Varmasti moni on jo kuullut tai ikävä kyllä kokenut huijauspuheluita, joissa rikollinen kertoo olevansa jokin viranomainen, esimerkiksi poliisi, pankkivirkailija tai vastaava. Puheluissa saatetaan kertoa, että henkilön pankkitilin varat ovat vaarantuneet ja varat tulisi siirtää turvaan. Asiakas ohjataan verkkopankkiin tekemään siirto ns. turvatilille. Hyvin avuliaan kuuloiset soittajat lupautuvat tekemään siirrot asiakkaan puolesta, kunhan tämä vain kertoo heille tunnuksensa. Soittaja pyrkii rauhallisuudellaan saamaan asiakkaan luottamuksen.

Kyseiset huijaussoitot tulevat yleensä kiireisimpään aikaan päivästä tai myöhään illalla, jolloin keskittyminen saattaa olla herpaantunut. Olet kaupan kassajonossa, juoksemassa palaveriin tai ulkomaanmatkalla, jolloin rikollinen pyrkii käyttämään tilannetta hyväkseen.

Korttitietoja yritetään myös kalastella erilaisin keinoin. Esimerkki tilanteesta on esimerkiksi, kun asiakas on ottanut juuri käyttöön uuden markkinapaikan tai siihen liittyvän sovelluksen. Näissä tapauksissa asiakas saa kuvitelman, että mahdollinen ostaja tai uusi sovellus lähestyy häntä ja pyytää rekisteröitymään linkin kautta tai antamaan kortin tietoja, jotta ostaja voi maksaa kortillesi tuotteen mitä olet myymässä. Näitä voivat olla omien kokemusteni mukaan esimerkiksi erilaiset kirpputorit tai jopa väärästä paikasta puhelimeen ladatut parkkipaikka -sovellukset.

Vinkkejä, miten toimia

  • Pankki tai viranomainen ei soita puheluita tai lähetä viestejä, joissa pyydetään asiakasta antamaan verkkopalvelutunnukset, korttitiedot, tekemään maksuja tai asentamaan laitteelle sovelluksia.
  • Älä tee mitään, mitä epäilyttävässä puhelussa kehotetaan. Lopeta puhelu ja ilmoita asiasta omaan pankkiisi. 
  • Älä klikkaa tekstiviesteissä mahdollisesti olevia linkkejä.
  • Älä mene verkkopankkiisi hakukoneen tai viestin linkin kautta, vaan kirjoita osoite itse.
  • Tee verkko-ostokset aina luottokortilla. Itse suosin kahden kortin taktiikkaa.

Jos kuitenkin huomaat, että olet joutunut huijauksen kohteeksi, olethan yhteydessä omaan pankkiisi. Mitä nopeammin, sen todennäköisempää on, että vahingot jäävät pienemmiksi.

Turvallisen asioinnin huomioiminen on meille pankkina hyvin tärkeää. Autamme hädän tullessa ja opastamme turvallista verkkoasiointia ja pankki- ja luottokortin käyttöä.

Lue täältä, miten toimia huijaustilanteissa

Lisätietoa turvallisesta asioinnista

OP Keski-Suomen muut kirjoitukset OP Mediassa

OP Keski-Suomen op.fi-etusivulle