Mobilisaatio ja digitaalisuus ovat mahdollistaneet kortti- ja käteismaksun rinnalle liudan uusia maksutapoja. Muutaman vuoden kuluttua mobiilimaksaminen helpottaa esimerkiksi liikkuvia yrittäjiä ja parhaimmillaan vähentää turhaa paperityötä sekä ruuhkia.

Mobiilimaksamisella tarkoitetaan palvelua tai sovellusta, jossa tilinumeroa ei tarvita, vaan raha vaihtaa omistajaa puhelinnumerolla tai vilauttamalla älypuhelinta erilliseen lähimaksupäätteeseen.

OPn hankejohtaja Hanna Äijälä antaa vinkkinsä, miksi mobiilimaksamiseen kannattaa panostaa tulevaisuudessa.

1. Ole siellä, missä asiakaskin

Niin verkkokauppiaan kuin kivijalkaliikettä pyörittävän on syytä olla siellä, missä asiakkaatkin ovat ‒ se maksaa vaivan.

‒ Koska kuluttajat yhä useammin tekevät ostoksiaan mobiililaitteiden pieniltä ruuduilta, verkkokauppiaan kannattaa ottaa käyttöönsä mahdollisimman laaja maksutapojen valikoima. Perinteiset maksutavat ovat tähän joskus liian kömpelöitä. Laskujen ja verkkopankkimaksamisen rinnalle useat pankit ovat tuoneet omia sovelluksiaan ja palvelujaan. Riittää, että tiedustelet niitä omalta palveluntarjoajaltasi eikä sinun tarvitse olla jokaiseen pankkiin yhteydessä erikseen.

2. Anna asiakkaan valita

Monipuolinen maksutapapaletti ei itsessään maksa mitään, mutta tarjoaa esimerkiksi verkkokaupan asiakkaalle entistä suuremman valinnanvapauden.

‒ Maksutapavaihtoehtojen määrä ei maksa mitään, vaan niiden käyttö. Uskon kuitenkin, että ne maksavat itsensä aina takaisin. Koska asiakas saa valita sopivimman ja helpoimman maksutavan. Se helpottaa asiointia, ja tekee maksamisesta nopeaa, kun välttämättä ei tarvitse pelata tilinumeroilla, pankkitunnuksilla, avainlukulistoilla tai lompakolla.

3. Tee maksaminen helpoksi

Käteismaksun, laskujen, lähi- ja korttimaksamisen rinnalla mobiilimaksaminen nostattaa suosiotaan jatkuvasti. Kunhan mobiilimaksaminen yleistyy, sen uskotaan lisäävän kauppaa samaan tapaan kuin pienissä, alle 25 euron ostoksissa lähimaksamisen. Sen valttina on erityisesti nopeus, joten se voi vähentää esimerkiksi ruuhkaa kivijalkaliikkeissä.

‒ Lähes kaikilla on nykyisin puhelin kädessä, joten mikä olisikaan helpompaa kuin vilauttaa puhelinta lähilukijaan tai tehdä siirtoja puhelinnumeron avulla. Verkkokaupassa ostokset jäävät tekemättä avainlukulistojen ja tilitietojen näppäilyn hitauden vuoksi. Tulevaisuudessa sovelluksen lataaminen ja siihen rekisteröityminen riittävät. Maksaminen toimii sen jälkeen sormella sipaisemalla.

4. Paranna turvallisuutta

Mobiilimaksamista pidetään turvallisena tapana vaihtaa rahaa. Raha siirtyy nopeasti tililtä toiselle, eikä yrittäjän tarvitse pitää mukanaan suuria summia käteistä tai jännittää, että maksut jäisivät saamatta.

‒ Turvallisuutta tuo myös sähköinen tunnistautuminen, kun tunnusluvut pysyvät hyvässä säilössä puhelimessa sormenjäljen tai salasanan takana.

5. Helpota omaa liikkumista

Mobiilimaksaminen helpottaa myös liikkuvan yrittäjän työskentelyä, kun maksun voi tulevaisuudessa suorittaa puhelimelta puhelimeen.

‒ Esimerkiksi putki- ja sähköyrittäjien ei tarvitse kirjoittaa välttämättä laskuja kotona jälkikäteen, vaan hän voi laskuttaa asiakasta heti.

6. Säilytä vanha

Käteis- ja korttimaksun uskotaan säilyttävän asemansa vielä moderniempien maksutapojen rinnalla, jotta asiakkaalla olisi mahdollisuus valita haluamansa tapa maksaa.

‒ Uskon, että perinteiset maksutapavaihtoehdot tulevat säilymään. Uudet tavat rikastuttavat kauppaa ja avaavat mahdollisuuksia.

Tutustu OPn Pivo Kassaan ja muihin kauppiaspalveluihin.