Monella suomalaisella on lompakossaan ns. yhdistelmäkortti, jossa on pankki- ja luottokortti samassa. Osa käyttää kortista ensisijaisesti debit-puolta, jolloin maksu menee suoraan tililtä. Luottopuoli eli credit puolestaan helpottaa arjen hallintaa.

– Yhä useammin luottokorttia pidetään maksutapana, joka tuo arkeen kaivattua joustoa. Välillä jokaisen meistä on tehtävä isompia hankintoja. Ja entistä enemmän on sellaisia töitä, joissa tulot vaihtelevat kuukaudesta toiseen, jolloin kortilla voi hyvin tasoittaa tulo- ja menopiikkejä, sanoo Kati Rintala OP:n Arjen talouden palveluista.

Luotolla maksaminen ei siis tarkoita, että eläisi yli varojensa, kunhan itsellä on realistinen käsitys omasta taloudestaan, tuloista ja menoista. Seuraavissa tilanteissa ostokset kannattaa aina tehdä luotolla, vaikka tarvetta joustolle ei tilin saldon puolesta olisikaan.

1. Verkkokauppa

Verkkokauppaostokset kannattaa aina maksaa kortin credit-puolella.

– Verkkokaupassa luotolla maksaminen antaa turvaa. Jos on maksanut ostoksen creditillä, eikä tilattu tavara saavukaan, voi rahat hakea suoraan luotonantajalta takaisin. Luotonantaja on siis yhteisvastuussa myyjän sopimusrikkomuksesta silloin, kun tuote tai palvelu on maksettu luotolla. Tietysti ensin on hyvä olla yhteydessä verkkokauppaan ja kysellä toimituksen perään, mutta jos mitään ei kuulu, kannattaa ottaa luottokortin myöntäneeseen luotonantajaan yhteys, Rintala neuvoo.

Sen sijaan, jos ostoksen on maksanut suoraan tililtä, voi todennäköisesti unohtaa rahan takaisin saamisen. Se on käytännössä sama, kuin olisi maksanut käteisellä.

Luotolla maksamalla saa verkko-ostokselleen lisäksi myös maksuaikaetua eli OP:n luottokorteilla saat noin 35 päivää korotonta maksuaikaa.

– On omissa käsissä, minkä verran haluaa luottolaskua lyhentää. Voi maksaa vain minimilyhennyksen tai kaikki kerralla, tai mitä vaan siltä väliltä, Rintala muistuttaa.

2. Kalliit ostokset

Kun ostaa kalliin tuotteen, kuten pesukoneen tai tietokoneen, on huojentavaa, jos sille saa turvaa rikkoutumisen varalle. Osuuspankin omistaja-asiakkailla on käytössään Tuoteturva eli tuotekohtainen vakuutus, kun ostokset tehdään OP:n kortilla, jossa on credit-ominaisuus. Yhdistelmäkorteilla tehdyistä ostoksista Tuoteturva kattaa sekä kortin credit- että debit-puolella tehdyt ostokset.

– Käytännössä Tuoteturva tarkoittaa, että jos tuotteelle sattuu jotain 180 tai 365 päivää ostoksen tekemisestä, niin se korvataan, Rintala sanoo.

Jos siis läppärille kaatuu kahvit, tai kännykkä putoaa, tuoteturvasta voi hakea korvausta.

– Tuoteturva turvaa kotimaassa, ulkomailla tai verkossa tehdyn ostoksen, ja se tulee voimaan automaattisesti. Käytännössä jos ostos on jotain tavaraa, niin se kuuluu Tuoteturvan piiriin. Yksittäisestä esineestä korvataan enintään 2 000 euroa ja omavastuu on 75 euroa.

Jos tuote on viallinen, siitä kuuluu olla yhteydessä myyjään, mutta rikkoutumiset Tuoteturva-vakuutus korvaa.

3. Lentojen ostaminen

Lennot kannattaa aina ostaa luotolla, koska vain silloin luotonantaja korvaa suoraan asiakkaalle lentojen hinnan, jos lentoyhtiö menee konkurssiin.

Muutenkin matkustaessa luottokortti on tarpeen monessa yhteydessä: hotellin varaukseen ja auton vuokraukseen tarvitsee yleensä aina luottokorttia.

– Ennen matkaa on hyvä miettiä, onko kortin luottoraja riittävä, jos tulee yllättäviä tilanteita. Vaikka luottoraja on korkeampi, se ei vaikuta kortin kuluihin ja asiakas voi itse päättää, kuinka paljon korttia käyttää ja miten laskua lyhentää.

Tarvitsetko uuden maksukortin, luottokortin tai useita luottokortteja? Tutustu OP:n luotollisiin maksukortteihin

Tuoteturva-vakuutuksen myöntää Pohjola Vakuutus Oy. Kortit myöntää OP Vähittäisasiakkaat Oyj.

Lue myös:

Ilmaisia vakuutuksia ja korotonta maksuaikaa - Listasimme korttisi ominaisuudet, joita et ehkä vielä tiennyt

Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran 23.10.2018. Sitä on päivitetty 17.6.2021.