Nettikaupan kuvissa vaaleansininen pellavamekko näytti kivalta. Hintakin oli edullinen: 29 euroa ja 99 senttiä.

Kun sopiva koko löytyi, Sari Ylänen päätti tilata. Väljät pellavamekot ovat hänen suosikkejaan.

Kun mekko saapui, Ylänen tajusi heti, että kaikki ei ollut sitä, mitä piti. Kyseessä oli huijaus.

– Paketissa oli suunnilleen samanvärinen puuvillainen tunika, joka oli minulle liian tiukka, Ylänen sanoo.

Hän päätyi Helsinki-muoti.com-verkkosivustolle Facebook-mainoksen kautta. Nettisivut olivat suomeksi, eikä mikään herättänyt Yläsen epäilyksiä.

Sähköpostitse kävi ilmi, että tuote pitäisi palauttaa kirjattuna kirjeenä ja palautusosoite olisi Kiinassa.

Vasta kun tuote ei vastannut kuvausta, hän alkoi epäillä, että kyse ei ollutkaan kotimaisesta verkkokaupasta.

Yläsen käyttämästä sivustosta ja muista vastaavista suomalaisiksi tekeytyvistä nettikaupoista on tehty lukuisia valituksia Kilpailu- ja kuluttajavirastoon.

– Valitsin kokotaulukon mukaan koon, joka on olevinaan löysä, koska pellava usein kutistuu. Mekko olikin hyvin tyköistuva.

Hän halusi palauttaa mekon ja alkoi tutkia firman nettisivuja tarkemmin. Ylänen huomasi, että palauttaakseen tuotteen hänen pitäisi ottaa yritykseen sähköpostitse yhteyttä.

Sähköpostitse kävi ilmi, että tuote pitäisi palauttaa kirjattuna kirjeenä ja palautusosoite olisi Kiinassa.

– Jos oikein muistan, palauttaminen olisi maksanut 59 tai 69 euroa. Palautuskulut olisivat siis olleet kaksinkertaiset tuotteen hintaan nähden.

Tuote ei vastannut kuvausta

Ylänen huomasi, että samoja tuotteita mainostettiin useissa eri verkkokaupoissa. Myös suomenkieliset tekstit alkoivat tarkemmalla tarkastelulla vaikuttaa käännösohjelman tekemiltä.

Sari Ylänen seisoo kodissaan ruokapöydän vieressä, taustalla näkyy televisio.
Kokemuksen myötä Sari Ylänen on alkanut tarkistaa palutusehdot ennen tilaamista.

Nettikauppahuijaus sisuunnutti Yläsen, eikä hän halunnut maksaa tuotteesta, joka ei ollut kuvauksen mukainen.

– Summa ei onneksi ollut hirveän iso, mutta se oli periaatekysymys. Ei minun tarvitse maksaa tuotteesta, joka ei vastaa kuvausta. Jos mekko olisi ollut pellavaa, olisin voinut edes tarjota sitä jollekin. Mutta en minä lakanakankaasta tehtyä mekkoa kenellekään tarjoaisi.

Kokemus opetti varovaisuutta. Nykyisin hän tarkistaa palautuskäytännön aina ennen kuin tilaa tuotteita netistä.

– Aiemmin olen ajatellut, että jos tuote ei vastaa kuvausta, voin aina palauttaa sen.

Nettihuijaukset kasvussa

Nettikauppahuijausten määrä on viime vuosina lisääntynyt, sanoo OP Ryhmän tuotepäällikkö Henri Karvonen. Monet suomalaisiksi tekeytyvät verkkokaupat mainostavat tuotteitaan Facebookissa ja Instagramissa, ja mainokset ovat entistä kohdennetumpia.

– Usein niissä pyritään myös luomaan kiireen tuntua. Tämä on todella hyvä tarjous, joka kannattaa napata, Karvonen kuvailee.

– Jos tulee fiilis, että tämä on liian hyvää ollakseen totta, se usein on sitä.

Jos verkkokauppa epäilyttää, voi soittaa OP:n korttiasiakaspalveluun ennen ostoksen tekemistä.

Karvosen mukaan on tärkeintä olla itse valppaana. Hän kehottaa tarkistamaan aina ennen tilausta, vaikuttaako verkkokauppa luotettavalta, onko teksti hyvää suomen kieltä, millaisia asiakaskokemuksia googlaamalla löytyy ja millaiset palautus- ja toimitusehdot ovat.

– Jos edelleen epäilyttää, voi soittaa OP:n korttiasiakaspalveluun ennen ostoksen tekemistä.

Luottokortilla rahat takaisin

Jos haluaa parhaan suojan verkko-ostoksilla, kannattaa käyttää kortin credit-ominaisuutta. Luottokorteissa on kuluttajansuojalain mukainen ostoturva, joka tuo turvaa, kun tekee ostoksia verkossa.

– Käytännössä se tarkoittaa sitä, että jos tuote on viallinen, se ei saavu lainkaan tai ei vastaa verkkokaupan kuvausta, asiakkaan on mahdollista tehdä OP:lle reklamaatio ja hakea korvausta, jos ei pääse myyjän kanssa sopimukseen, Karvonen sanoo.

Se, saako nettihuijauksesta rahat kokonaan takaisin, riippuu tilanteesta. Suoraan pankkitililtä maksaessa samanlaista suojaa ei ole.

– OP:ssa valvotaan korttimaksuja erilaisilla teknologioilla, jotta mahdolliset väärinkäytökset pystyttäisiin tunnistamaan ja estämään.

Sari Ylänen kukallisessa paidassa ikkunan äärellä.
Kokemus opetti Sari Yläselle varovaisuutta.

Luottokortti on kuitenkin paras keino suojautua nettikauppahuijauksilta ja saada ongelmatilanteissa rahat takaisin.

Oman kortin tilitapahtumia kannattaa myös seurata itse säännöllisesti. Joskus kortilta lähtee pyörimään huijauksen seurauksena jatkuvia veloituksia, joista eroon pääseminen voi olla monen mutkan takana.

Tällaisissa tilanteissa kannattaa olla suoraan yhteydessä pankin asiakaspalveluun. Kortin pystyy aina sulkemaan ja uusimaan.

Se, että on mennyt lankaan, saattaa nolottaa, mutta nettihuijauksesta ilmoittaminen voi auttaa muita.

– Kannattaa myös laittaa OP-mobiilissa ilmoitukset päälle. Silloin saa reaaliajassa ilmoituksen aina, kun tekee ostoksia. Jos ilmoituksen saa hetkellä, jolloin ei ole itse ostanut mitään, siihen on mahdollista reagoida nopeasti.

Käytännössä reklamaatio kannattaa tehdä aina, jos huomaa kortillaan omituista maksuliikennettä, jota ei ole itse hyväksynyt. Se auttaa pankkia hahmottamaan tilannekuvaa.

– Se, että on mennyt lankaan, saattaa nolottaa, mutta nettihuijauksesta ilmoittaminen on tärkeää. Vaikka kyse olisi pienestä summasta, reklamaatiolla voi auttaa muita.