Lähipäivinä Suomessa on ajankohtaan nähden tavallista viileämpää ja luvassa on lumisateita Etelä-Suomea myöten. Jos alla ei vielä ole talvirenkaita, kannattaa ne vaihtaa alle niin pian kuin mahdollista.

– Jos autolla aikoo lähteä liikkeelle lähipäivinä, niin kyllä ne renkaat kannattaa vaihtaa. Toinen vaihtoehto on sitten käyttää julkisia kulkuneuvoja tai siirtää matkaa, lataa Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.

Meteorologien mukaan tulevat päivät ovat tavallista kylmempiä, joten maahan satava lumi saattaa hyvinkin olla pysyvää. Täyttä varmuutta lumesta ei toki ole, mutta kylmyys tekee sen, että ainakin mustaa jäätä on mitä ilmeisemmin tarjolla aamuruuhkissa.

Osa autoilijoista kuitenkin vitkuttelee talvirenkaiden vaihtamista, sillä erityisesti pääkaupunkiseudulla ja rannikolla pysyvä lumipeite odottaa usein tulemistaan jopa vuodenvaihteen yli. Monet perustelevat kesärenkaiden käytön jatkamista säätösyillä. Lumeton asfaltti kun kuluttaa talvirenkaita enemmän kuin lumi.

– Eipä se säästö kovin kummoinen ole. Ainahan ne renkaat kuluvat, vaikka alla olisivat kesärenkaatkin. Kiellettyähän se ei ole kesärenkailla ajaa, mutta järkevää se ei välttämättä ole, pohtii Valtonen.

Talvirengaspakko alkaa joulukuun ensimmäisenä

Talvirengaspakko alkaa Suomessa vasta joulukuun ensimmäinen päivä. Nastalliset talvirenkaita saa lain mukaan käyttää kuitenkin marraskuun alusta ja ne saa pitää alla aina viikon pääsiäisen jälkeen. Laissa on kuitenkin maininta myös siitä, että nastarenkaita saa käyttää aina kun keli sitä edellyttää.

– Sakkoja ei varmasti tule, vaikka renkaat olisivat alla jo nyt.

Kitkarenkailla kausi voi olla pidempikin, sillä niiden käytöstä laissa ei ole mainintaa. Nastattomilla renkailla kausi voi olla nastarenkaita pidempi ja ne eivät ropise yhtä inhottavasti auton alla.

Talvirenkaista puhuttaessa ikuisuuskysymys onkin se, kannattaako autossa olla kitka- vai nastarenkaat?

Uudemmalla ja ajonvakautusjärjestelmillä varustetussa autoon voi Juha Valtosen mukaan harkita kitkarenkaita. Kitkoilla pärjää erityisesti silloin jos ajosuoritteet tapahtuvat pääosin kaupungissa ja pääväylillä.

– Jos on vanha auto, jossa ei ole ajonvakautusta, niin pitäytyisin nastarenkaissa. Samoin jos on kuskina epävarma, toteaa Liikenneturvan Juha Valtonen.