Meidän on määrä tavata Mathildedalissa Teijossa, jossa Tommin toinen koti on. Päivää ennen haastattelua Tommi laittaa kuitenkin viestiä, että mainoskuvausten takia hänen pitäisikin olla sovittuna päivänä Turussa. Niinpä tapaamme hänen kaupunkiasunnossaan.

Mainoskuvauksiin palaamme vielä myöhemmin, mutta sitä ennen on aika pohjustaa sitä, miksi me olemme nyt tässä ja miten tähän on tultu.

– Kaikessa on kysymys tarinasta ja itseluottamuksesta, sanoo Tommi.

– Haluan, että puhumme itseluottamuksesta ihan oikeasti. Ei sillä tavalla, jolla alusta asti markkinoimme The Other Danish Guyn kalsareita. Sillä vaikka kirjoitin yrityksen alkumetreillä, että ihmisen itsevarmuus ja koko olemus lähtee hyvistä alusvaatteista, minulla ei ollut silloin hajuakaan, mitä se oikeasti tarkoittaa.

Vasta kalsariyrityksen ensimmäisen näytöksen nousun ja tuhon jälkeen Tommi kertoo ymmärtävänsä, mitä itsevarmuus on. Ja erityisesti mistä se tulee.

– Toki on helpompaa olla itsevarma, kun kalsarit eivät hierrä. Minulle on kerrottu, että naiset pukevat tärkeisiin tilanteisiin aina mageimmat alusvaatteensa, koska se saa heidät tuntemaan itsevarmoiksi. Mutta kyllä siihen tarvitaan muutakin.

Tommi Lähde

- Itsevarmuus minulle syntyi vasta, kun pysähdyin oikeasti miettimään kuka olen ja miksi ihmeessä joudun aina vaikeisiin tilanteisiin. Ymmärsin, että minun oltava ennen kaikkea rehellinen itselleni. Vasta sitten voin luottaa itseeni ja olla itsevarma, ja vasta sitten muut voivat luottaa minuun.

Punaisena kirkuva takapuoli


Otetaan tähän väliin kuitenkin The Other Danish Guyn tarina. Sillä kuten tarinanikkari Tommi Lähde toteaa, kaikilla hyvillä brändeillä, myös kalsareilla on oltava hyvä tarina.

Vuonna 2014 Tommi oli kaverinsa kanssa työmatkalla New Yorkissa. Yhtenä aamuna he päättivät lähteä juoksulenkille keskuspuistoon. Kesken lenkin kaverin kalsarit alkoivat hiertää ja tuloksena oli kipeästi kirvelevä takapuoli.

Pari päivää myöhemmin kaverukset olivat suunnitelleet menevänsä Wall Streetin hienoihin baareihin. Villaista liituraitapukua ei voinut kuvitellakaan pukea hiertymien päälle, joten kaverukset lähtivät matkaan shortseissa ja t-paidassa tietäen, että baareihin ei siinä asussa olisi asiaa.

He päätyivät kuitenkin kävelemään Wall Streetille ja yhtäkkiä kaverin oli pakko päästä lisäämään voidetta hiertymiin. He valkkasivat ensimmäisen baarin ja kaveri syöksyi saman tien vessaan. Jostain syystä miesten vessa ei kuitenkaan kelvannut ja hän päätti mennä rasvaamaan takapuolensa naisten puolelle.

Tommi istui baaritiskillä odottamassa, kun lauma naisia syöksyi vessasta kirkuen. Kun kaikki ihmettelivät mitä oikein tapahtui, baarimikko totesi ”Luulen, että tämä liittyy jotenkin siihen toiseen tanskalaiseen kaveriin.”

”Me näytetään kaikille”


Tarina on hyvä. Kieltämättä loistava. Vielä parempi se on stand up -koomikon kertomana, jollaisena se löytyy The Other Danish Guyn kotisivuilta.

Mutta tarina on tässä kohdassa vasta alussa. Sen jälkeen alkaa näennäisesti itsevarman Tommin ja hänen yhtiökumppaninsa matka kohti isoja mokia ja valheita.

Meillä oli alusta asti suuret suunnitelmat ja strategia, jonka toteutumiseksi emme kuitenkaan tehneet oikeita asioita. Emme olleet rehellisiä itsellemme emmekä toisillemme, mikä konkretisoitui epämääräiseksi poukkoiluksi.

Tommi Lähde

Yrityskumppanit lähtivät suurin elkein Saksaan, jossa he päätyivät muun muassa sponsoroimaan suurta gaypride-tapahtumaa miettimättä ollenkaan, onko siitä mitään todellista hyötyä. Heille oli kerrottu, että homot ovat muotimaailman trendsettereitä. Se riitti.

– Sateenkaaripiireissä vietetty aika oli kyllä opettavaista. Olin jotenkin kuvitellut, että se porukka on oikeasti suvaitsevaista ja hyväksyvää. Mutta he olivat yhtä epäluuloisia ja kateellisia toisilleen kuin kuka tahansa. Heillä oli omat sisäiset ryhmät, jotka eivät tulleet toimeen toisten kanssa.

Kalsareita lanseerattiin siis isosti. Rahaa laitettiin järkyttäviä määriä toimimattomaan verkkokauppaan ja jälleenmyyntiverkoston luomiseen.

– Se oli katastrofi. Vuonna 2016 olimme tilanteen edessä, jossa meillä oli 350 000 euroa lainaa, toimimaton verkkokauppa ja solmuun mennyt yrityskumppanuus. Lisäksi sopimusvalmistaja Portugalista ilmoitti meille, että lopettaa yhteistyön meidän kanssamme, sillä emme osanneet heidän mielestä ostaa.

– Valmistajan mukaan meidän olisi pitänyt tehdä tilaukset kaksi vuotta aikaisemmin, kun me taas uskoimme verkkokauppaan ja valmistamiseen reaaliajassa. Onneksi uskoimme verkkokauppaan ja nyt korona on näyttänyt myös valmistajille, että uusi tapa on ainoa tapa.

Miten syöksykierre katkaistaan?


Saman vuoden lopulla Tommi vei tyttärensä lupaamalleen matkalle San Franciscoon. Se antoi viikon aikaa miettimiselle.

– Paluumatkalla lentokoneessa päätin, että kutsun hallituksen ja yhtiökokouksen koolle. Persetarina oli kantanut meitä pari vuotta, mutta nyt oli totuuden paikka. Sanoin yhtiökumppanille, että velka painaa hartioita, emmekä me luota itseemme emmekä toisiimme.

Osakassopimuksen turvin Tommi päätti lunastaa yhtiökumppaninsa ulos. Se ei käynyt helposti, mutta lopulta Tommi löysi itsensä tilanteesta, jossa hänellä oli kädessä hyvä tarina ja puoli miljoonaa velkaa.

– Yhtiökumppanin päätöstä odottaessa jouduin tekemään täydellisen moraalisen itsetutkiskelun. Syvimmässä suossa kuvittelin, että kohta lähtee vaimo ja talo. Olin totaalisessa syöksykierteessä. Vaimo kuitenkin uskoi koko ajan, että tästäkin selvitään.

- Mutta sen ansiosta kysyin ensimmäistä kertaa aikuisiässä itseltäni, mitkä valinnat aiheuttavat sen, että löydän itseni tällaisista tilanteista.

Kysymykseen miten syöksykierre katkaistaan vastasi Tommin lentäjäkaveri: ”Ensin pysäytetään kierre ja vasta sitten oikaistaan”.

– Vaikeinta oli myöntää itselleen ne asiat, jotka estivät tekemästä sitä oikaisua. En ollut rehellinen itselleni, vaan olin peitellyt omia jälkiäni. Sitten todellakin tajusin, että matkaa voi jatkaa vain siitä kohtaa, jossa juuri nyt on.

– Oli pakko tajuta ja myöntää, että en voinut syyttää kierteestä yhtiökumppania, sillä olin itse lähtenyt hänen kanssaan yrittämään ja olin itse vastuussa tekemistäni päätöksistä.

Tommi Lähde

Totuus tekee vapaaksi


Viisi vuotta sitten Tommi olisi puhunut toimittajalle, mitä tämä olisi halunnut kuulla. Siis hauskan tarinan, josta seuraisi pelkkää loistetta ja glooriaa.

Onneksi Tommin ja kalsareiden tarina ei pääty kuitenkaan tähän. Viidessä vuodessa yrityksen tappiollinen liiketoiminta on muuttunut voitolliseksi ja velat on maksettu pois.

Me olemme matkalla kohti tavoitetta, jonka mukaan me olemme vuonna 2030 maailman tunnetuin alusvaatebrändi.

Ympärilleen Tommi on löytänyt tiimin, jossa kaikki saavat keskittyä omiin vahvuuksiinsa ja jossa vallitsee armoton avoimuus.

– Täydellinen onnenpotku oli, että törmäsin silloin viisi vuotta sitten vanhaan tuttavaani Harriin, joka tiesi omasta kokemuksesta, että ylitsepääsemättömiltä tuntuvista vaikeuksistakin on mahdollista selvitä, kunhan tunnustaa tosiasiat.

– Harri halusi lähteä mukaan jatkamaan persetarinaa. Päätimme, että tehdään vain niitä asioita, jotka on sovittu ja niin kuin on sovittu. Ja että luotetaan toisiimme. Tällä kaavalla me olemme tehneet The Other Danish Guysta oikeasti menestystarinan.

Viime vuonna The Other Danish Guy teki noin kahden miljoonan liikevaihdon ja 450 000 euroa tulosta.  

Ujo alusvaatemallina


The Other Danish Guyn mainokset ovat herättäviä ja provosoivia. Niissä esiintyvät mallit eivät ole sellaisia malleja, joita olemme tottuneet näkemään. Malleina on ylipainoisia, vatsakkaita ja lyhytkasvuisia.

Yksi tulevien mainosten malli on Tommi itse. Mies, joka tätäkin haastattelua sovittaessa kertoi olevansa ujo, eikä viihdy hyvin kameran edessä.

Tommi, miten päädyit malliksi?

– Hyvä kysymys. Kerromme tarinaamme parhaillaan Peoplehood-sarjan muodossa. Siinä keskustelen ensin mielenkiintoisten ihmisten kanssa mielenkiintoisista aiheista ja sitten nämä samat tyypit kuvataan paljaana, kalsareillaan. Itseluottamushan on sitä, että antaa ihmisten nähdä sen, ei vain tarjota mielikuvaa siitä.

– Hiljattain keskustelemassa oli henkilö, joka ei halunnut esiintyä mainoksissa, koska uskoi sen vievän häneltä uskottavuuden.

Tommi päätti siis itse heittäytyä alusvaatemalliksi. Kun kalsaribisneksen alkupuolella hänelle toitotettiin, että yrittäjän on laitettava hommaan koko kroppa likoon, niin nyt hän tekisi sen kirjaimellisesti.

– Päätin kokeilla, että meneekö tästä uskottavauus. Sitten se nähdään, kun tulen primetimeaikaan ihmisten olohuoneisiin tai aamukahvipöytään Hesarin koko sivun ilmoituksessa.

– On vaikea sanoa miltä tuntuu. Enkä tiedä kumpi on pahempi asia, itse kuvaukset vai se tosiasia, että oikeasti esiintyy Hesarin koko sivun ilmoituksessa. Mutta nyt ei kukaan ainakaan voi tulla sanomaan, että ethän itsekään ole. Kun olen.

Tommi Lähde

Heittäytyminen mainoskuvauksiin ei ole kuitenkaan poistanut sitä tuskallista tosiasiaa, että itseään on vaikea katsella alusvaatekuvissa. Tai missään kuvissa.

– Kun katson kuvia itsestäni, näen tosiasioita. Se minkä kanssa täytyy tehdä töitä, on itsensä hyväksyminen sellaisena kuin on. Tai sitten päättää, mitä pitää tehdä toisin, että hyväksyisi enemmän.

– Toivon, että omat ajatukseni ovat paljon pahempia kuin niiden, jotka katsovat kuvia ulkopuolisen silmin. Se on kuitenkin fakta, että ihminen on rehellisimmillään, kun hän seisoo yksin alusvaatteisillaan peilin edessä. Silloin ei voi paeta mitään eikä minnekään.