Käytä turvaistuinta oikein – tiesitkö tämän lasten turvaistuimista?
Lisää aiheesta
Lain mukaan alle 135-senttisen lapsen pitää matkustaa henkilöautossa turvalaitteessa. Sellaisia ovat lapsen koon mukaan turvakaukalo, turvaistuin tai turvavyöistuin. Turvallisinta on istua selkä menosuuntaan.
Suomen tieliikennelaki edellyttää, että lapsi käyttää henkilö-, paketti- ja kuorma-autossa matkustaessaan lasten turvalaitetta 135-senttiseksi asti. Liikenneturvan suositus lasten automatkailuun on kuitenkin lakia tiukempi. Se suosittelee käyttämään turvalaitetta, kunnes lapsi saavuttaa 150 sentin rajapyykin.
Laissa käytetään termiä lasten turvalaite, joita ovat esimerkiksi turvakaukalo, turvaistuin ja turvavyöistuin. Tässä jutussa puhutaan lasten turvalaitteista yleisesti turvaistuimina.
– Lapselle on turvallisinta matkustaa takapenkillä, selkä menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa mahdollisimman pitkään, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti kertoo.
– Silloin lapsen painava pää ja herkkä niska saa parhaan suojan törmäystilanteessa. Selkä menosuuntaan tulisi matkustaa vähintään 4-vuotiaaksi, mutta oikein valitussa turvaistuimessa se onnistuu jopa 7–9-vuotiaaksi.
Istuin lapsen koon mukaan
Turvaistuin valitaan lapsen koon mukaan. Kun lapsen pituus tai paino saavuttaa valmistajan sille asettaman rajan, on aika vaihtaa isompaan. Vauvalle sopivin on turvakaukalo.
Lapsen kasvaessa siirrytään ensin selkä menosuuntaan asennettavaan turvaistuimeen ja myöhemmin turvavyöistuimeen, jolla auton oma turvatyö voidaan kiinnittää lapselle turvallisesti. Luontevin paikka turvaistuimelle on takapenkki.
Lapselle on turvallisinta matkustaa takapenkillä, selkä menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa mahdollisimman pitkään.
Kaikki EU:n alueella myytävät lasten turvaistuimet ovat E-hyväksyttyjä (nykyisin E-sääntö 129 mukaisia) eli ne täyttävät lain vaatiman minimitason.
Liikenneturva kuitenkin suosittelee valitsemaan vapaaehtoisen ruotsalaisen Plus-turvallisuustestin läpäisseen istuimen. Valintaa tehdessä kannattaa hyödyntää myös turvaistuimille tehtyjä kuluttajatestejä.
– Plus-testissä mitataan tiukimmin lapsen kaulaan kohdistuvaa voimaa etutörmäyksessä. Kuluttajatesteissä E-säännön mukaiset vähimmäisvaatimukset täyttäneitä istuimia on jopa rikkoutunut siten, etteivät ne ole toimineet tarkoitetulla tavalla, Ruutti kertoo.
Uusimpien E-hyväksymismääräysten myötä turvavyöistuimet ovat pitkälti korvanneet perinteiset istuinkorokkeet. Hyväksyntä sallii kuitenkin korokkeiden käytön 125–150-senttisten lasten kuljettamiseen. Korokkeella auton turvavyö saadaan asettumaan oikein lantiolle, mutta esimerkiksi lapsen päätä ja niskaa koroke ei suojaa.
Oikea asennus tärkeää
Ruutti kehottaa testaamaan käytännössä ennen ostopäätöstä, että istuin on muodoiltaan ja kooltaan sopiva sekä lapselle että omaan autoon. Turvaistuin voidaan kiinnittää ajoneuvoon auton turvavyöllä tai Isofix-kiinnitysjärjestelmällä.
– Auton istuimen sekä turvaistuimen muodot ja kaltevuus eivät aina osu yksiin niin, että turvaistuimen sekä auton istuimen Isofix-kiinnitys toimisivat yhteen, Ruutti muistuttaa.
Turvaistuimen asentamisessa autoon on noudatettava aina ajoneuvon ja istuimen käyttöohjeita. Esimerkiksi selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta ei saa sijoittaa etuturvatyynyllä suojatulle istumapaikalle, jos turvatyynyä ei ole tehty toimintakyvyttömäksi.
– Väärin asennettu turvaistuin tai virheellisesti säädetyt valjaat voivat estää lasten turvalaitetta toimimasta oikein törmäystilanteessa. Paksuja toppavaatteita ei saisi käyttää, jotta vyöt saa riittävän kireälle, Ruutti opastaa.
Lasten turvaistuimen voi hankkia käytettynäkin. Kolarissa ollutta, kolhiintunutta tai ikääntynyttä istuinta ei kuitenkaan saa käyttää.
– Nyrkkisääntö on, että istuinta voi käyttää seitsemän vuotta. Valmistajat pääsääntöisesti määrittelevät lasten turvaistuimille tietyn käyttöiän ja sen, mistä käyttöikä lasketaan. Käyttöikä on merkitty yleensä käyttöohjeeseen ja valmistusajankohta istuimeen, Ruutti toteaa.