Useimmat taloudellisen ja turvallisen ajamisen opit pätevät ympäri vuoden, mutta talvella niiden merkitys korostuu.

Tarkista rengaspaineet

Mittaa auton rengaspaineet vähintään kuukausittain. Alhainen paine kasvattaa renkaan vierintävastusta, mikä puolestaan lisää polttoaineenkulutusta ja renkaan kulumista. Alhainen ilmanpaine vaikuttaa myös auton ohjattavuuteen sekä pito- ja jarrutusominaisuuksiin.

Tarkasta paineet aina kylmistä renkaista. Jos autolla on ajettu yli kolme kilometriä, anna niiden jäähtyä 10 minuuttia ennen mittausta. Automallille suositellut rengaspaineet on merkitty auton ohjekirjaan ja usein myös auton ovenpieleen tai polttoainetankin luukkuun.

Liikkeelle lämpimällä autolla

Auton moottori kaipaa esilämmitystä ulkolämpötilan laskiessa +5 °C tai sen alle. Lämmitys säästää auton tekniikkaa kulumiselta, ehkäisee vaurioita sekä vähentää polttoainekulutusta ja pakokaasupäästöjä.

Jos käynnistää polttomoottoriauton talvikaudella päivittäin kolmesti, esilämmityksellä voi säästää jopa 80 litraa polttoainetta. Hybridiautoissa esilämmitys vähentää polttomoottorin käyttöaikaa ja tehostaa sähkön käyttöä.

Lämmitykseen voi käyttää joko sähkökäyttöisiä lohko-, säteily- tai letkulämmittimiä sekä polttoainetoimisia lämmittimiä. Ulkoilman lämpötila, lämmityslaitetyyppi ja käytettävä ajoneuvo vaikuttavat sopivan esilämmitysajan pituuteen.

Esimerkiksi ulkolämpötilan ollessa -7 astetta sähkökäyttöiset lämmittimet vaativat 1–2 tunnin käyttöajan ja polttoainetoimiset 15–20 minuuttia. Lämmitysajan pituus kannattaa mitoittaa sopivaksi etäohjauksen tai ajastimen avulla. Liian pitkä lämmitysaika haaskaa energiaa. Sähköautoissa esilämmitys tapahtuu usein akun lataamisen yhteydessä.

Sähköautojen huonona puolena on se, että kylmyys syö sähköauton toimintasäteestä kolmanneksen tai jopa puolet.

Pyri tasaiseen nopeuteen ja pidä riittävä turvaväli

Ajaminen on taloudellisinta, kun ajat suurella vaihteella tasaista nopeutta. Kiihdyttely ja jarruttelu tuhlaavat energiaa. Liikenneympäristön tarkkailu, tilanteiden ennakointi, sopiva tilannenopeus ja riittävä turvaväli auttavat tasaisen ajonopeuden ylläpitämisessä ja parantavat liikenneturvallisuutta.

Kesäkelillä 40 km/h nopeudella ajettaessa turvaväliksi suositellaan 20 metriä ja 80 km/h nopeudessa 80 metriä. Talvella turvaväliä on hyvä pidentää reippaasti, sillä jarrutusmatkat voivat liukkaalla jopa kaksinkertaistua.

Tasaisen ajonopeuden ylläpitäminen helpottuu, kun vältät ruuhka-aikoja ja huonoja ajokelejä. Vakionopeudensäädin auttaa osaltaan tasaisessa ajossa.

Liikkeelle lähtiessä ripeä kiihdytys sallittuun ajonopeuteen säästää euroja. Huomioi kuitenkin tienpinnan liukkaus kiihdytyksessä. Vaihda isommalle vaihteelle, kun moottorin kierrosluku nousee 2000–3000 kierrokseen minuutissa. Oleellista on, että moottori vetää hyvin. Omalle autolle sopiva vaihtoväli löytyy kokeilemalla.

Auton kierroslukumittari, vaihteen vaihtamisajankohdassa opastava vaihteenvalitsin ja hetkellisen polttoaineenkulutuksen näyttö auttavat määrittämään oikean vaihtohetken.

Hyödynnä moottorijarrutus ja kevennä kaasujalkaa

Kun nostat jalan kaasulta ja pidät vaihteen päällä, moottori alkaa jarruttaa ja polttoainesyöttö joko katkeaa tai vähenee huomattavasti. Tehokkaalla moottorijarrutuksella voit säästää polttoainetta ja vähentää jarrujen käyttötarvetta, jolloin jarrut kuluvat vähemmän.

Ennakoimalla, hyvän turvavälin pitämällä ja tehokkaalla moottorijarrutuksella, voit välttää osan taajamapysähdyksistä kokonaan, mikä vähentää polttoainekulutusta entisestään.

Kaasujalan käyttöä on järkevä säännöstellä myös maantie- ja moottoritieajossa. Kun lisäät nopeutta, moottorin tehontarve ja kulutus kasvavat. Kun nopeus nousee 100 km/h:sta 120 km/h:iin, polttoaineenkulutus lisääntyy 1–2 litraa sadalla kilometrillä. Suuret ajonopeudet ja vauhdikkaat ohitukset liukkailla ja lumisilla tiellä heikentävät myös liikenneturvallisuutta. Kun alennat nopeuttasi neljänneksellä, jarrutusmatkasi lähes puolittuu.

Poista turha kuorma

Auton sähkölaitteet ja matkatavarat lisäävät osaltaan polttoaineenkulutusta. Esimerkiksi tavanomaiseen perheautoon pakatut, 100 kiloa painavat matkatavarat lisäävät kulutusta noin 0,5 l/100 km.

Jos autossa käytetään lisäksi kahta istuinlämmitintä, sulatetaan ulkopeilejä ja takalasia sekä lämmitetään matkustamoa täydellä teholla, kulutus lisääntyy kaupunkiajossa vielä 2,4 l/100 km. Myös akku joutuu koville.

Jätä siis turhat tavarat kotiin ja sammuta tarpeettomat sähkölaitteet. Erityisen tarkkana kannattaa olla auton ulkopuolelle kiinnitettävien telineiden ja tavaroiden osalta. Esimerkiksi suksiboksi heikentää auton aerodynamiikkaa ja lisää merkittävästi kulutusta.

Lähteet: Motiva, Autoliitto, Liikenneturva, Vihreäkaista.fi