Voisiko leikkaussalin heräämössä olla kenkälusikka? Kysymyksen tärkeys ei ehkä avaudu heti sellaiselle, joka ei ole koskaan tapaturman jäljiltä leikkaushoitoa tarvinnut. Mutta tällainenkin, äkkiseltään pieneltä tuntuva näkökulma on tärkeä osa Pohjola Sairaalan asiakaskokemukseen pohjautuvaa toimintaa. Asiakaspalaute tulee säännöllisesti sairaalan johtoryhmän sähköposteihin, ja niihin tartutaan.

–Kenkälusikka-esimerkki kuvastaa juuri sitä, kuinka asiakas näkee semmoisiinkin kulmiin, joihin me emme välttämättä näe, sanoo ylilääkäri Markus Torkki Pohjola Sairaalasta.

Pohjola Sairaala aloitti toimintansa ortopediaan keskittyneenä yksityissairaalana Helsingissä 2013. Se rakentaa maanlaajuista sairaalaverkostoa, ja Helsingin ja Tampereen lisäksi toimipiste on juuri avattu myös Ouluun. Syksyllä valmistuu sairaala Kuopioon ja vuonna 2018 Turkuun.

Pohjola Sairaalan omistaa OP Vakuutus Oy. Sairaala tekee yhteistyötä useimpien vakuutusyhtiöiden kanssa, ja asiakkaiksi ovat tervetulleita kaikki. OP Vakuutuksen yritysasiakkaille tarjolla on myös työterveyshuoltopalveluita.

Kun sairaalaa neljä vuotta sitten perustettiin, hiottiin toimintakonseptiin kaksi tärkeää kulmakiveä.

–Heti alussa ajatus oli perustaa sellainen sairaala, jossa maksimoidaan hoitotulos. Me pyrimme poistamaan turhia sairauslomia niin, että ihmiset oikeasti pääsisivät nopeasti töihin. Mittareitamme ovat sairauslomapäivien määrä sekä asiakaskokemus, Torkki kertoo.

Töihin vaikka osittain

Toiminnan ytimessä ovat tavallisimmat tapaturmat ja niiden jälkihoito. Kuvitellaanpa, että telot jalkasi ja polvi vääntyy. Sairauslomasi voisi olla esimerkiksi 4–6 viikkoa. Suomessa tapahtuu vuosittain miljoona hoitoa vaativaa tapaturmaa.

–Luontoäiti suojelee siinä mielessä, että näistä todella vakavia on tosi vähän.

Muutaman viikon sairauslomia tulee kuitenkin paljon, ja jos käy niin, että potilaan tila jatkuu ja jatkuu, voi puolentoista vuoden päässä jo häämöttää työkyvyttömyys. Olennaista pitkittymisen ehkäisemiseksi on hoidon alkupää.

–Pitkittyneet vammat ovat alunperin olleet ortopedin silmissä usein lieviä vammoja. Mutta jos ihminen alkaa olla kolme kuukautta pois töistä, sanoo jo järkikin, että töihinpaluu alkaa olla hankalaa. Jokainen pitkittynyt vamma on joskus ollut tuore. Me pyrimme siihen, että asiakas pystyisi palaamaan mahdollisimman pian töihin esimerkiksi osittain.

Hoitoketjun alkupäässä se tarkoittaa käytännössä tarkkaa punnintaa tiimin lääkäreiden ja fysioterapeutin kesken: mikä on potilaalle juuri oikea hoitolinja.

–Katse on alusta lähtien potilaan paranemistuloksessa ja työkyvyssä, ja hänen vammaansa hoitaa juuri kyseiseen asiaan erikoistunut paras asiantuntija. Jos esimerkiksi nuori, koulutettu ihminen syrjäytyy työelämästä saatuaan tapaturmavamman, se ei ole kallista vain rahassa mitattuna ja yhteiskunnallisesti, vaan myös inhimillisesti ihmisen oman elämän kannalta.

Työmestari auttaa töihinpaluussa

Yksi tärkeä rooli hoitoketjussa on Pohjola Sairaaloissa työskentelevillä työmestareilla. Jos lääkäri arvioi potilaan sairausloman pituudeksi yli kaksi viikkoa, ohjataan potilas työmestarin juttusille. Työmestarin, työterveyshuollon ja esimiehen kanssa asiakas kartoittaa yhdessä mahdollisuuksia palata töihin esimerkiksi asteittain.

–On löytynyt esimerkiksi sellaisia ratkaisuja, että ihminen on voinut heti palata töihin 50-prosenttisesti.

Asiakaskokemuksen toteutuminen varmistetaan Pohjola Sairaalassa jo rekrytoinneissa. Yksinkertaisimmillaan kyse on siitä, että jokainen ammattilainen kohtaa asiakkaan aidosti.

–Tällainen kulttuuri onnistuttiin luomaan heti alussa neljä vuotta sitten Helsingissä ja sama periaate pätee myös Oulussa. Kaikki lähtee jo henkilövalinnoista, sillä työkulttuuria on vaikeampi muuttaa jälkikäteen. Eikä se maksa mitään, että katsoo silmiin ja sanoo päivää, Torkki tiivistää.

Pohjola Sairaala, Oulu

• Avattu toukokuussa 2017

• Kaikille avoin yksityissairaala

• Sairaalan omistaa OP Ryhmä

• Sijaitsee Kiilakiventiellä, Hiirosen kaupunginosassa

• Tarjoaa ortopedista hoitoa ja päiväkirurgiaa sekä korva-, kurkku- ja nenätautien erikoislääkäripalvelua

• Tarjoaa myös työterveyspalveluita OP Vakuutuksen yritysasiakkaille

• Sairaalassa on tapaturmapäivystys iltaisin ja viikonloppuisin

• 4 leikkaussalia ja hyvin varustettu kuvantamisyksikkö

• Noin 25 työntekijää

• Sairaalassa toimii OP Vakuutuksen korvauspalvelu

• Ensimmäinen Pohjola Sairaala avattiin Helsinkiin 2013 ja toinen Tampereelle 2016

• Pohjola Sairaaloiden asiakassuositteluindeksi (NPS) oli helmikuussa +97

Lisätietoa: www.pohjolasairaala.fi

Juttu on julkaistu myös OP Oulun Horisontti 2/2017 -asiakaslehdessä.

Teksti: Susanna Ekfors

Kuva: Jussi Peltola