Yrittäjäperheessä varttunut Toni Rautjoki oli miettinyt oman yrityksen perustamista jo pitkään. Elämä oli kuljettanut hänet pääkaupunkiseudulle ja töihin Finnairille hankinta-asiantuntijaksi. – Aikani pähkäiltyäni syntyi parikin liike-ideaa, jotka liippasivat läheltä ravintola-alaa, joten hakeuduin opiskelemaan ravintola-alan perustutkintoa ja alan töihin. Olimme myös puolisoni kanssa alkaneet haaveilla omasta talosta ja pohtia muuttoa pois pääkaupunkiseudun vilskeestä.

Hurja remontti

Tonin jatkaessa ravintola-alan opintojaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa alkoi samaan aikaan hahmottua ajatus pienpanimosta. – Panimolle oli jo katsottuna tilat toisaalta, kun kuulimme, että vanhan Heinosen kaupan tilat olivat myynnissä. Teimme kaupat surulliseen kuntoon päässeestä kiinteistöstä ja aloitimme laajan remontin tavoitteenamme palauttaa rakennus vanhaan asuunsa.

Kiinteistö oli päässyt huonoon kuntoon ja mm. ikkunoita oli välillä pienennetty.

1920-luvulla valmistuneessa kaupparakennuksessa oli mm. toistakymmentä vuotokohtaa ja ikkunoita oli pienennetty. Kaupan toiminta oli loppunut jo 80-luvulla, minkä jälkeen tiloissa toimi vielä jonkin aikaa kampaamo ja yläkerran asuintilat olivat käytössä. – Puolisoni on restauroinnin artenomi ja itselläni on myös puusepän koulutus, joten tiesimme mihin ryhdymme, mutta kyllä työtä on ollut valtavasti. Onneksi matkan varrelle on mahtunut myös positiivisia yllätyksiä, kuten nurkista löytyneet vanha, puinen kassakone ja hienot, alkuperäiset valaisimet.

Vanhan Kaupan kiinteistöä on remontoitu vanhaa kunnioittaen palauttamalla esimerkiksi vanha värimaailma ja teettämällä ikkunat mittojen mukaan.

Kysyntä yllätti

Reilun vuoden kestäneen remontin jälkeen Panimo Hoppa aloitti toimintansa piharakennuksessa ja hieman myöhemmin päärakennuksessa avautui panimokahvila Vanha Kauppa. – Avasimme ensin pienemmissä tiloissa ja olemme ottaneet lisää kabinetteja käyttöön myöhemmin. Tavoitteenamme on järjestää itse tapahtumia, mm. olut-tastingeja ja lisäksi tiloja voi vuokrata vaikkapa perhejuhlia tai yritystilaisuuksia varten.

Jo hyvin pian avaamisen jälkeen alkoi näyttää siltä, että panimon toimintaa olisi järkevää laajentaa. – Kapasiteetti ei yksinkertaisesti riittänyt, kun tavoitteenamme on ollut pitää neljä omaa olutta hanassa. Emme pystyneet toimittamaan tuotteita lainkaan muualle ja tuntui tyhmältä myydä eioota.

Sattumalta panimolle löytyi uusi paikka Kymin Ruukista, vanhasta UPM:n punatiilisestä tehdasmiljööstä. – Logistisesti sijainti on hyvä ja voimme myös tehdä yhteistyötä alueen muiden yritysten kanssa. Suunnitelmissa on mm. panimokierrosten järjestäminen.

Kiire pysähtyi koronaan

Ennen panimon laajentamista oli kuitenkin tehtävä kotiläksyt eli selvitettävä, millaista kysyntää paikallisille pienpanimotuotteille olisi alueen kaupoissa ja ravintoloissa sekä miten investoinnin saisi rahoitettua. – Olen ollut pitkään henkilökohtaisesti OP:n asiakas, joten jo alussa oli luontevaa avata yrityksenkin pankkipalvelut samaan paikkaan. Pidän siitä, että näin isoissa asioissa on mahdollisuus käydä henkilökohtaisia neuvotteluja ja että yrityspankissa tunnetaan Kymenlaakso alueena.

Tonin tavoitteena oli saada uuden panimon tuotteet myyntiin jo kesäksi 2020 ja rahoitusta alettiin suunnittelemaan edellisen vuoden lopulla. – Laitteiden toimitus ja asentaminen vie normaalisti 3-4 kuukautta ja siihen päälle oluen valmistusaika 4-6 viikkoa, joten aikataulu oli todella tiukka. Arvostan sitä, että yhteyshenkilömme Kirsi Sauna-aho ei heti torpannut ajatusta mahdottomana, vaan kääri hihat ja alkoi selvittää rahoitusvaihtoehtoja.

Investoinnin rahoitus järjestyi lopulta OP Kymenlaakson, OP Yrityspankin ja Finnveran yhteistyönä. – Itselleni oli uutta, että laitehankintoihin voidaan käyttää OP Yrityspankin rahoitusta samaan tapaan kuin yksityishenkilönä voi ostaa auton osamaksusopimuksella.

Lopulta rahoitus oli järjestyksessä ja laitteet saatiin tilattua, mutta samaan aikaan vyöryi yli maailmanlaajuinen koronapandemia, joka pysäytti ensin laitetoimituksen ja sen jälkeen asentajien saapumisen. – Kun laitetoimitus vihdoin saapui, aloimme rakentaa panimoa itse ja paikallisia toimijoita apua käyttäen. Tässä näyttäytyi jälleen pienemmän paikkakunnan vahvuus: ihmisillä on halu auttaa ja verkostojen kautta löytyy tekijöitä. Lopulta paikalle saatiin myös asentaja ja laitteet käyttöön.

Tavoitteena kasvu

Jatkossa suurin osa Hopan oluista tulee uudesta panimosta. – Vanhat tilat jäävät erikoiserien valmistukseen ja tuotekehittelyyn. Kaikkea ei kuitenkaan pysty tekemään jatkuvasti, vaan keskitymme muutamaan laadukkaaseen, perinteiseen olueen ja täydennämme valikoimaa vaihtuvilla sesonkituotteilla.

Kaksi maakohtaista ykkössijaa kansainvälisessä World Beer Awards -kilpailussa vuonna 2019 kertoo, että olemme oikealla tiellä. - Toni Rautjoki

Tavoitteena on valmistaa tänä vuonna noin 70 000 litraa erikoisoluita ja kapasiteettia on mahdollista kasvattaa sen jälkeenkin. Tuotteita löytyy jo useista kaupoista eri puolilta Kymenlaaksoa sekä monista Kouvolan alueen ravintoloista. – Laajennuksen yhteydessä siirryimme pulloista tölkkeihin, mikä helpottaa meidän työtämme ja on myös kuluttajaystävällisempi pakkausvaihtoehto. Pakkaustapa jakaa olutharrastajien mielipiteitä ja mekin pohdimme muutosta pitkään.

Monet paikalliset muistavat rakennuksen vielä Heinosen kauppana ja ovat ilahtuneet siitä, kun se on palautettu alkuperäiseen asuunsa.

Panimokahvila Vanha Kauppa on avannut jälleen ovensa. – Haluamme palvella asiakkaitamme monipuolisesti, joten omien oluiden lisäksi meiltä löytyy laaja valikoima muitakin juomia. Tarjolla on myös kahvilatuotteita, joten jokaiselle löytyy varmasti jotain. Halutessaan oluita voi ostaa myös kotiinviemisiksi, Toni vinkkaa.

Ota yhteyttä yrityspankkiin

Takaisin OP Kymenlaakson juttuihin