Moottoripyöräala on suhdannemittari, joka kertoo kuluttajien luottamuksen omaan talouteensa. Prätkä on vähemmän jokapäiväinen välttämättömyys ja enemmän nautintolaite. Siksi prätkämyyntitilastoa voi lukea samaan tapaan kuin talouslukuja.

Suomen prätkämyynnissä on viimeisen kuuden vuosikymmenen aikana kaksi selvää piikkiä. Ensimmäinen ostorypistys koettiin vuonna 1973, jolloin kaupaksi meni reilut 10 500 uutta moottoripyörää. Vuosi oli kaikkien aikojen kolmanneksi paras.

Vieläkin korkeammalle prätkämyynti kapusi 2006-2007, jolloin kahdessa vuodessa rekisteröitiin 22 591 moottoripyörää. Tuolloin elettiin prätkäkaupan hulluja vuosia ja uusia pyöriä tuli kauppiaille rekkalasteittain. Kauppiaat muistelevat edelleen aikaa jolloin Suomeen ”haalittiin kaikki mitä käsiin saatiin”. Käytännössä kaksipyöräisiä olisi mennyt kaupaksi enemmänkin, mutta laitteet loppuivat kesken.

Prätkäkaupan aallonpohja koettiin 90-luvun puolivälissä. Suomi eli lamassa, yrityksiä ja yksityishenkilöitä kaatui taantuman niittäessä satoaan. Saman kolauksen koki MP-ala. Vuonna 1995 kaupaksi kävi 852 moottoripyörää, mikä on tarkoittaa muutamaa hassua pyörää kuukaudessa. Moottoripyöräliikkeitä kaatui kovalla tahdilla ja usko koko hommaan lakkasi useimmilta.

Vuosia 2008 käänsi MP-alan laskukiitoon

Laman jälkeen moottoripyöräkauppa kasvoi uuteen loistoonsa ja lihavia vuosia elettiin vuosien 2004 ja 2008 välillä. Vuonna 2009 alkoi tulemaan jälleen lunta tupaan. Muutaman edellisvuoden viisinumeroiset lukemat olivat historiaa. Myynti oli puolittunut ennätysvuodesta 2010-luvulle päästäessä.

Tuolloin MP-messujen myyntipäällikkö Niko Kantola oli vielä Ducatia maahantuoneen Hailac oy:n palveluksessa ja mies on itse nähnyt läheltä prätkäalan vaikeudet. Lähihistoriassa on tuskin luvassa vastaavaa nousukiitoa.

– Yleinen taloustilanne on kääntynyt vähän positiivisempaan, mutta prätkämyynti on ollut tasaisen huonoa. Mutta ei tässä kirvestä olla kaivoon heittämässä, toteaa Kantola.

Epävarman taloudellisen tilanteen lisäksi prätkäala kilpailee muiden aktiviteettien kanssa, mikä näkyy harrastajamäärissä. Moottoripyöräily ei ole samalla tavalla trendikästä kuin aiemmin.

Yksi syy harrastajamäärien uupumisen voisi olla ympäristötietoisuus, joka leimaa yleisesti autoilua ja liikkumista. Moottoripyörät ovat vuosikausia olleet negatiivisen julkisuuden kohteena äänisaasteen lähteenä. Joka kevät keskustellaan pärisevistä moottoripyöristä ja koirankakasta. MP-messujen Niko Kantola ei näe prätkämyynnin ongelman syyn piilevän ympäristöasioissa.

Prätkämessut kiinnostavat kansaa

Vaikka vuodet eivät ole kohdelleet moottoripyöräkauppaa kiltisti, on kotimaan prätkäkanta asukaslukuun suhteutettuna varsin hyvä. Rekisteröityjä moottoripyöriä on lähes 300 000, mutta ne eivät toki näy kaikki tieliikenteessä.

– Kyllä messujen kävijämäärä aina kertoo, että hommaan kuitenkin uskotaan, toteaa Niko Kantola.

MP-messut ovat moneen muuhun messutapahtumaan verrattuna varsin suuret. Kolmen messupäivän aikana messulattiaa kävi viime vuonna katsomassa lähes 60 000 ihmistä.

– Kävijämäärä on huikea jos vertaa muihin messuihin. MP-messut ovat yksi Euroopan suurimmista alan tapahtumista ja väkilukuun suhteutettuna maailman suurin prätkätapahtuma, pohtii Kantola.

Suomi on prätkämaana varsin poikkeuksellinen. Ilmasto, verotus ja lainsäädäntö tekevät harrastuksesta kallista, hankalaa ja paikoin varsin epämukavaa. Markkina on pieni, eikä tänne tuoda kaikkia maailmalla olevia pyörämalleja.

Yksi suuri syy heikolle prätkämyynnille on verotus, jonka vuoksi kaksipyöräiset maksavat kolmanneksen enemmän kuin muualla maailmassa. Moottoripyöriä verotetaan mm. autoverolla, jonka nimi jo kertoo sen älyttömyyden.

Seikkailupyörät myyvät edelleen

Tulevana viikonloppuna Helsingin Messukeskuksessa järjestetään MP18-messut, jonne odotetaan viime vuoden tavoin kymmeniä tuhansia prätkäilijöitä ja prätkistä kiinnostuneita.

MP-messujen myyntipäällikkö Niko Kantola arvelee, että ensi vuonna käyvät kaupaksi samanlaiset moottoripyörät kuin aiempinakin vuosina: yleispyörät ja seikkailupyörät. Supersport-pyörien myyntimäärät ovat tätä haavaa melko pieniä, vaikka suomessa on aiemmin käynyt kaupaksi markkinoiden tehokkaimmat moottoripyörät.

– Ärräpyöriä ei tänä päivänä osta kukaan, lataa Kantola.

Tästäkin huolimatta yksi messujen odotetuimpia uutuusmalleja lienee Kawasaki H2 SX, joka on mekaanisella ahtimella varustettu 1000-kuutioinen superpyörä, josta tulee tälle kaudelle tehty matkaversio. Tehoa hypersport-matkapyörästä irtoaa reilut 200 hevosvoimaa.

MP18-messut järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 2.-4.2.2. OP tekee perjantaina livelähetystä prätkämessuilta. Sitä voit seurata OPn Facebookin kautta.