Kaksi vuotta vanha uutena ostettu tietokone hajosi. Laitteen takuu oli mennyt umpeen vasta kuukausi sitten. Joudunko ostamaan uuden tietokoneen, vai kannattaisiko sittenkin olla yhteydessä myyjään ja kysyä, voisiko takuu kattaa hajoamisen?

– Jos takuuaika on päättynyt hyvinkin äskettäin, esimerkiksi vain kaksi vuotta tietokoneen oston jälkeen, myyjään kannattaa olla yhteydessä myöhemminkin. Takuuajan päättymisen jälkeenkin ostaja voi vedota kuluttajansuojalain mukaiseen virhevastuuseen, sanoo johtava asiantuntija Raija Marttala Kilpailu- ja Kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnasta.

Takuu on vapaaehtoinen lisäturva

Aina kun ostat tavaroita, myyjällä on virhevastuu tavarasta, jos siinä on virheeksi katsottava vika. Virhevastuun kestolle ei ole kiinteää ylärajaa.

Virhevastuun lisäksi myyjä, valmistaja tai maahantuoja voi antaa laitteelle takuun. Takuu on myyjän, valmistajan tai maahantuojan vapaaehtoisesti antama lisäturva.

– Takuuta ei ole pakko tuotteisiin antaa, mutta erityisesti kodinkonepuolella ja tietokoneissa takuun antaminen on yleistä. Ostajat ovat myös tottuneet takuisiin: jos esimerkiksi pyykkikoneeseen ei anneta takuuta, se voisi herättää epäilyjä koneen luotettavuudesta, Raija Marttala toteaa.

Takuun suurin etu verrattuna virhevastuuseen on, että takuuaikana ostajan ei tarvitse erikseen osoittaa, että tuote on virheellinen – riittää että siinä ilmenee takuun piiriin kuuluva vika tai puute.

– Jos takuunantaja haluaisi vetäytyä vastuusta, sen pitäisi saattaa todennäköiseksi, että vika johtuu käyttövirheestä tai muusta ostajan puolella olevasta syystä.   

Takuuaikana korjauksen on oltava maksuton

Takuun pitää myös tarjota ostajalle lisäetua kuluttajansuojalain mukaiseen virhevastuuseen verrattuna.

– Koneiden takuu on yleensä tietynlainen toimivuustakuu, jolla taataan, että laite toimii sen ajan moitteetta. Takuuaikana korjauksen pitää aina olla maksuton, Raija Marttala sanoo.

Toisaalta Suomen kuluttajansuojalain tavaroita koskevan virhevastuun perusteella kuluttaja voi voitava odottaa kyseiselle tuotteelle ominaista kestoikää. Esimerkiksi tietokoneen tai pyykinpesukoneen voi odottaa kestävän pidempään kuin kaksi vuotta.

Jos laite tai sen osa hajoaa itsestään kahden vuoden takuuajan jälkeen, virheen voi olettaa kuuluvan virhevastuun piiriin.

– Toki takuun antaja voi joskus myös joustaa ja korjata tai vaihtaa laitteen takuun piikkiin hyväntahdon eleenä, vaikka takuuaika olisi juuri mennyt umpeen.

– Jos laitteessa on viiden vuoden takuu, todennäköisesti takuun päättymisen jälkeen edes virhevastuu ei tule enää kyseeseen, Raija Marttala toteaa.

Takuisiin on totuttu kalliimpien laitteiden kaupassa, mutta esimerkiksi vaatteisiin takuita harvemmin annetaan.

Takuun antaja voi rajata jotain pois

Takuun antaja voi päättää takuun sisällöstä. Myyjä tai valmistaja voi esimerkiksi rajata takuun piiristä pois esimerkiksi normaalista kulumisesta aiheutuneet viat tai vaatia, että takuuseen vetoaminen edellyttää kuitin tai takuutodistuksen esittämistä.

– Takuun ehdot ja mahdolliset rajoitukset pitäisi kertoa selvästi kuluttajalle. Esimerkiksi tietokoneissa ja puhelimissa saattaa joskus olla rajoitus, että takuu ei koske akkuja. Takuuehdoilla ei voi rajoittaa myyjälle kuuluvaa lakisääteistä virhevastuuta, Raija Marttala sanoo.

Jos vaikkapa akku menee pilalle nopeasti ilman käyttäjästä johtuvaa huolimattomuutta, akun pilaantumista voidaan arvioida myyjän virhevastuun perusteella.

Takuun antaja voi myös vapautua takuun määrittelemästä vastuustaan, jos hän voi osoittaa, että tuotteen vika johtuu vaikkapa käyttäjän tekemästä virheestä.

Jos siis itse hajotat tietokoneesi tiputtamalla sen lattiaan, on turha vedota takuuseen – tai edes virhevastuuseen.

Kaatuiko läppärille kahvit, putosiko kännykkä? Osuuspankin omistaja-asiakkaan korttiin kuuluva maksuton Tuoteturvavakuutus turvaa korttiostoksesi alkaen puoleksi vuodeksi ostohetkestä rikkoutumisen tai varkauden varalta. Tuoteturva kuuluu automaattisesti kaikkiin omistaja-asiakkaiden OP Classic, OP Gold, OP Platinum ja OP Duo -kortteihin.  

Lue myös:

Credit vai debit? Näissä tilanteissa kannattaa aina maksaa luotolla

Mitä tavaroita kannattaa korjata?