Moottoripyöräilystä voi tehdä taidetta, eikä pyörän hinnalla silloin ole väliä
Mikael Helander rakentaa vapaa-ajallaan katukiihdytysluokan moottoripyöriä. Kuinka paljon pyöräharrastus maksaa?
Jokaisen moottoripyörän kohdalla Mikael Helander, 28, ajattelee, että tätä hän ei myy.
– Ajattelen, että teen tästä niin hienon, että se kelpaa minulle. Mutta kun pyörä on valmis ja näyttelyt ajettu, alkavat uudet visiot kukkia.
On jälleen aika myydä monen kuukauden rakennusprojekti.
Tamperelainen Mikael on rakennellut kaksipyöräisiä lapsesta asti. Nuorempana moottoripyöräilyssä kiehtoi kapinahenkisyys. Ajan mittaan harrastuksesta on tullut terapeuttisempi.
– Ajellessa pää puhdistuu ja saa nauttia vapauden tunteesta, hän sanoo.
Ensimmäisen custom-moottoripyöränsä Mikael osti parikymppisenä.
Pyörä oli 1200-kuutioinen Sportster-mallin Harley Davidson vuosimallia 1994. Mikael muokkasi pyörän niin sanottuun Bopper-tyyliin eli hyvin pelkistetyksi: takaosan jouset poistettiin, tankkia pienennettiin ja vanteet ja renkaat vaihdettiin. Tankki ja lokasuojat saivat raitoja Amerikan-tyyliin.
Seuraava rakennelma oli V-Rod-mallin Harley Davidson, jossa oli edellistä isompi moottori ja enemmän tehoja. Tästä Mikael kunnosti itselleen näyttelypyörän.
Viimeisin projekti oli vuoden 1983 Suzuki GSX Turbo, joka oli jo tullessaan muokattu pitkälti lopulliseen muotoonsa. Idea oli tehdä pyörästä nopeampi ja näyttävämpi.
– Kunnostin ja maalasin pyörän kevään aikana, että pääsin kesällä ajelemaan ja kisaamaan katuluokan kiihdytyskisoja, Mikael kertoo.
Yleensä Mikael myy valmiin moottoripyörän pois syksyllä ja hankkii uuden projektin talven pimeisiin iltoihin.
– Nautin ennen kaikkea suunnittelusta ja rakentamisesta. Ajaminen on pienemmässä osassa.
Harrastukseen uppoaa kymmeniä tuhansia
Pyörän hinnalla ei ole väliä, kunhan unelma toteutuu. Mikael arvioi, että kaikkien hänen kahdeksan vuoden aikana rakentamiensa pyörien yhteiskustannukset ovat yli 60 000 euroa.
– Rahaa uppoaa niin paljon kuin taivas on rajana. On parempi, ettei laske, sanoo mainossuunnittelua työkseen tekevä mies.
Pelkästään moottoripyörän runko maksaa yleensä noin 1 500–2 000 euroa. Lisäksi tarvitaan moottori, vaihdelaatikko, vanteet, renkaat, penkit, satula, tanko ja tankki. Esimerkiksi uusi moottori voi maksaa 5000 euroa.
Harley Davidsonin alkuperäisosat ovat kalliita ja harrastajien piirissä haluttuja. Mikael tilaa osat yleensä Yhdysvalloista, mutta jos kaupoista ei löydy mieleistä, hän tekee ne itse.
Lopputulos on pääpiirteittäin Mikaelin mielessä jo projektin alussa, mutta jonkin verran hän improvisoi tekemisen lomassa.
– Se on kuin palapeli, josta kasautuu oma moottoripyörämaalaus, Mikael sanoo.
Valmiin custom-pyörän yhteissumma on 15 000–20 000 euroa. Kaupassa pyörät ovat samanhintaisia, mutta ne eivät ole omannäköisiä. Jos siis jaksaa nähdä vaivaa, ei rakentelu ole sen kalliimpaa.
Jotta valmiilla pyörällä pääsee tien päälle, pitää muistaa vakuutusmaksut, bensakulut, viritysosat ja huoltotarvikkeet. Myös ajovarusteet, kuten kypärä, kengät, housut ja takit, pitää välillä päivittää.
Tieto myytävistä osista ja pyöristä liikkuu Facebookin harrastajaryhmissä sekä nettisivustoilla.
– Moottoripyöräpiireissä ei ole väliä, missä asemassa olet, vaan tekemistä ohjaa yhteinen intohimo. Autamme toisiamme ja otamme uudetkin harrastajat mukaan.
Lainarahoilla harrastuksen alkuun
Aluksi Mikael kasaili pyöriä omalla pihallaan. Sittemmin on tullut vuokrahalleja ja kimppatalleja, joista voi 500-600 euron kuukausimaksulla vuokrata itselleen rakentelutilat. Ne ovat helpottaneet harrastajaporukan toimitilojen hankkimista.
– Kaveriporukalla on halvempaa, kun vuokrataan yhdessä. Näyttelymenestyksen myötä mukaan on tarttunut myös yhteistyökumppaneita, jotka ovat auttaneet toimitilojen järjestämisessä, Mikael kertoo.
Alkuun harrastuksessaan Mikael pääsi säästöillä ja lainarahalla. Nyt harrastus kantaa itse itseään, koska uuden projektin saa kustannettua edellisen pyörän myyntirahoilla.
Muutama vuosi sitten moottoripyörät olivat Mikaelille niin rakkaita, että hän söi vaikka pari viikkoa makaronia saadakseen uudet osat maksettua.
Nykyään hän ei enää joudu luopumaan mistään harrastuksen takia.
– Olen niin sanotusti aikuistunut. Harrastus menee hyvän maun rajoissa, eikä muu elämä taustalla kärsi. Käytän pyöriin sen verran rahaa ja aikaa kuin haluan.
Osaaminen ja rohkeus kasvavat pyöräpiireissä
Mikaelin kokemusten perusteella moottoripyörien rakentelupiireissä samat trendit toistuvat. Välillä on enemmän kromia ja välillä maalattua pintaa. Joskus taas kaikilla pitää olla isot renkaat ja joskus tehokkaat moottorit.
Pyörät myös muuttuvat koko ajan turvallisemmiksi. Mikaelin mielestä suomalaisten harrastajien osaaminen on lisääntynyt, ja he myös uskaltavat toteuttaa aiempaa rohkeammin omia visioitaan.
– Kun joku tekee tosi hienon pyörän, se innostaa muita tekemään samantyylisen.
Syksyllä Mikael aloittaa jälleen uuden urakan. Suunnitelma on yhdistää kaikki aiemmat projektit yhteen pyörään
– Seuraavaksi tehdään taas harrikka. Lähden tekemään hyvin Kalifornia-tyyppistä, mutta tällä kertaa matkaystävällisempää pyörää mukavalla penkillä ja tehokkaalla moottorilla.
Ajatus on, että pyörällä voisi ajaa pidempiä reissuja ja työmatkoja. Sillä voisi myös käydä näyttelyissä sekä kiihdyttelemässä radalla.