Sähköpostiin tulee oman pankin nimissä viesti, joka kertoo, että verkkopankissa odottaa kiireinen asia – kyse on esimerkiksi tilin jäädyttämisestä, jonka voi välttää tunnistautumalla sähköpostissa olevan linkin kautta. Useimmat asiakkaat huomaavat, että viestin avulla yritetään kalastella heidän tietojaan ja heittävät viestin roskiin. Pankki ei koskaan pyydä kirjautumaan verkkopalveluihin sähköpostissa tai tekstiviestissä olevan linkin kautta. Jos saat tällaisen viestin, älä vastaa viestiin tai klikkaa linkkiä.

Huijausyritykset muuttavat muotoaan ajan mukana, tulevat aaltoina ja yhtä keinoa käytetään niin kauan, kuin ihmiset menevät lankaan, sanoo Aino Arvela-Kymenvirta OPn turvallisuuspalveluista.

”Uhriksi joutuneet voivat olla iältään, ammatiltaan ja koulutustaustaltaan keitä tahansa, jos huijarin viesti sattuu sopimaan heidän tilanteeseensa.”

Arvela-Kymenvirta sanoo, että huijausyrityksistä huolimatta verkkopankissa voi asioida ja omia raha-asioita voi hoitaa turvallisesti.

”Tärkein on pääsääntö: älä luovuta verkkopankkitunnuksiasi, salasanoja ja tunnuslukuja kenellekään.”

Verkkopalvelutunnuksia käytetään pankin verkkopalveluissa, tunnistautumisessa esimerkiksi viranomaisten palveluihin sekä maksamiseen verkossa. Tunnistuksen ja maksamisen yhteydessä siirryt Osuuspankin palveluun. Palvelun tunnistat OPn liikemerkistä, selaimen osoiterivillä näkyvästä osoitteesta sekä varmenteesta, joka on myönnetty OP Ryhmälle. Myös henkilötunnuksesta kannattaa pitää huolta, sillä monia palveluita voidaan tilata pelkästään nimen, osoitteen ja henkilötunnuksen ilmoittamalla.

Älä usko valepoliisia

Tänä vuonna merkittävin huijausmuoto on ollut valepoliisihuijaukset.

”Tämä on hankala asia, sillä suomalaiset ovat tottuneet luottamaan poliisiin.”

Uhria on voitu seurata esimerkiksi parkkipaikalla, jossa huijari on selvittänyt auton rekisterinumeron ja sen kautta henkilötiedot. Tällä tavalla voidaan lisätä vakuuttavuutta huijaussoittoon. Poliisiksi esittäytyvä henkilö voi sanoa, että tililtäsi on tehty siirtoja ja nyt tarvitaan pankkitunnukset siirtojen estämiseksi. Viranomaiseksi tekeytyvä soittaja voi kysyä pankkitietoja myös jollain muulla verukkeella. Usein huijausyrityksissä vedotaan kiireeseen ja uhria yritetään pelotella rahojen menettämisellä. Valepoliisin yhteydenotosta tulee ilmoittaa poliisille.

Tietojenkalastelun ja valepoliisi-ilmiön lisäksi Aino Arvela-Kymenvirta törmää työssään toimitusjohtajahuijauksiin. Sellainen saatetaan ajoittaa esimerkiksi tilanteeseen, jossa toimitusjohtaja lähtee ulkomaille työmatkalle. Huijari saattaa tämän jälkeen lähestyä yrityksen talousjohtajaa sähköpostitse toimitusjohtajan nimissä ja pyytää tekemään maksun.

”Perään tulee brittienglannilla soitto juristiksi esiintyvältä henkilöltä, joka kertoo vahvistavansa yrityskaupan. Näiltä huijauksilta vältytään, kun yrityksissä keskustellaan yhteistyökumppaneista ja sovitaan laskujen hyväksymiskäytännöistä etukäteen.”

Lisää tietoja:

uusi.op.fi/turvallinen-asiointi

poliisi.fi/rikokset/huijaukset

Turvavinkit raha-asioiden hoitoon

• Pidä käyttötilillä vain omaan arkeen tarvittava määrä rahaa. Tileille ja korteille voi asettaa omaan käyttöön sopivan nostorajan.

• Pidä tietokoneesi päivitykset ajan tasalla. Siirry verkkopankkiin kirjoittamalla selaimen osoiteriville op.fi.

• Verkkopankissa aseta poikkeuksellisiin maksuihin vahvistus tekstiviestillä.

• Pidä verkkopankkisi käyttäjätunnus, salasana ja avainlukulista erillään toisistaan ja muiden saavuttamattomissa.

• Omaehtoinen luottokielto estää sen, että henkilötiedoillasi voidaan nostaa esimerkiksi pikavippejä.

• Voit kieltää auton rekisteritietojen luovuttamisen, niin tietojasi ei saada selville rekisterinumeron perusteella.

Tyypillisiä huijausviestejä

• Kirje tai sähköposti, jossa kerrotaan tuntemattoman sukulaisen jättämästä perinnöstä, jonka toteuttamiseksi tarvitaan sinulta maksuja.

• Sähköpostilla pyydetään apua merkittävään kansainväliseen rahansiirtoon, ja sinulta halutaan etumaksua.

• Saat viestin voitosta arpajaisissa, joihin et ole osallistunut.

• Tuntematon ulkomainen henkilö haluaa seurustelukumppaniksesi lähestyen esimerkiksi sosiaalisen median kautta ja pyytäen siirtämään rahaa.

Toimenpide: Hävitä viesti avaamatta sitä.

Tietojasi kalastellaan, kun

saat sähköpostin tai soiton, jossa sinulta pyydetään pankki- tai luottokorttitietojasi tai henkilötietojasi johonkin tarkoitukseen. Soittaja voi esittäytyä pankin edustajaksi, poliisiksi tai muuksi viranomaiseksi.

Toimenpide: Älä luovuta tietojasi. Ilmoita myös huijausyritykset pankkiisi ja poliisille.

Huijauskohteena yritys

• Yritys saa laskun palvelusta tai tuotteesta, jota ei ole hankkinut.

• Oikea paperilasku on varastettu ja siihen on väärennetty saajaksi huijarin ilmoittama tili.

Toimenpide: Tarkistakaa aina laskun aiheellisuus ja maksuosoite. Ilmoittakaa poliisille ja pankille. Siirtykää e-laskuihin.

Juttu on julkaistu myös OP Oulun Horisontti -asiakaslehden numerossa 4/2017.