Tiimityö on avain huipulle
Lahden yhteiskoulun yhteiskunta- ja talouslinjan YH9-kurssi tarjoaa opiskelijoille kattavan katsauksen globaaleihin markkinoihin ja niiden ilmiöihin. Kurssin aikana opiskelijat pääsevät syventymään kansainvälisen yritystoiminnan eri osa-alueisiin, kuten kulttuureihin, megatrendeihin, kiertotalouteen ja kaupankäyntiin. Kurssin toinen puolisko toteutettiin yhteistyössä OP Hämeen kanssa, jossa opiskelijat opettivat peruskoululaisille rahasta ja loivat sisältöä OP Hämeen sosiaaliseen mediaan.
Opintojaksossa tarkastellaan globaaleja markkinoita eri näkökulmista. Kansainvälisen yritystoiminnan kautta käsitellään kulttuureja, megatrendejä, kiertotaloutta ja kaupankäyntiä, kuuluu Lahden yhteiskoulun yhteiskunta- ja talouslinjan opiskelijoille pakollisen YH9 kurssin kuvaus. Kurssin ensimmäisellä puoliskolla tutustuimmekin globaaleihin markkinoihin sekä niiden ilmiöihin ja ongelmiin opettajan opetuksen lisäksi Taloustieteen keskus Helsinki GSE:n luoman nettikurssin ja sen tehtävien avulla. Ryhmässä työskentely oli keskeisessä roolissa sekä kurssin ensimmäisellä että jälkimmäisellä puoliskolla, sillä meidät jaettiin heti viiteen ryhmään, joissa työskentelimme koko kurssin ajan.
Jälkimmäinen puolisko kurssista toteutettiin yhteistyöprojektina OP Hämeen kanssa ja sen aikana kävimme opettamassa peruskoululaisille rahasta ja siihen liittyvistä teemoista, sekä tuotimme sisältöä OP Hämeen sosiaaliseen mediaan. Sosiaalisen median sisältöä luomaan koottiin erillinen seitsemän hengen someryhmä, johon itsekin kuuluin ja jonka tehtävänä oli ideoida ja toteuttaa sisältöä OP Hämeen Instagram-tilille.
Yhteistyöprojektin toteutus käytännössä
Kun kurssin ensimmäinen osuus oli takana, Mona Bebek ja Eveliina Kasari OP Hämeeltä tulivat vierailemaan tunnillamme ja kertomaan tarkemmin yhteistyöprojektista OP Hämeen kanssa. Muille ryhmille jaettiin pankin toimesta opetusmateriaalit, jotka heidän tuli muokata omannäköisiksi ja esittää kurssin lopussa peruskoululaisille samalla, kun someryhmä kokoontui Monan johdolla keskustelemaan meidän osuudestamme projektissa. Seuraavilla tunneilla muut ryhmät ryhtyivät työstämään saamiaan materiaaleja, kun me someryhmäläiset aloitimme sosiaaliseen mediaan tuotettavan sisällön suunnittelemisen. Meidän tuli keksiä viidelle eri päivälle sisältöä ja päädyimme esimerkiksi lyhyeen esittelyyn meistä ja kurssista, ASP-tilistä kertovaan postaukseen sekä videohaastatteluun opettajien ja oppilaiden rahankäytöstä.
Tapasimme someryhmän ja OP:n Monan kanssa syysloman jälkeen OP Hämeen Trion tiloissa ja esittelimme hänelle ideamme somesisällöistä. Pienien hienosäätöjen ja tarkennusten jälkeen saimme vihreää valoa, minkä jälkeen lähdimme konkreettisesti tuottamaan sisältöä OP Hämeen Instagram-tiliä varten, eli kuvasimme videoita, kirjoitimme kuvatekstejä ja suunnittelimme kuvia. Samaan aikaan muut ryhmät valmistautuivat kouluvierailuihin sekä toteuttivat niitä. Kun saimme someryhmän kanssa kaiken sisällön tuotettua ja muokattua, lähetimme sen OP:lle. Sisällöt julkaistaan OP Hämeen Instassa 18.-22.11. välisenä aikana.
Projektin onnistuminen ja loppufiilikset
Yhteistyöprojekti oli kaiken kaikkiaan hyvin opettavainen kokemus ja siitä jäi positiivinen onnistumisen kokemus. Vierailut kouluilla sujuivat hyvin, vaikka alkuun olikin vaikeuksia koulujen tavoittamisessa. Sosiaalisen median sisältö saatiin tuotettua ajallaan yhteisen panoksen ja ideoinnin tuloksena.
Kohderyhmän huomioiminen oli yllättävän haastavaa sekä esitysten, että somesisältöjen kohdalla, mutta sekin onnistui pienen mietinnän jälkeen. Koemme oppineemme tärkeitä taitoja tulevaisuutta ja työelämää varten. Opimme etenkin vastuunjakoa, kohderyhmän huomioon ottamista, aikataulutusta sekä tiimityöskentelytaitoja. Kurssi opetti sen, että ryhmässä työskentely voi olla toisinaan haastavaakin, mutta yhdessä tekeminen johtaa hyvään lopputulokseen.