Tässä kunnossa ovat autojen tuulilasit – tarkastukset paljastivat karun faktan
Näkyvyysongelmat aiheuttavat noin 10 liikennekuolemaa joka vuosi.
Kirkkaasti turvallisin -kampanja paljasti karua faktaa suomalaisten autojen tuulilaseista. Autoalan opiskelijoiden tarkastamien 1 751 henkilö- ja pakettiauton tuulilaseista vain reilu puolet todettiin hyväkuntoisiksi.
Neljännes tuulilaseista sai korjaussuosituksen ja vajaa viidennes vaihtosuosituksen. Näissä laseissa havaittiin kiveniskemiä, halkeamia ja liiallista kuluneisuutta.
Mitä vanhemmasta autosta oli kyse, sitä useammin tuulilasi oli vaihdon tai korjauksen tarpeessa.
Asiantuntijan mukaan tuulilasilla on iso vaikutus ajoturvallisuuteen.
– Naarmut, halkeamat ja kiveniskemät toimivat tehokkaina heijastuspintoina ja lisäävät auringonvalon aiheuttamaa häikäistymistä. Onnettomuustietoinstituutin mukaan tuulilasin huono kunto, likaisuus tai huurteisuus on osasyynä noin kymmeneen kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen vuosittain, kertoo Saint-Gobainin koulutusasiantuntija Tomasz Salamon.
Milloin tuulilasi pitää vaihtaa?
Useimmiten tuulilasi vaihdetaan vasta silloin, kun auto ei läpäise katsastusta huonokuntoisen lasin vuoksi. Yleisin hylkäysperuste on lasin läpi poikittain yltävä halkeama.
Tuulilasin kuluneisuuden takia autoja ei juurikaan hylätä, sillä liiallisen kulumisen arviointiin ei ole selkeää kriteeristöä. Myös kulumien havaitseminen katsastuksessa on vaikeaa, eikä esimerkiksi valontaittolaitteesta ole Tomasz Salamonin mukaan ole todettu olevan apua tuulilasin kunnon arviointiin.
Alhaalta kirkkaasti paistava kevätaurinko on hyvä tuulilasin kuluneisuuden mittari.
– Kulunutta tuulilasia vaihdetaan hyvin harvoin, jos katsastus ei sitä edellytä tai lasi ei rikkoudu. Kun lasi kuluu vähitellen, silmämme tottuvat muutokseen.
Miten sitten voisi itse arvioida, onko tuulilasi vaihtokunnossa? Asiantuntijan mukaan alhaalta kirkkaasti paistava kevätaurinko on hyvä mittari.
– Jos aamuauringossa ajaessa tuntee häikäistyvänsä, kannattaa kiinnittää huomiota tuulilasin kuntoon. Myös pyyhkijänkumien nopea kuluminen kertoo tuulilasin huonosta kunnosta, sillä kiveniskemistä aiheutuneet kolot ja säröt rispaannuttavat kumiainesta.
Miten tuulilasin käyttöikää voi pidentää?
Uusien autojen tuulilasit ovat täynnä tekniikkaa, kuten kaistavahtien käyttämiä kameroita, lasin lämmityselementtejä ja heijastusnäyttöjä. Ne helpottavat autoilijan elämää, mutta tekevät lasin vaihtamisesta kallista.
Alle 5-vuotiaissa autoissa on lähes aina kaistavahti, jonka kamera pitää kalibroida lasin vaihdon jälkeen. Automallista ja varustelutasosta riippuen uudehkon auton tuulilasinvaihto maksaa vähintään 600 euroa, joskus jopa useita tuhansia euroja.
Suomen sääolosuhteet ja rapautuneet tienpinnat pistävät tuulilasit koville. Salamonin arvion mukaan paljon ajavan kuskin tuulilasi voi olla vaihtokunnossa jo kolmen vuoden käytön jälkeen.
Tuulilasin käyttöikää voi pidentää pitämällä riittävää turvaväliä edessä ajavaan, jolloin edellä ajavan auton renkaista ei kimpoa irtokiviä tuulilasiin niin helposti.
Tiesitkö? Likainen lasi kuluu enemmän
Salamon suosittelee vaihtamaan pyyhkijänsulat 1–2 vuoden välein ja puhdistamaan tuulilasin säännöllisesti sekä sisä- että ulkopuolelta. Likainen lasi heikentää näkyvyyttä ja lisää lasin kulumista.
Jotta lika irtoaa, tarvitaan vettä, oikeanlaista kemikaalia ja mekaanista hankausta. Sade ei siis pidä tuulilasin ulkopintaa puhtaana.
Puhdistukseen soveltuvat esimerkiksi auton laseille tarkoitettu suihkutettava lasinpesuneste ja talouspaperi tai nukkaamaton mikrokuituliina.
– Jos likainen lasi jäätyy ja sitä raaputetaan auki seuraavana aamuna, naarmuja syntyy, Salamon sanoo.