Digiloikkia on otettu – sen on tehnyt Pihtiputaan mummokin
OP Keski-Suomi on järjestänyt OP-mobiilin etäopastustilaisuuksia nyt vuoden ajan. Viime keväänä kaikki suunnitellut opastustilaisuudet toimipisteissä jouduttiin perumaan, joten päätimme lähteä heti nopeasti tarjoamaan uutta mahdollisuutta osallistua opastukseen etänä. Nyt jos koskaan asiakkaat toivoivat ja tarvitsivat tukea ja apua digitaalisten pankkipalveluiden käyttöön, ja vastaanotto onkin asiakkaiden keskuudessa ollut positiivista. Tänä keväänä OP-mobiilin etäopastukseen osallistui myös Pihtiputaan mummonakin tunnettu Helka Lohtander.
Helka oli jo ennen opastusta ladannut OP-mobiilin käyttöönsä, mutta käyttöä oli ollut harvakseltaan. Opastukseen osallistuminen toi lisää varmuutta käyttöön ja monet OP-mobiilin tarjoamat toiminnallisuudet ja helpotukset arkeen tulivat nyt tutuiksi. Myös turvallisuuteen liittyvät toiminnallisuudet, kuten korttien turvarajojen säätäminen ja korttimaksujen ilmoitukset olivat hyviä vinkkejä.
- Paljon on uutta opittavaa koko ajan, ihan vain jo niissä asioissa, että omat perusasiansa saa hoidetuksi. On uusia laitteita, niiden sovelluksia, salasanoja ja järjestelmiä. Pelkästään uusien teknisten termien opettelu ja ymmärtäminen voi tuntua uuvuttavalle, Helka kuvailee.
- Meitä iäkkäämpiä on monen tasoisia, sehän on selvä. Osa vanhemmista ihmisistä haluaa tulla omien lappujen kanssa esimerkiksi juuri pankkiin ja saada siellä henkilökohtaista palvelua. Osa taas on hyväksynyt nykyaikaiset palvelut ja sen, että ne kehittyvät.
Helka tietää mistä puhuu, sillä hän on tavannut paljon ikäihmisiä erilaisissa opastustilaisuuksissa toimiessaan nyt kolmatta vuotta Pihtiputaan mummon roolissa. Pihtiputaan mummona Helka on halunnut olla nimenomaan kannustamassa ja rohkaisemassa ikätovereitaan kokeilemaan uusia palvelumahdollisuuksia ja hän ollut mm. mukana, kun Kelan etäpisteen käyttöä opeteltiin Pihtiputaalla.
Uusin asioiden opettelu vaatii rohkeuttakin
- Yleensä asiat alkavatkin sujumaan hyvin ja käyttö on helppoa, kun pääsee siitä ensimmäisestä vaiheesta yli ja rohkeasti vain kokeilee. Itsellänikin suurin kynnys uusien sähköisten palvelujen käyttöönotossa oli aikoinaan kaikki uudet laitteet ja koneet. Pelotti, että mitä jos painan väärin ja jatkuvasti mietin, että mitä mistäkin tapahtuu ja meneekö sekaisin koko vehje. Vaikka olen kaupanalan töissä käyttänyt koneita 20 vuotta, niin omien asioiden hoitaminen oli kuitenkin eri asia. Kantapäänkautta on tämäkin taito sitten opittu, Helka kertoo.
Oikotietä ei uusien asioiden opetteluun olekaan, vaan on vain otettava yksi asia kerrallaan hoitaakseen ja pyydettävä apua, jos ei omin päin onnistu.
- Kyllä siitä hieno tunne tulee, kun selviääkin aluksi vaikealle tuntuvasta asiasta ja huomaa, että tämähän olikin tosi näppärää. Itse innostuin kovin, kun testasin OP:n sähköistä allekirjoituspalvelua. Ei tarvinnut varailla aikaa ja yrittää löytää kaikille sopivaa hetkeä, saati lähteä konttorille erikseen papereita pyörittämään. Jokainen sai allekirjoitettua asiakirjat omilla verkkopalvelutunnuksilla juuri silloin kun itselle se kävi. Tämä oli myös hieno juttu, että pystyin osallistumaan tällaiseen opastukseen kotoa käsin rauhallisessa ympäristössä, eikä tarvinnut lähteä mihinkään tai kyytejä miettiä. Ensimmäiset Teams-kokoukset pelottivat, mutta nyt ne tuntuvat jo helpolle ja on tosi mukavaa.
Kyllä tässä on itse kukin ottanut kyllä poikkeusaikana melkoisia digiloikia. Rohkaisua annan kyllä kaikille täydestä sydämestäni! Kyllä me vanhemmatkin ihmiset uusia juttuja opitaan ja välillä se on jopa ihan helppoa, Helka nauraa.
OP Keski-Suomen asiantuntijoiden muut kirjoitukset OP Mediassa