Kaunis kesäpäivä, meri kimmeltää. Hyppäät vuokraveneeseen tai uuteen purteesi. Köydet irti ja kohti ulappaa, kyllä tämän tekemällä oppii. Väärin!

Veneillessä ykkösprioriteetti on turvallisuus. Veneilyyn ei ole ajokorttia, joten turvallisuusasioihin on perehdyttävä itse.

– Vesillä riskit ovat aina paljon suuremmat kuin maissa. Jos auton moottori sammuu, voi ohjata tien sivuun ja soittaa apua. Vene voi ajatua kiville, eikä kännykkä välttämättä toimi, kertoo Meripelastusseuran tekninen päällikkö Taneli Mauno.

Seuraavaksi Mauno listaa tärkeimmät asiat turvalliseen veneilyyn.

Navigointi

Navigointi on vesillä liikkumisen tärkein taito. Karttaplotteriin ei pidä luottaa liikaa. On tärkeää osata lukea merikarttaa, ja nimenomaan niin että osaa lukea paperista karttaa eikä vain plotteria. Teknisten laitteiden kanssa voi aina tulla ongelmia.

Merimerkit ja vesiliikennemerkit

Merimerkit on yleisnimitys, joka kattaa kaikki viitoista poijuihin ja linjamerkeistä majakoihin. Ilman niiden tuntemista ei vesillä ole turvallista liikkua. Viitat kertovat, mistä pitää ajaa, jottei ohjaa venettä kiville. Vesiliikennemerkeillä kerrotaan esimerkiksi nopeusrajoitukset ja sillanalituskorkeudet.

Väistämissäännöt

Vesillä liikkuessa tulee osata väistämissäännöt. Vaikka niissä määritellään, kuka väistää, on ennakointi tärkeä taito. Vesillä ei ole etuajo-oikeuksia. Väistämissäännön pätemistä ei kannata alkaa tositilanteessa testaamaan.

Tekniikka ja hätätilanteet

Yleisimpiä ongelmatilanteita vesillä ovat moottorin tekninen vika ja polttoaineen loppuminen. Ongelmien ennaltaehkäisyyn ja hätätilanteessa toimimiseen tulee perehtyä etukäteen.

On tärkeää tuntea oman veneen tekniikka. Pilssipumpun sijainti ja toimintaperiaate täytyy tietää, jos veneeseen alkaa tulla vettä. Lisäksi tulee osata ankkuroida vene ja soittaa apua.

Hätätilanteisiin tulee varautua myös varusteiden osalta. Veneessä on hyvä olla varaosia, öljyä ja riittävästi polttoainetta sekä vettä, ruokaa ja lämpimiä vaatteita. Meripelastuksen hälytysnumero on hyvä tallentaa kännykkään. Sisävesillä apua soitetaan hätänumerosta. Kännykän varavirtalähde kannattaa ottaa mukaan.

Käytännössä muistettavaa

Ennen vesille lähtöä pitää tarkistaa polttoaineen riittävyys. Toinen tärkeä tarkistettava on sääennuste. Keliolosuhteet vaihtelevat nopeastikin, ja on tärkeää tietää mitä on luvassa. Joskus on fiksumpaa jäädä rantaan.

Sään mukaisten varusteiden lisäksi päälle pitää pukea pelastusliivit. Pelastusliivit eivät auta kajuutasta käsin.

Mobiiliyhteydet eivät välttämättä toimi merellä. Reittisuunnitelman kertominen jollekin maihin jäävälle kannattaa. Tällöin hän voi ilmoittaa kadonneesta veneestä, jos reissun päällä olevista ei kuulu ajallaan.

Vesille lähdetään selvinpäin. Ruorijuopumuksen raja on 1 promille, mutta turvallisinta on, että alkoholin vaikutuksen alaisena ei veneillä ollenkaan.

Mitä turvallisuusvarusteita veneessä pitää olla?

Vesiliikennelain mukaan veneessä tulee olla pelastusliivi, kelluntapukine tai pelastuspuku jokaiselle, pilssipumppu tai muu soveltuva tyhjennysväline, airot tai mela tai ankkuri köysineen sekä osassa veneitä käsisammutin ja äänimerkin antolaite.

Suomen purjehdus ja veneilyn ry:n katsastusvarustelistalta löytyy tärkeitä varusteita laissa vaadittujen lisäksi.

Miten veneilyn aloittamiseen voi valmistautua?

Veneilyn perustaitoja voi opetella kursseilla tai kokeneen veneilijän ohjauksessa. Rannikko- ja saaristolaivurikurssit sopivat veneilystä kiinnostuneille. Niitä järjestävät veneilyseurat ja opistot.

15 vuotta täyttänyt saa kuljettaa alle 24-metristä venettä. 

Veneen huolto

Venettä tulee huoltaa ja korjata. Suomessa veneet ovat puoli vuotta käyttämättömänä pressun alla kylmässä, jo se on tekniikan kannalta riski. Huoltopalvelut voi tarvittaessa ostaa. Se tulee lopulta halvemmaksi kuin onnettomuuteen joutuminen.

Miten vene tulee vakuuttaa? Entä veneilijä?

Veneen omistaja vastaa veneen vakuuttamisesta. Vakuuttaminen ei ole pakollista, mutta suotavaa.

– Veneen voi vakuuttaa osakaskovakuutuksella esimerkiksi tulipalon, varkauden ja ilkivallan varalta. Kattavampi kaskovakuutus sisältää myös venevahinkoturvan, kertoo Pohjola Vakuutuksen tuoteasiantuntija Hannu Partanen. Venevahinkoturva kattaa esimerkiksi karilleajon tai pohjakosketuksen aiheuttamat vauriot.

Sekä kasko- että osakaskovakuutus sisältää venevastuuvakuutuksen siltä varalta, jos veneen kuljettaja tai omistaja aiheuttaa onnettomuuden ja on korvausvelvollinen. Venevakuutuksen voi lisämaksusta laajentaa kattamaan veneen vuokraamisen ja pienimuotoisen charter-toiminnan.

Pohjola Vakuutuksen venevakuutukset ovat voimassa Itämerellä ja Pohjoismaissa. Jos laajemmat ulapat kutsuvat, voi vakuutuksia laajentaa kattamaan Euroopan alueen tai jopa Atlantin ylityksen.

Jokaisen veneilijän kannattaa varmistaa, että oma tapaturma-, terveys- tai matkavakuutus on voimassa. Kilpailuja ja valtameriveneilyä varten myös veneilijän vakuutuksiin tarvitaan erillinen laajennus.

Hyvä merimiestapa. Mitä se tarkoittaa? Katso kuusi faktaa turvallisesta veneilystä.

Muuta evästeasetuksiasi

Juttu on julkaistu 27.5.2023 ja sitä on päivitetty 17.5.2023.

Lue myös:

Merellä lasten kanssa – turvallisuus on tärkeintä

Purjevene ympärivuotisena kotina