Some sijoitusneuvojana

Sijoittamiseen on perinteisesti yhdistetty puku päällä kulkevat miehet, suuret sijoitussalkut ja Kauppalehden kestotilaus. Osakekurssien seuraaminen ja pörssikauppa ovat olleet keskituloisille työssäkäyville ihmisille usein vieras ja kaukainen ajatus. Aivan viime vuosina sosiaalinen media on muuttanut sijoitustoiminnan pelikentän täysin ja kynnys aloittaa sijoittaminen on madaltunut.
Sosiaalisen median vaikuttajat jakavat omia tavoitteitaan ja kokemuksiaan sijoittamisesta hyvinkin avoimesti. Se inspiroi seuraajia ja tuo sijoittamisen lähemmäksi kaikkia - varallisuuteen tai tulotasoon katsomatta. Sosiaalista mediaa käyttää maailmanlaajuisesti noin 3,4 miljardia ihmistä ja se on tiiviisti osa ihmisten arkea. Sen vaikuttavuutta esimerkiksi sijoittamisen liittyvään kiinnostukseen ei pidä aliarvioida ja todisteitakin on: sijoittaminen on suositumpaa kuin koskaan.
Sosiaalisessa mediassa on paljon sijoittamiseen liittyviä kanavia: suosituimpien podcastien listoilta löytyy useampi sijoitusaiheinen podi, on useita keskustelufoorumeja, joissa käydään aktiivista keskustelua, ja sosiaalisen median vaikuttajat sekä pankit tuottavat sisältöä omille Facebook-sivuille ja Instagram -tileilleen. Näiden kanavien ansiosta sijoitustoiminnasta ja markkinoiden seuraamisesta on tullut mielekkäämpää, monipuolisempaa ja tieto on käytännössä kenen tahansa saatavilla. Toisaalta sosiaalisen median kanavissa on ollut huomattavissa, että ihmiset saattavat tehdä toimeksiantoja toisten sijoittajien osto- tai myyntisuositusten perusteella. Se luo omat riskinsä, jos sijoituspäätökset eivät perustu omiin lähtökohtiin: ymmärrys sijoituskohteesta, riskinsietokyky ja sijoitusaika voivat olla täysin erilaisia kuin suosituksen antajalla.
Sijoittajien menestystarinat innostavat pyrkimään kohti omia tavoitteita. Kaikkea ei tarvitse oppia kantapään kautta, sillä monet kertovat myös epäonnistumisistaan avoimesti. Jos haluaa nopeasti ja helposti katsauksen, mitä sijoitusmarkkinoilla tapahtuu riittää, että avaa sijoitusaiheisen Instagram -tilin. Myös yritykset ovat huomanneet sosiaalisen median vaikuttavuuden ja käyttävät sitä omassa toiminnassaan ja sijoittajaviestinnässään. Tuloskatsauksia pidetään toimittajille edelleen, joista voi lukea seuraavan päivän lehdestä, mutta tämän lisäksi monet yritykset viestivät suoraan sijoittajille ja reaaliajassa omissa sosiaalisen median kanavissaan. Tämä tuo yritykset lähemmäs sijoittajia ja lisää varmasti myös houkuttelevuutta sijoituskohteena.
Henna Matilainen työskentelee OP Private Keski-Suomessa asiakkuuspäällikkönä. Työn keskiössä on luoda menestyksekkäitä kumppanuuksia asiakkaiden kanssa ja kehittää varallisuudenhoito -yksikön sisäisiä toimintatapoja. Vapaa-aika menee opiskelujen ja liikunnan parissa.