Tiedätkö nämä vesiliikennelain uudistukset? Veneen vuokraaminen helpottuu
Kesäkuussa voimaan astuva laki tuo uusia velvoitteita, mutta helpottaa esimerkiksi veneen vuokraamista. Nyt on oikea aika miettiä myös veneen vakuutusasioita.
Uusi vesiliikennelaki ajanmukaistaa ja kokoaa yhteen vesiliikenteen liikennesäännöt ja liikennemerkit.
Lain tavoitteena on lisätä vesiliikenteen turvallisuutta ja vastuullista veneilyä. Määräyksiä on muokattu myös niin, että ne ovat paremmin linjassa alan yksityiskohtaisen kansainvälisen säätelyn kanssa.
Myös huviveneellä on oltava päällikkö
Lain mukaan nyt myös vapaa-ajan veneessä on oltava päällikkö, joka vastaa sen kulusta ja matkustajien turvallisuudesta.
Päällikkö on henkilö, joka tosiasiallisesti ohjaa tai hallitsee venettä. Hän voi olla siis myös joku muu, kuin henkilö, joka on ruorin takana.
Huviveneen päällikkö vertautuu ammattiliikenteessä olevan veneen päällikköön, mutta häntä koskevat vaatimukset ja velvoitteet ovat toki käytännössä kevyemmät.
Päällikön vastuulla on esimerkiksi se, että vene on kunnossa ja että hänellä itsellään on vesillä liikkumiseen tarvittavat tiedot ja taidot.
Varusteiden pitää sopia veneen kokoon ja olosuhteisiin. Isossa veneessä tarvitaan esimerkiksi ankkuri, jolla venettä voidaan hallita hätätilanteissa.
Vesille tieliikenteestä tutut liikennevirhemaksut
Uuden lain myötä myös vesillä otetaan käyttöön tieliikenteestä tutut liikennevirhemaksut.
Virhemaksun voi määrätä poliisi, Rajavartiolaitos tai Tulli. Sitä ei voi kuitenkaan antaa ilman, että venettä pysäytetään.
Järjestelmä korvaa vanhan rikesakkojärjestelmän. Maksut pysyvät nykyisellä tasolla. Myös esimerkiksi promilleraja säilyy entisellään.
Veneen vuokraaminen helpottuu
Uudella lailla halutaan myös helpottaa veneiden vuokrausta ja jakamistaloutta.
Nykyisistä vuokraveneitä koskevista teknisistä vaatimuksista ja katsastusvaatimuksista luovutaan ja miehittämättömistä vuokra-aluksista tulee tavallisia huviveneitä. Jatkossa niitä koskee huviveneen päällikkösääntely.
Ammattimaista vuokravenetoimintaa ovat jatkossa vain miehitetyt vuokraveneet eli esimerkiksi taksiveneet. Niihin sovelletaan kauppamerenkulun tiukempaa päällikkösääntelyä.
Tarkista vakuutusturva!
Tuoteasiantuntija Hannu Partanen Pohjola Vakuutuksesta uskoo, että uusi laki tulee lisäämään veneiden vuokraamista. Hän muistuttaa, että ennen veneen vuokralle antamista kannattaa kuitenkin ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön.
-Jos veneessä ei vielä ole vakuutusta, niin sen ottamista on syytä harkita. Pohjola Venevakuutuksissa on mukana myös veneen vastuuvakuutus, joka yhdessä venevakuutuksen kanssa kattaa satunnaisen veneen lainaamisen mökkinaapurille verkkojen kokemisen ajaksi.
-Mutta mikäli vuokraaminen on toistuvaa, niin veneessä jo olevaa Pohjola Venevakuutusta on laajennettava koskemaan charter-toimintaa, Partanen korostaa.
Hän huomauttaa, että vakuutus on luonnollisesti fiksu hankinta myös sellaiseen veneeseen, joka on vain omassa käytössä. Pohjola Venevakuutuksia on kahta eri laajuutta, Kasko ja Osakasko, esimerkiksi Kasko kattaa niin karilleajot, törmäykset kuin varkaudetkin.
Päällikkö vastaa
Koulutuspäällikkö Jaakko Heikkilä Suomen Meripelastusseurasta muistuttaa erityisesti uuden lain määräyksestä, että huviveneelläkin on nyt oltava päällikkö. Tämä on vastuussa, jos jotain sattuu.
-Jos vaikkapa liikkeelle lähtee kaveriporukka, jossa kaikki ovat yhtä osaavia tai osaamattomia, niin kannattaa sopia jo etukäteen, kuka on veneen varsinainen päällikkö.
Päällikkö vastaa myös esimerkiksi siitä, että veneestä löytyy jokaiselle matkustajalle pelastusliivit. Kelluntavälineitä on käytettävä, kun olosuhteet sitä vaativat.
-Suomen Meripelastusseura suosittelee, että veneen avotiloissa liikuttaessa käytettäisiin aina pelastusliivejä, siis myös hyvällä säällä. Vastaan tulevan veneen aalto voi keikuttaa venettä. Tai jos veneessä syttyy tulipalo, niin se voi levitä niin nopeasti, että pelastusliivejä ei ehdi enää pukemaan.
Heikkilän mukaan suomalaisten veneilytaidot ovat varsin hyvällä tasolla.
-Jotkut luottavat kuitenkin liikaa karttaplottereihin ja navigointilaitteisiin. Jos näille sattuu jotain, niin veneessä ollaankin pulassa. Lisäksi veneissä on nykyään niin paljon myös muuta modernia tekniikkaa, että vikojen korjaaminen vesillä on vaikeaa. On tärkeää huolehtia ennakoivasta huollosta.
Suomen Meripelastusseura on julkaissut huviveneiden päälliköille ja kaikille vesillä liikkujille tarkoitetun verkkokurssin turvallisesta veneilystä. Ilmainen kurssi löytyy osoitteesta www.veneilytaito.fi