Liiketalouden opiskelijoille työ Oulun Osuuspankissa on tuonut opintoihin lisää käytännön näkökulmia, joita voi hyödyntää opinnoissa. Vastaavasti opinnot vahvistavat osaamista pankkimaailmassa.

”Opinnoista olen saanut tietoa yleisesti liiketoiminnasta ja olen oppinut taloudesta, oikeudellisista asioista, vuorovaikutustaidoista ja erityisesti asiakaspalvelusta. Uutta tietoa on tullut uudessa työssä paljon, mutta koulutukseni on antanut hyvän pohjan. Moni asia esimerkiksi työyhteisöön ja pankin liiketoimintaan liittyen on saanut vahvistusta työn tekemisen kautta”, kertoo Oulun Osuuspankissa harjoittelua suorittava Oona Kotkansalo.

Kotkansalon työtehtävissä korostuu asiakaspalvelu. Työ ruohonjuuritasolla opettaa esimerkiksi ihmistuntemusta.

”Pankkimaailmassa näkee hyvin perusteellisesti, mistä liike-elämässä on kysymys. Työskentely on hyvin asiakaslähtöistä ja ihmisläheistä. Asiakaskunta on laaja ja sen avulla oppii palvelemaan kaikkia asiakkaita räätälöidysti. Tämä on iso osa vuorovaikutus- ja asiakaspalvelutaitoja, joita opiskelemme myös koulussa. Pankkityössä tarvitsen myös ongelmanratkaisukykyä, jota tarvitsen opinnoissanikin”, Kotkansalo pohtii.

Vahva luottamus tulevaisuuteen

Palveluneuvojana työskentelevä Sofia Laurila toivoo tulevaisuudessa työllistyvänsä taloushallinnon tai finanssialan työtehtäviin. Tradenomiksi opiskellut voi työskennellä esimerkiksi tilitoimistossa tai pankissa ja toimia esimerkiksi palkanlaskijana tai muissa toimistotöissä.

Laurilan opinnoissa ensimmäiseen vuoteen kuului perusopintoja, kuten markkinoinnin perusteet, taloushallinnon perusteet, kielet ja paljon muita tradenomiopintojen perusteita.

”Toisena vuotena keskityttiin valittuun suuntautumiseen. Valitsin taloushallinnon, joka sisältää paljon kursseja kirjanpidosta sekä palkanlaskennasta teoriassa ja käytännössä lakiasioita unohtamatta.”

Työelämän nopeat muutokset mietityttävät myös opiskelijoita, mutta luottamus tulevaisuuteen on kuitenkin vahva.

”Taloushallinto on sähköistynyt ja sähköistyy koko ajan lisää, mikä voi taloushallinnon ammattilaisille olla joko uhka tai mahdollisuus. Uskon kuitenkin, että töitä riittää, koska sähköistyminen avaa alalla myös uusia ovia sekä helpottaa ja automatisoi työtehtäviä”, Laurila sanoo.

Monimuoto-opintoja joustavasti

Vakuutusneuvojana työskentelevä Katri Urhonen suorittaa opintojaan monimuotoisesti. Käytännössä se tarkoittaa, että hän voi opiskella melko joustavasti paikasta ja ajasta riippumatta.

”Luentoja pääsee seuraamaan lähes täysin oman aikataulun mukaan. Vain kieliopinnoissa ja tenteissä on läsnäolopakko”, Urhonen tiivistää.

Kaikille monimuoto-opiskelu ei sovi, sillä se vaatii ison annoksen oma-aloitteisuutta. Urhoselle monimuoto-opinnot ovat kuitenkin arjen kirjavassa paletissa toimiva ratkaisu.

”Totta kai omat haasteensa syntyvät siitä, että ohjausta on vähemmän, joten paljon opiskeltavaa jää omalle vastuulle. Tämä vaihtoehto on sopinut kuitenkin itselleni yllättävän hyvin, kun pitää yhdistää töihin ja opintoihin vielä perhe.”

Työssään vakuutusneuvojana Urhonen palvelee henkilöasiakkaita. Työarjen kokemukset edistävät oppimista.

”Taloushallinnon kurssit ovat olleet mukavan haastavia ja niissä on paljon sisäistettävää. Kun on töissä päivittäin talousasioiden kanssa tavalla tai toisella tekemisissä ja saa koko ajan erilaisia konkreettisia esimerkkejä, on oppiminenkin helpompaa.”

Asiakastyö tuo hyvän fiiliksen

Oona Kotkansalo haluaa toimia tulevaisuudessa esimiestehtävissä. Opinnoissa Kotkansalon ensimmäinen vuosi soljui kaikille pakollisissa kursseissa, kuten laskentatoimi, markkinointi, liiketoimintaosaaminen, yritysjuridiikan perusteet, viestintä ja työyhteisötaidot. Kotkansalo suuntautuu opinnoissaan henkilöstöhallintoon ja esimiestyöhön.

”Esimiestyössä kursseja ovat esimerkiksi henkilöstöjohtaminen, lähiesimiehenä toimiminen, strateginen johtaminen ja palkanlaskenta. Lisäksi on vapaasti valittavia kursseja ja kieliä, joista olen käynyt paljon englannin kielen kursseja liittyen alaani, sekä hieman liike-elämän matematiikkaa. Haaveenani on päästä uralla pitkälle ja siksi haluaisinkin hakea vielä kauppakorkeakouluun maisterivaiheeseen lisäämään mahdollisuuksiani työelämässä.”

Kotkansalo auttaa asiakkaita päivittäisissä pankkipalveluissa. Aito halu palvella ja toimia ihmisten parissa on asiakastyön ydin. Kohtaamiset ja asiakkailta tuleva palaute tuovat työhön potkua.

”Hiljattain mieleenpainuva kohtaaminen oli, kun asiakas kehui kuinka pirtsakka neiti olin palvellessani. Lopuksi asiakas kiitti hyvästä palvelusta ja toivotti mukavaa työpäivää hymy kasvoillaan. Siitä jäi hyvä fiilis.”

Juttu on julkaistu myös OP Oulun Horisontti -asiakaslehden numerossa 3/2017.