Maksaminen muuttuu kovaa vauhtia. Nyt jo on mahdollista maksaa ostoksia älykellolla tai kännykän lähimaksulla. Myös OP on tuonut mobiilisovellus Pivoon uusia innovaatioita yksi toisensa jälkeen yhdessä suomalaisten kauppiaiden kanssa.

– Eräs hieno esimerkki uusista palveluista oli vastikään lanseeraamamme palvelu yhdessä Kotipizzan kanssa. Uudella Kotibotti-chatbotilla voit tilata pizzan kotiovellesi suoraan Facebook Messengeriä käyttämällä. Löydät tämän herkullisen maksukokemuksen hakemalla “Kotibotti” hakusanalla Messengerissä, kertoo yksikönpäällikkö Kristian Luoma OPn uusista liiketoiminnoista.

Pivosta ja OP-mobiilista löytyvä Siirto-maksu puolestaan mahdollistaa maksamisen pelkän puhelinnumeron avulla. Lisää esimerkkejä löytyy esimerkiksi lähimaksamisen ja verkkomaksamisen saralta. Kukin uusi palvelu on omalla tavallaan parantanut ostokokemusta pieni askel kerrallaan.

Maksuja puhumalla televisiolle ja hymyilemällä kameralle?

Mitä maksamisen maailmassa tapahtuu seuraavaksi?

– Toimialan viisaat sanoisivat, että maksaminen on vasta yksiprosenttisesti valmis. Se on ainakin selvää, että maksaminen hajautuu tulevaisuudessa useisiin eri kanaviin: osa tekee ostoksensa napilla, joku puheella, kolmas mobiililla ja varmasti moni arjen maksu edelleen suoritetaan kortilla. Eikä käteinenkään ole vielä katoamassa mihinkään, vastaa Kristian Luoma.

Biometristen tunnisteiden kuten sormenjäljen, katseen tai puheäänen hyödyntäminen tekee tuloaan maksamisen keinoihin.

– Tulevaisuudessa ehkä maksamme puhumalla televisiolle tai valitsemme ostoksia ostoskoriin sen perusteella, mihin tuijotamme. Voimme hyväksyä maksuja sormenjäljellä, hymyilemällä kameraan tai puhumalla. Esimerkiksi MasterCard on jo julkistanut sovelluksensa, joka hyödyntää sormenjälki- ja kasvonpiirteiden tunnistusta – käytännössä voit siis maksaa ostoksesi ottamalla selfien.

Myös erilaiset pienet maksamiseen käytettävät laitteet yleistyvät.

– Saatamme esimerkiksi maksaa ostoksemme vilauttamalla sormustamme, joka onkin älylaite. Toisaalta voi käydä niin, ettemme ylipäätään maksa, vaan kävelemme vain ulos kaupasta. Esimerkki tällaisesta jo käytössä olevasta palvelusta on Amazon Go.

Kaiken lähtökohtana turvallisuus

Ahdistaako muutos? Kristian Luoma tarjoaa lohduttavan näkökulman:

– Teknologia muuttaa maailmaa kiihtyvällä tahdilla, siitä ei pääse mihinkään. Lopulta teknologian edistys kuitenkin tarkoittaa, että kaikesta tulee parempaa ja helpompaa.

Maksamisen palveluiden osalta keskeinen edellytys mille tahansa ratkaisulle on se, että se koetaan turvalliseksi. Pankit ovat tehneet huolellista työtä Suomessa vuosikausia säilyttääkseen hyvän maineen toimivien ja luotettavien palveluiden kehittämisessä.

– Luottamus maksamisen ratkaisujen turvallisuuteen ja asiakastietojen turvassa säilymiseen on siis jatkossakin tärkein alue palveluja kehitettäessä, Luoma korostaa.

Turvallisten palveluiden on oltava samalla helppoja käyttää ja ottaa käyttöön. Kukin uusi kanava vaatii muotoilua ja sopeuttamista.

– Suomeksi tämä tarkoittaa siis sitä, että palvelun käyttö ei aiheuta ylimääräistä tuskaa ja hikeä. Kelpo maksutapa on kitkaton ja mutkaton. Palvelu esimerkiksi kysyy asiakkaalta vain tärkeitä tietoja, ja tekee sen siten, että asiakas tietää miksi niitä pyydetään.

Tulevaisuuden trendinä henkilökohtaisuus

Hyvä palvelu ei digitaalisissa kanavissa eroa hyvästä palvelusta missään muualla.

– Henkilökohtainen maksutapa ymmärtää mitä haluat, miten ja milloin jotain pitää tarjota. “Kristian, otatko sen tavallisen kahvin?” on lause, joka helpottaa elämää, koskettaa joskus jopa henkilökohtaisesti ja saa toimimaan. Tässä suhteessa maksutavat uusissa, etenkin keskustelevissa kanavissa, kuten chatboteissa, ovat askel parempaan.

Maksutapojen käytön hajoaminen useisiin eri kanaviin edellyttää myös välineitä kokonaisuuden hallintaan.

– Varmasti yksi maksutapa ei kata kaikkia tilanteita, mutta hyvillä maksamiseen liittyvillä finanssipalveluilla voidaan taata asiakkaan näkökulmasta se, että kaikki on hallinnassa.