Kotimaan prätkämyyntitilastot ovat olleet surullista katsottavaa käytännössä koko 2000-luvun. Prätkämyynti on laskenut vuodesta 2008 alkaen lähes joka vuosi kaksinumeroisin luvuin.

Vuosi 2018 toi mukanaan pientä positiivista virettä, sillä myynti kasvoi lähes kymmenen prosenttia. Yksi syy positiiviselle kehitykselle lienee lämmin ja aurinkoinen kesä. Tätä kielii se, että viime vuoden elokuussa myytiin edellisvuoteen verrattuna jopa 40 prosenttia enemmän uusia moottoripyöriä.

Prätkätoimijat ovat tulevaisuuden suhteen varovaisen positiivisia, mutta harva maahantuoja uskaltaa vielä ilakoida paremmalla tulevaisuudella. Kawasakia maahantuovan SGN:n Ari-Pekka Vanhala on iloinen noususta, mutta pitää silti sormiaan ristissä.

– En sitä uskalla vielä kovin suuresti ilakoida.

Vaikka kotimaan myyntilastoissa ei ole hurraamista, ovat suomalaiset silti prätkäkansaa ja pohjolaa hellitään reippaalla määrällä uusia prätkämalleja. Tänä vuonna pääpaino on edelleen seikkailupyörissä, retronakuissa ja superpyörissä.

Seikkailupyörät kiinnostavat edelleen

Erityisesti seikkailupyörägenre ei osoita laantumisen merkkejä. Adventure-luokka on hallinnut myyntitilastoja jo lähes kaksi vuosikymmentä, mutta nyt genre on alkanut keksiä itseään uudelleen. Järkälemäisten ja 1200-kuutioisten lisäksi markkinoille on tullut myös pienempiä ja maastokelpoisempia pyöriä.

Kaksikko KTM 790 Adventure ja Yamaha Ténéré 700 ovat eittämättä yksi kiinnostavimmista kaksikoista MP-messuilla. KTM on laajentanut Adventure-mallistoaan vuosien varrella reippaasti ja todennut, että pienemmälle ja kevyemmälle seikkailupyörälle on varsin hyvin tilausta.

790 Adventure on varsin maastokelpoinen allrounder, jonka voimanlähde on peräisin 790 Dukesta. Kaksisylinteristä moottoria on suitsittu säyseämmäksi: Duken 110 hevosvoimasta on jäljellä enää 95. Tämä lienee seurausta siitä, että 70kW:n moottorin saa kuristettua A2-luokkaan.

Yamaha Ténéré 700 on puolestaan klassikkomalli, joka uudistuu tälle kaudelle isosti. Kevyen aavikkopyörän moottori on MT-07:sta tuttu kaksisylinterinen, jonka teho on 75 hevosvoimaa ja vääntöä 68 Nm.

Totta kai messujen vetonaulana toimii myös viime vuoden lopulla uudistettu BMW R1250GS, joka ottaa jälleen tiukan otteen ison adventure-luokan kuninkuudesta. Haastajina toimivat erityisesti KTM 1290 Adventure, Triumph Tiger 1200 ja Ducati Multistrada 1260.

Retroa ja nakuja

Seikkailupyörien lisäksi uutuudet keskittyvät rehteihin retroihin ja nakuihin. Kawasaki tuo markkinoille vanhan klassikkomallinsa W800:n, joka tulee täydentämään jo viime kaudelle julkaistun Z900RS:n ajatusmaailmaa. W800 on kuitenkin vieläkin uskollisempi esikuvalleen. Sen 48-heppainen twini ei välttämättä ole kaikkein suorituskykyisin laite, mutta tunnelma on kohdillaan.

Jo pitkään retroaalloilla ratsastanut brittiläisvalmistaja Triumph laajentaa mallistoa entisestään ja kauden merkittävin uutuusmalli lienee Scrambler 1200, joka on 1200-kuutioisen twinin ympärille rakennettu retro, joka flirttailee myös adventure-luokan kanssa.

Yksi koko messujen kiinnostavimmista uutuusmalleista tulee pitkästä aikaa Suzuki-leiristä. Suzuki lanseerasi Katanan uutuusversion suuren kohun saattelemana jo viime vuoden puolella, mutta nyt se nähdään ensimmäistä kertaa myös Suomen kamaralla.

Katana perustuu legendaariseen kasarimalliin, joka oli aikoinaan hurjaakin hurjempi laite, joka herätti kauhistusta ja pahennusta. Uusi malli lainaa esikuvaltaan isosti, mutta ajo-ominaisuudet ovat luonnollisesti eri luokkaa. Moottorin pohjana on nakumalli GSX-S:n tuhatkuutioinen pata, joka tuottaa 150 hevosvoimaa.

Retrolla flirttailee myös Hondan CB650R NeoCafé, joka on pienempi versio viime vuonna julkistetusta tuhatkuutioisesta. Sitäkin kiinnostavampi Honda lienee 125-kuutioinen Monkey, joka tosin ilmestyi jo viime vuonna. Kuhinaa riittää kuitenkin edelleen, sillä rapiat 4000 euroa maksava pyörä käy kaupaksi kovaa tahtia.

Superpyöräuutuuksia vaisusti

Suomalaiset ovat kautta aikain rakastaneet supertehokkaita moottoripyöriä, joita tänä vuonna edustaa uutuusmallien muodossa Kawasaki Ninja H2 SX SE+. Se on hypernopea matkapyörä, jonka voimanlähde on mekaanisesti ahdettu 1000-kuutioinen rivinelonen. Mallinimi SX SE+ kertoo sen, että kyseessä on järisyttävä nopea matkapyörä kaikilla mahdollisilla varusteilla. Hintalapussa seisoo muhkeat 35 000 euroa.

Toki myynnissä on edelleen viime ja toissa vuonna ilmestyneitä supersport-pyöriä lähes jokaiselta suuremmalta valmistajalta. Tarjolla on Suzuki GSX-R1000, Kawasaki ZX-10, Ducati Panigale V4 ja Honda CBR1000RR

Mukana on tänä vuonna myös sähköllä toimivia kaksipyöräisiä, mutta mallisto keskittyy lähinnä mopo- ja skootteriluokkaan. Vespa Elettrica ja Niu koittavat etsiä uusi kohderyhmiä sähköisillä malleillaan.

Tuleva prätkäkausi on jälleen varsin lupaava, sillä tarjolla on kiinnostavia uutuusmalleja ja myyntikehitys näyttää hieman positiivisemmalta. MP19-messut ovat käynnissä koko viikonlopun ja messuhallissa pääsee koeajamaan prätkiä pohjoismaiden suurimmalla sisäkoeajoradalla. Tänäkin vuonna messujen myyntipäällikkö Niko Kantola odottaa messuille 60 000 kävijää.

Tutustu moottoripyörävakuutukseen.