"Somessa saattaa näyttää siltä, että elämäni on pelkkää glamouria" – näin paljon vaikuttaja Maria Siivonen tienaa
Epävarma taloustilanne näkyy somevaikuttaja Maria Siivosen tuloissa. Vastapainoksi hän tekee töitä risteilylaivoilla.
Miksi kuuraat vessoja laivalla, vaikka olet julkkis?
Kysymys pysäytti Maria Siivosen, kun hän oli siivoamassa hytin vessaa. Nuori nainen oli tunnistanut Siivosen Tiktokista ja ihmetteli, miksi suosittu vaikuttaja teki siivoojan töitä.
– Somessa saattaa näyttää siltä, että elämäni on pelkkää glamouria ja punaista mattoa. Se on kuitenkin vain pieni osa todellisuutta, Siivonen sanoo.
Olin tavallinen tyttö Ivalosta enkä ikimaailmassa ajatellut, että somesta voisi tulla työni.
Hänen Tiktok-tilillään on yli 50 000 seuraajaa. Siivonen julkaisee videoita arjestaan, esimerkiksi ruoanlaitosta ja kauneudenhoidosta. Hän alkoi tehdä videoita sosiaaliseen mediaan jo 12-vuotiaana.
– Julkaisin videoita Youtubessa, mutta se oli minulle vain harrastus. Olin tavallinen tyttö Ivalosta enkä ikimaailmassa ajatellut, että somesta voisi tulla työni.
Tuloja vain mainoksista
Nykyisin Siivonen julkaisee videoita pääosin Tiktokissa. Toisin kuin Youtube, Tiktok ei maksa videoiden näyttökerroista. Tuloja kertyy ainoastaan yhteistöistä ja mainoksista.
Hänen tulonsa vaikuttajana vaihtelevat paljon.
– Joskus voi tulla kuukaudessa 4 000 euroa, joskus tonni kolmessa kuukaudessa.
Syy lienee ainakin osittain se, että Siivonen on tehnyt somea päätyönään vasta vuoden verran. Seuraajamäärät lähtivät kasvuun, kun hän muutti 19-vuotiaana vuonna 2022 Kreikkaan ja alkoi työskennellä matkaoppaana.

– Yllätyin siitä, kuinka paljon kiinnostusta työni ja arkeni ulkomailla herättivät.
Matkaoppaana Siivonen ansaitsi 600 euroa kuukaudessa, vaikka hän teki jopa kymmenen tuntia töitä kuutena päivänä viikossa. Asuminen oli Siivoselle ilmaista, ja ruoka oli edullisempaa kuin Suomessa, joten palkalla pärjäsi, kun eli säästeliäästi.
Puolen vuoden päästä Siivonen päätti palata Suomeen. Hän työskenteli vuoden oppaana ja tarjoilijana Lapissa ja muutti sitten poikaystävän perässä Helsinkiin. Hän haki ja sai töitä risteilyalukselta niin kutsuttuna ekstraajana.
– Minut pyydetään sinne, missä tarvitaan lisäkäsiä. Siivoamisen lisäksi olen toiminut tarjoilijana ja baarimikkona.
Turvaa lisätienesteistä
Kun Siivonen oli muuttanut Helsinkiin, häneen otti yhteyttä yritys, joka halusi mainostaa tuotettaan Siivosen somekanavilla. Hänellä oli tuolloin 30 000 seuraajaa Tiktokissa.
– Olin hämilläni, sillä en tiennyt, että vaikuttajana voisi tienata rahaa. Kun he kysyivät mainostamisen hintaa, heitin paniikissa, että 300 euroa. En uskonut, että kukaan maksaisi minulle sen enempää.
Nyt Siivonen tietää, että oikea hinta olisi ollut 2 000–3 000 euroa riippuen siitä, miten paljon työtä videon tekeminen vaatii ja missä se julkaistaan. Siivosen omilla kanavilla julkaistava video nostaa hintaa.
Vaikuttajan on rakennettava omaa brändiään tarkasti, jotta yritys tietää, mitä saa. Kilpailu tällä alalla on todella kovaa.
– Teen myös videoita yritysten omaan käyttöön. Silloin he maksavat vain ammattitaidostani, eivät yleisöstäni.
Siivosen tavoitteena on ansaita bruttona 4 000 euroa kuukaudessa. Joskus summa tulee täyteen pelkällä vaikuttajan työllä, mutta useimmiten hän tekee sen lisäksi työvuoroja laivalla. Lisätienestit tuovat turvaa tilanteissa, joissa tulot vaihtelevat.
– Vaikuttajan on rakennettava omaa brändiään tarkasti, jotta yritys tietää, mitä saa. Kilpailu tällä alalla on todella kovaa.
Ilmaiset videot tuovat palkallisia videoita
Epävarma taloustilanne näkyy vaikuttajan työssä. Siivosen mukaan jotkut yritykset lähestyvät häntä yhteistyöehdotuksella ja pöyristyvät hinnoista.
– Osa kuvittelee vieläkin, että vaikuttajat tekevät sisältöjä tuotepalkalla tai puoli-ilmaiseksi. Toisilla yrityksillä markkinointibudjetti on minimissä taloudellisen tilanteen vuoksi.
Siivonen on ollut valmis joustamaan hinnoistaan muutamalla sadalla eurolla. Etenkin, jos mainostettava tuote tai palvelu on hänelle itselleen jollain tavalla merkityksellinen.
– Suurin osa yrityksistä ottaa minuun suoraan yhteyttä, mutta välillä teen myös itse tarjouksia yrityksille, joiden tuotteeseen tai palveluun uskon.
Siivonen painottaa, että yksikin video vaatii paljon työtä. Ennen kuvausvaihetta on yleensä pidetty monta palaveria, joissa keskustellaan siitä, miten yrityksen ja Siivosen visiot sopivat yhteen. Sitten hän muokkaa käsikirjoitusta ja hankkii kuvauksia varten rekvisiittaa.

– Itse videon kuvaaminen ja editointi sujuvat vuosien kokemuksella suhteellisen nopeasti. Siihen kuluu tyypillisesti kaksi työpäivää.
Seuraajat näkevät vain lopputuloksen, joka näyttää parhaimmiltaan rennolta ja luonnolliselta. Harva tulee ajatelleeksi työmäärää videon takana – saati niitä kymmentä vuotta, jotka Siivoselta on kulunut seuraajamäärän kerryttämiseen.
Hän muistuttaa, että mainosvideoiden lisäksi on tehtävä myös omaa sisältöä, josta ei makseta euron euroa.
– Ilmaiset videot tuovat palkallisia videoita, Siivonen sanoo ja jatkaa:
– Tämä on kovaa työtä. Vaikuttaja on yrittäjä, jonka on todellakin ymmärrettävä rahan päälle. Meikeillä ei makseta vuokraa.
Hintana yksityisyyden menettäminen
Laivatöitä Siivonen ei ole ainakaan toistaiseksi hylkäämässä. Hän nauttii siitä, että saa tehdä jotakin, missä oma naama ei ole keskiössä.
– Vaikuttajan työn varjopuoli on yksityisyyden menettäminen. Minua on esimerkiksi seurattu kotiin ja kuvattu salaa.
Voin hyvin jatkaa myös vessojen kuuraamista tai siirtyä pelkästään siihen, jos ura vaikuttajana tyssää.
Siivonen ei välttämättä unelmoi rikastumisesta. Hänelle riittäisi, että sometyöllä tulisi toimeen niin, ettei rahasta tarvitsisi hirveästi stressata. Hän haaveilee siitä, että voisi lähteä opiskelemaan markkinointia ja oppia tekemään nykyistä työtään paremmin.
– Voin hyvin jatkaa myös vessojen kuuraamista tai siirtyä pelkästään siihen, jos ura vaikuttajana tyssää. Kaikki somesta saamani tulot ovat minulle pelkkää plussaa.