen kaksikko on tarttunut somen keinoin. Naiset päivittävät ahkerasti Instagramiin kuvia ja videotarinoita. Valmis markkinointisuunnitelma auttaa ‒ sen Nurmi teki osana opintojaan. Smooth it on myös näyttäytynyt muun muassa juoksutapahtumassa, kuntosaleilla ja festareilla.

Valttina valinnanvapaus

Vaikka Smooth it korostaa terveellisyyden ja makuelämyksen liittoa, terveellisyys voi tarkoittaa myös mielialalle hyvää tekevää vaikutusta. Smoothien ei siis tarvitse olla vihreä ja kevyt, vaan herkutellakin saa, naiset kannustavat.

He ottavat esimerkiksi Coconut-smoothiensa, johon tulee kookospähkinää, maapähkinävoita, chiliä, raakakaakaota ja banaania.

‒ Meidän konseptimme on "choose to be younique". Jokainen asiakas voi olla oma itsensä ja rakentaa oman välipalansa, vakuuttaa Toivonen.

‒ Suosimme sesongin hedelmiä, tarjoamme kotimaisia marjoja ympäri vuoden, ja yrtit tulevat meille kahdeksan kilometrin päästä. Se on ekologista ja edullista. Meille laatu, tuoreus ja maku ovat tärkeintä, Nurmi sanoo.

Käy tutustumassa aloittavan yrittäjän sisältöihin op.fi:ssä.