Kotivakuutus, tuoteturva vai myyjän määräaikainen takuu? Selvitimme, miten kännykkä kannattaa vakuuttaa
Mistä kannattaa hakea korvausta, jos puhelimen näyttö särkyy? Paras vaihtoehto, ilmainen tuoteturva, on monille tuntematon.
Äh, puhelin lipsahti kädestä ja kolahti kylppärin lattiaan tai asfalttiin. Näytössä särö. Kuulostaako tutulta? Selvitimme, mikä on paras keino varautua puhelimen näytön hajoamiseen ja muihin korjausta vaativiin vikoihin. Vaihtoehtoja on useita.
Puhelimien ja muiden elektroniikkalaitteiden myyjät tarjoavat usein omaa kuukausimaksullista vakuutusta uusina ostetuille laitteille. Korjauskustannusten korvaamista voi hakea myös perinteisestä kotivakuutuksesta. Vähemmän tunnettu, mutta varteenotettava vaihtoehto, on OP-Visa-korttien tarjoama maksuton tuoteturva.
OP:n luotolliset kortit antavat
puolen vuoden
tai vuoden turvan
Kun maksat ostoksesi OP:n luotollisella kortilla, credit-tai debit-ominaisuudella, saat tuoteturvan ostoksillesi 180 tai 356 päiväksi ostitpa laitteen kotimaassa, ulkomailla tai verkkokaupassa. OP-korttien tarjoama turva on omistaja-asiakkaille tarjottu maksuton vakuutus, joka kattaa puhelimien lisäksi myös muut ostokset, kuten kodinkoneet tai vaikkapa silmälasit. Omavastuuosuus on 75 euroa.
Tuoteturva kuuluu OP-Visa Credit/Debit -yhdistelmäkortteihin sekä OP-Visa Gold, OP-Visa Platinum ja OP-Duo -kortteihin. Turvan piirissä ovat myös kaikki rinnakkaiskorttien käyttäjät.
− OP:n omistaja-asiakkailleen tarjoaman Tuoteturvan ansiosta asiakkaan ei tarvitse hankkia erillisiä maksullisia tuotekohtaisia turvia. Tulee vain muistaa, että hoitaa maksun OP-Visa yhdistelmä tai OP-Duo -kortilla, ja turva on automaattisesti voimassa, toteaa OP:n myyntijohtaja Kati Rintala.
Kotivakuutus kakkosvaihtoehto
Jos kotitaloudessa on kattava kotivakuutus, voi puhelimen korjauskustannuksia hakea myös sitä kautta. Kotivakuutuksen suhtautuminen puhelinvahinkoihin kannattaa kuitenkin tarkistaa vakuutuskirjasta ja vakuutuksen ehdoista etukäteen.
Kotivakuutuksessa omavastuuosuus on OP-korttien tuoteturvaa suurempi, vähintään 150 euroa. Lisäksi kotivakuutuksissa on matkapuhelinten kohdalla 25 prosentin vuosittainen ikävähennys. Ikävähennys huomioidaan kuitenkin vain, jos laitetta ei kannata korjata ja tilalle pitää hankkia uusi puhelin.
− Kotivakuutus on tarpeen, koska kalliimman älypuhelimen vahingon aiheuttamat kustannukset voivat nousta satoihin tai jopa tuhanteen euroon. Pohjola Vakuutuksen vakuutuspäällikkö Hannu Partanen selittää.
Matkustaessa kannattaa muistaa myös matkatavaravakuutus, josta matkapuhelimelle sattunut haaveri voidaan korvata jopa ilman omavastuuta.
Myyjien ja operaattoreiden vakuutukset?
Myös lähes kaikki isommat tavarataloketjut ja operaattorit tarjoavat uusien puhelimien yhteydessä erilaisia laitevakuutuksia. Myyjältä otetun turvan voi ottaa ainoastaan laitetta ostaessa – ei jälkikäteen.
Operaattoreiden tarjoamat turvapalvelut ovat pääasiassa kuukausimaksullisia ja tavaratalojen turvat määräaikaisia könttäsummana maksettavia. Kuukausimaksullisissa tuoteturvissa vahingon sattuessa päälle tulee omavastuuosuus, joka riippuu laitteen ostohinnasta.
Esimerkiksi 400 euron laitteessa kuukausimaksu on noin seitsemän euroa kuukaudessa ja omavastuuosuus vahinkotapauksessa noin 60 euroa. Näin ollen maksat vuodessa joka tapauksessa yhden laitteen vakuutuksesta yli 80 euroa vuodessa, vaikka ainuttakaan vahinkoa ei sattuisi.
Uuteen 400 euron hintaiseen puhelimeen saa myyjäliikkeiltä vuoden mittaisen könttäsummana maksettavan vakuutuksen ilman omavastuuosuutta reilulla sadalla eurolla. Kalliimpien puhelinten kohdalla summa nousee lähemmäs 200 euroa.
Operaattorien ja myyjäliikkeiden tarjoamia vakuutuksia kannattaa harkita vain silloin, jos tunnistaa vahingon vaaran todella suureksi, eikä muut turvavaihtoehdot jostain syystä kata puhelimelle sattuvia vahinkoja. Ylimääräinen sadan euron satsaaminen vaikkapa suoraan kotivakuutukseen lisää melkoisesti koko perheen vakuutusturvaa, eikä vain yhden puhelimen vaan koko kotitalouden kaiken omaisuuden osalta.
Korjauttaminen helppoa
Pohjola Vakuutuksen asiakkaana puhelimen korjauttaminen on helppoa. Pohjola Vakuutus tekee yhteistyötä Fonumin kanssa, minkä ansiosta riittää, että puhelimen vain vie Fonumin liikkeeseen. Erillistä vahinkoilmoitusta ei tarvita, vaan huollon yhteydessä sinulta kysytään tarvittavat tiedot ja tarkistetaan vakuutuksen voimassaolo. Mukana on hyvä olla puhelimen ostokuitti, jonka avulla voi osoittaa milloin laite on ostettu.
Tavanomaisimmat viat saadaan usein korjattua jopa niin nopeasti, että voit istua odottelemaan korjauksen valmistumista.