Oletko lähdössä Eurooppaan omalla autolla? Kuulostaa hauskalta, ja pienellä ennakoinnilla matkanteko on jouhevaa. Reitin maksuja, tietulleja ja bensakuluja voi hahmotella esimerkiksi Via Michelin –verkkosivuston avulla.

Kaikkia maksuja eivät karttaohjelmat paljasta, siksi ne on hyvä tietää ennakkoon.

Tarrat tuulilasissa

Moottoriteiden käyttö on monessa maassa maksullista. Esimerkiksi ennen Itävallan valtion rajaa vastaan tulee useita tienvarsimainoksia, jotka muistuttavat maan omasta tiemaksutarrasta eli vinjetistä. Lyhyen ajan vierailulle voit hankkia 10 päivää voimassa olevan tarran, jonka voi ostaa lähes kaikilta huoltoasemilta. Lyhytaikainen tarra maksaa henkilöautolle yhdeksän euroa ja kahden kuukauden tarra 26,20 euroa. Tarran voi nykyään hankkia myös digitaalisena verkon kautta.

Myös Sveitsin moottoriteillä tuulilasissa tulee olla verotarra sakon uhalla. Maksua peritään alle 3,5 tonnin painoisilta autoilta ja se koskee moottoriteiden, sekä moottoriliikenneteiden käyttöä. Sveitsin oman tarran saa myös ostettua huoltoasemilta läheltä valtion rajoja. Hieman yli vuoden voimassa oleva tarra maksaa noin 35 euroa.

Päästöihin huomio

Saksassa diesel-autojen käyttöä on rajattu ja suurista kaupungeista Hampuri on ensimmäisiä, joka otti käyttöön ajokieltoja dieseleille. Autojen tuulilaseissa näkee päästömerkkitarroja, jotka ilmaisevat kuinka paha saastuttaja autosi on. Vihreällä tarralla saa ajaa lähes kaikkialle, punaisella ja keltaisella rajatummin. Tarraan merkitään rekisteritunnus, sekä tarran myöntäneen tahon leima.

Moni saksalainen kaupunki noudattaa ympäristörajoituksia ja niihin voi tutustua laajemmin täällä. Kartalta näkee saksalaisia ympäristövyöhykkeitä.

Naapurimaa Ranskassa noudatetaan myös ympäristövyöhykkeitä ja niihin kannattaa tutustua tarkkaan ennen matkaa. Käytössä on kuusi eri tarraa auton päästöjen ja moottorin koon mukaan. Crit’ Air –tarran voi tilata verkon kautta Ranskan ympäristöministeriöltä noin kolmen euron hintaan. Huomioi, että tarraa tarjoaa myös moni muu verkkosivusto, mutta ne veloittavat siitä kymmenkertaisen hinnan. Ranskassa väärällä vyöhykkeellä ajamisesta voi pahimmassa tapauksessa saada sakkoa 68-135 euron väliltä.

Sveitsin moottoriteillä on selkeät opasteet. Maisemat ovat plussaa.

Tietullit

Varaa autoon mukaan kolikoita (euroja) ja ehkä muutama setelikin tietullien varalta. Esimerkiksi Italiassa tietullit ovat moottoriteiden aluissa ja lopuissa. Moottoritielle ajaessa napataan mukaan lipuke, joka maksetaan poistuessa moottoritieltä. Hinta määräytyy sen mukaan, kuinka pitkään on moottoritietä ajanut. Maksut voivat vaihdella muutaman euron ja kymmenien eurojen välillä.

Tietulleissa on eri kaistoja kuukausikortin omistaville, sekä käteis-tai korttimaksajille. Muista valita oikea kaista, jotta vältyt ikäviltä yllätyksiltä.

Myös eurooppalaisten kaupunkien ulkopuolella voi olla tietulleja. Maksut ovat usein muutaman kolikon verran.

Valitse oikea kaista tietullissa, jotta asiointi on sujuvaa.

Muista nopeusrajoitukset

Hyväkuntoisilla Saksan autobaanoilla saa ajaa ilman rajoituksia. Maltti on valttia ja kaista pitää valita järkevästi, sillä takapeilissä näkyvällä autolla voi olla nopeutta reilusti yli 200 km/h. Kaistoilla pitää antaa tilaa nopeammille ja ohitustilanteen jälkeen siirtyä takaisin omalle kaistalle.

Vaikka rajoituksia ei aina ole, kiinnitä huomiota liikennemerkkeihin. Erityisesti kesällä suurilla autobaanoilla on useita tietöitä ja nopeudet voivat laskea nopeasti.

Sveitsin teillä poliisi on erittäin tarkka liikennenopeuksien noudattamisesta. Ylinopeudesta sakotetaan herkästi, myös ulkomaalaisia. Vuoristoseudun nopeusrajoitukset eivät ole tien varressa huvin vuoksi. Esimerkiksi jyrkillä serpentiiniteillä vauhti kohoaa alamäessä huomaamatta.

Italiassa suurimmat moottoritiet ovat hyvässä kunnossa, mutta pienemmät tiet voivat olla yllättävän huonokuntoisia. Paikalliset suosivat reippaita nopeuksia, mutta suomalaisen on syytä pitää mittarinsa maltillisesti oikeissa rajoissa. Peltipoliiseja löytyy myös Italiasta ja ne ovat täysin erinäköisiä, kuin mihin olemme Suomessa tottuneet.

Alppien välissä kulkevat tiet mutkittelevat ylös ja alas. Tärkeää on pysyä mutkassa omalla kaistalla.

Liikennekulttuuri

Saksassa liikenne voi ruuhkautua hetkessä kilometrien jonoiksi. Ruuhkan yllättäessä kaistan vaihtelu on kiellettyä. Yllättävän ruuhkan tullessa eteen edessä oleva auto laittaa usein hätävilkut päälle. Tämä on tapa, jolla tiellä kerrotaan takaa tulevalle, että liikenne seisahtuu yllättäen. Tapana on myös jättää kaistojen väliin selvä pelastustie, kun ruuhka muodostuu. Joskus jonoissa voi vierähtää pitkäkin tovi.

Keski-Euroopan vuoristeillä ja solissa liikenne saattaa olla hidasta, sillä yksikin raskas ajoneuvo voi kerätä pitkän jonon taakseen. Ohituspaikkoja ei juurikaan ole.

Navigointi ja kartat

Älypuhelin-aikakaudella Euroopassa on helppoa suunnistaa kartta-applikaation avulla. Esimerkiksi Google Maps näyttää reitin lisäksi edessä olevat ruuhkat, kolarit ja ajankohtaiset liikennetiedot. Applen karttaohjelma näyttää tienpätkällä olevat lähimmät huoltoasemat tai ruokapaikat näppärästi. Navigointi-ohjelma myös kertoo, jos reitillä on maksullisia tienpätkiä, tunneleita, lauttayhteyksiä tai tietulleja.

Liikennevakuutus ja muut paperit

Ota yhteyttä omaan vakuutusyhtiöösi ennen matkaa ja tarkista, että autosi vakuutukset ovat kunnossa. Vakuutusyhtiöltä saa tarvittaessa vihreän kortin eli green gardin, joka todistaa, että autossasi on liikennevakuutus. Vihreä kortti ei ole pakollinen paperi kaikkialla, mutta siitä voi olla hyötyä.

Lähteet: Autoliitto, Ulkoministeriö.