Osakekirjojen sähköistäminen - mitä siitä tulee tietää ja milloin toimia?
Lisää aiheesta
Asuntojen osakekirjojen sähköistäminen on nyt monien asunnon omistajien- ja ostajien mielenpäällä, mutta epätietoisuus siirtoajankohdasta herättää keskustelua. Paperiset osakekirjat jäävät pikkuhiljaa historiaan, kun omistukset siirretään vaiheittain Maanmittauslaitoksen sähköiseen huoneistotietojärjestelmään.
Helposti mennään sekaisin yksityisen osakekirjan haltijan ja taloyhtiön osakeluettelon kanssa. Taloyhtiöiden velvollisuutena on sähköistää osakeluettelo vuoden 2023 loppuun mennessä. Osakeluettelon siirtäminen sähköiseen järjestelmään vaatii taloyhtiön hallituksen päätöksen ja osakkaiden täytyy olla tästä tietoisia. Osakeluettelon siirron tekevät isännöitsijä, taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja tai hallituksen kokouksessa valtuutettu henkilö.
Mitä tarkoitetaan osakekirjan sähköistämisellä?
Kun taloyhtiö on siirtänyt osakeluettelon sähköiseen järjestelmään, tulee osakkeen omistajalle ilmoitus velvollisuudesta sähköistää huoneistonsa osakekirja. Osakekirjan sähköistäminen tarkoittaa sitä, että paperiset osakekirjat jäävät historiaan, kun omistukset siirretään vaiheittain sähköiseen rekisteriin eli Maanmittauslaitoksen huoneistotietojärjestelmään. Osakekirjan sähköistämiseen on aikaa 10 vuotta vuoden 2033 loppuun mennessä, eli kyseessä ei ole kiireellisesti tehtävä toimenpide.
Milloin osakekirjat pitää olla sähköistettynä?
OP Päijät-Hämeen asiakkuusasiantuntija Tuulianna Tulokas kertoo, että osakekirjan sähköistämisellä ei ole kiire, vaikka osakasluettelo on jo sähköistetty. ”Hoidan asuntokauppoja ja niissä tulee osakekirjojen sähköistys usein puheeksi. Jos osakasluettelo on jo sähköistetty, tällöin myös osakekirja tulee sähköistää asuntokaupan jälkeen. Mikäli sähköistys ei tapahdu kahden kuukauden kuluessa kaupasta niin Maanmittauslaitos veloittaa lisäkuluja”, Tulokas kiteyttää. Hänen mukaansa on erittäin tärkeää, että asuntokaupoissa on tuoreet isännöintitodistukset saatavilla, sillä tieto osakasluettelon sähköistyksestä voi olla kirjautunut todistukselle pienelläkin varoitusajalla.
Asiakkuusasiantuntija Martiitta Nieminen puolestaan kertoo, että osakekirjojen sähköistyksestä sovitaan lainaneuvottelussa ostajan kanssa hyvissä ajoin ja ostaja maksaa kulut sähköistyksestä.
Jos laina-aika on pidempi kuin 10 vuotta ja asiakas ei ole tänä aikana myymässä asuntoa, osakekirjan sähköistys kannattaa laittaa vireille. – Martiitta Nieminen, asiakkuusasiantuntija
Martiitta Nieminen on OP Päijät-Hämeen asiakkuusasiantuntija, joka tapaa työssään viikoittain laina-asioihin liittyen asiakkaita. ”Tapaan asiakkaitani tilanteissa, joissa he hakevat lainaa taloyhtiölainan muuttamiseksi pankkilainaksi tai esimerkiksi kulutusluottoa asunnon pintaremonttiin. Tässä neuvottelussa suunnittelen asiakkaideni kanssa yhdessä, olisiko sopiva hetki vaihtaa paperinen asunnon osakekirja sähköiseksi. Jos laina-aika on pidempi kuin 10 vuotta ja asiakkaani ei ole tänä aikana myymässä asuntoa niin voi olla järkevintä tehdä osakekirjan sähköistys”, Nieminen toteaa.
Hän haluaa nostaa esiin myös sähköistämisestä koituvat kulut, jotka ovat tämänhetkisten hinnastojen mukaan yhteensä 508 euroa. Tämä pitää sisällään sekä pankin että Maanmittauslaitoksen kulu- ja palkkioennakon. ”Jos laina-aika on lyhyt ja asunto-osake on tarkoitus myydä lähivuosina, niin silloin sähköistystä ei kannata tehdä. Tällöin sähköistys tapahtuu helpoiten asunto-osakkeen kaupan yhteydessä, jolloin ostaja hoitaa asian mahdollisesti oman pankkinsa kanssa”, Nieminen kertoo.
Osakekirjan sähköistäminen asunnonostajan näkökulmasta
Ostajan näkökulmasta osakekirjan sähköistämistä avaa asiakkuusasiantuntija Tulokas: ”Kun osakekirja tulee lainan vakuudeksi, niin pankki hoitaa toimenpiteet asuntokaupan yhteydessä. Tällöin ostaja maksaa pankin ja Maanmittauslaitoksen kulut, jotka tämän hetken hinnastojen mukaan ovat yhteensä 358 euroa”. Martiitta Nieminen kertoo, että asunnonostajien kanssa osakekirjan sähköistys käydään läpi lainaneuvottelun yhteydessä.
Miten voin sopia pankkini kanssa osakekirjan sähköistämisestä?
Jos omistamasi asunto-osake ei ole pankkilainan vakuutena, niin voit sopia ensisijaisesti verkkoviestillä paperisen asunto-osakekirjan noutamisesta valitsemaltasi Osuuspankin konttorilta. Näin voit itse tehdä paperisen osakekirjan sähköistämisen Maanmittauslaitoksen palvelussa haluamassasi ajankohdassa ja Maanmittauslaitoksen hinnaston mukaisilla kuluilla.
Jos sinulla on vielä pankkilainaa niin kiirettä sähköistykselle ei ole, sillä sähköistämiseen on 10 vuotta aikaa eli vuoden 2033 loppuun asti. Jos tiedät, että esimerkiksi asuntolainasi laina-aika tulee olemaan pidempi kuin 10 vuotta, niin voit jossain vaiheessa olla meihin yhteydessä verkkoviestillä ja sopia osakekirjan sähköistämisestä.
”Koemme, että on tärkeää auttaa osakekirjojen sähköistämisessä. Asia on monelle vielä epäselvä, ja meidän tehtäväämme kuuluu varmistaa parhaamme mukaan, että sähköistäminen onnistuu asiakkaalta vaivatta”, Tulokas kiteyttää.
Mitä tapahtuu, kun olen tilannut osakekirjan osuuspankiltani?
Kun olet tilannut osakekirjan verkkoviestillä, se lähtökohtaisesti toimitetaan pankkimme infoon. Saat tekstiviestin, kun osakekirja on noudettavissa. Jos osakekirja tilataan soittopyynnöllä ja tilaajana on iäkkäämpi henkilö, voidaan tarpeen mukaan sopia tapaaminen konttorille ja ohjeistaa osakekirjan sähköistämisestä.
Ole yhteydessä asiakaspalveluumme.
Lue lisää Maanmittauslaitoksen sähköisestä huoneistotietojärjestelmästä.
Lue täältä kaikki mitä taloyhtiön tarvitsee tietää osakekirjojen sähköistämisestä.