Verkkoasiointi on vaivaton ja nopea tapa hoitaa pankki- ja viranomaisasioita, tarkistaa terveystietojaan tai tehdä vaikkapa ajanvaraus verkon kautta. Monilla ikääntyneillä voi olla kuitenkin iso kynnys siirtyä sähköiseen asiointiin. Tähän tarjoavat apua Pohjois-Savon digitukiverkoston jäsenet, joiden yhteistyötä koordinoivan Digivieri-hankkeen projektipäällikkö Maria Puustinen kannustaakin ottamaan ensimmäisen askeleen yli kynnyksen, joka usein on enemmän henkinen kuin taidollinen.

-Suosittelen kannustamaan ja opastamaan läheisiä. Digitaalinen maailma haastaa meitä kaikkia ja Digivieri-hankkeen avulla haluamme rohkaista ikääntyviä siirtymään sähköiseen maailmaan. Toiset voivat tarvita ohjausta ihan perustaidoissa, osa on jo pitemmällä, siksi ohjaus räätälöidään aina asiakkaan tarpeen mukaan. Kun ensimmäinen henkinen askel on otettu yhdessä, jatko onkin jo paljon helpompaa.

Opastusta tutulla laitteella

OP Pohjois-Savon asiakkuuspäällikkö Leena Ruuskanen tunnistaa Puustisen kuvauksen henkisestä kynnyksestä. Kun siitä päästään yli, niin kaikki sujuu paljon helpommin. Sähköinen asiointi helpottaa arkea ja pankkikortti on myös turvallisempi kuin käteinen raha. Myös osuuspankkilaiset ovat tukena sähköiseen asiointiin siirtymisessä.

Suosittelemme mobiilisovelluksen käyttöönottoa. Se on helppokäyttöinen ja turvallinen, koska palveluun kirjaudutaan aina oman sovelluksen kautta. 

-Me neuvomme alkuun pääsemisessä: Katsomme yhdessä asiakkaan omalla laitteella, kuinka palvelu toimii. Kun laite on itselle tuttu, on sovellusten käyttöönottokin vaivattomampaa. Läheiset voivat myös opastaa tarvittaessa.

Osuuspankki onkin tehnyt sähköisen asioinnin aloittamisen todella helpoksi uudella Tiliviesti-palvelullaan. Siinä asiakas voi seurata tilinsä tapahtumia, tarkistaa laskujen maksua ja varmistaa, että tilillä on rahaa ostosten tekemiseen. Tiliviesti-palvelu voi olla myös ensimmäinen askel sähköisten palvelujen käyttöönottoon.  

-Palveluun tarvitaan vain puhelin, johon tulee tekstiviesti aina, kun tilillä tapahtuu. Ja jos tiliä käyttää joku muu, niin silloinkin näkee, mitä velotuksia on tehty. Näin kiinnostus sähköiseen asiointiin voi lisääntyä ja rohkaista ottamaan muitakin palveluja käyttöönsä, Ruuskanen kannustaa.

Digiopastustilaisuus senioreille tulossa

Puustinen muistuttaa myös 6.10. järjestettävästä Näin hoidat asioitasi turvallisesti verkossa -tapahtumasta, jossa senioreita opastetaan sähköiseen asiointiin käyttäjälähtöisesti. Tapahtuma järjestetään verkossa, mutta siihen on mahdollista osallistua myös paikalliskatsomoista, joita eri tahot ympäri Pohjois-Savoa järjestävät. Mukana on vieraita Kuluttajaliitosta, pankeista, viranomaisista ja Savonetin digituesta kertomassa turvallisesta verkkoasioinnista ja digituen saatavuudesta.

Digivieri-hanke järjestää kaikille avoimen verkkotapahtuman sähköisestä asioinnista ja digitaalisista pankkipalveluista. Tapahtumaan voi osallistua myös paikallisstudioissa ympäri Pohjois-Savoa. 

-Tapahtuma toteutetaan verkkolähetyksenä, mutta jos itse vierastaa osallistumista sähköisen linkin kautta, niin paikallisia lähikatsomoita järjestävät monet kirjastot sekä kylä- ja kunnantalot. Osallistumislinkki julkaistaa Pohjois-Savon liiton sivuilla ja joku läheinen voi esimerkiksi auttaa linkin avaamisessa. Tapahtumasta tulee myös tallenne tekstitettynä osoitteeseen www.pohjois-savo.fi/digivieri, Puustinen lupaa.

Turvallisia tapoja verkkoasiointiin

OP Pohjois-Savon Ruuskanen muistuttaa myös turvallisen asioinnin tärkeydestä. Vaikka verkkosovellukset ovat suojattuja, on silti aina syytä varovaisuuteen. Omaan verkkopankkiin pitää kirjautua aina suoraan pankin sivuilta, ei koskaan linkin kautta.

-Me suosittelemme lämpimästi mobiilin käyttöä, siellä ei ole vaaraa huijauslinkin avaamisesta ja muutenkin se on helppokäyttöinen. Ja pankkikortti on aina turvallisempi kuin käteisen mukana kuljettaminen. Jos kortti katoaa, sen voi sulkea soittamalla sulkupalveluun.

Verkkopankkitunnukset ovat nykyisin avain moneen sähköiseen palveluun, niillä tunnistaudutaan esimerkiksi Omakantaan ja Kelaan. Läheisten pankkipalveluissa pitääkin muistaa rajanveto siihen, ettei toisen verkkotunnuksilla hoideta asioita. Verkkopankkitunnus on aina henkilökohtainen.

-Jos läheistään haluaa auttaa pankkiasioiden hoitamisessa, meiltä löytyy siihen turvalliset ja viralliset tavat: Seniori voi antaa käyttöoikeudet tiliin, jolloin läheinen voi oman verkkopalvelunsa kautta hoitaa hänen asioitaan, Ruuskanen painottaa.

Yhdessä oppimisen iloa ja riemua

Puustinen muistuttaakin, että esimerkiksi Savonetin vertaistukiohjaajat ovat käytettävissä. He ovat kaikki itseoppineita tietotekniikan käyttäjiä, jotka jakavat tietojaan ja taitojaan muiden hyödyksi. Vertaisohjaajat opastavat myös pankkipalveluissa ja neuvovat tarvittaessa ottamaan yhteyttä omaan pankkiin. Monilla paikkakunnilla järjestetään digikahviloita ja digitukitilaisuuksia. Sen lisäksi viranomaiset opastavat omien sähköisten palvelujensa käytössä.

Yksi tietää yhdestä asiasta ja toinen toisesta, yhdistämällä tietoja, kyselemällä ja keskustelemalla voi kokea yhdessä oppimisen riemua.

Ruuskanen haluaa vielä korostaa sähköisen asioinnin mahdollisuuksia ja hyviä puolia, jotka eivät rajoitu pelkästään asioiden hoitoon, vaan tuovat lisää iloa myös arkeen. Suurimmat esteet aloittamiselle ovat oman mielen sisällä, mutta pienellä kannustuksella niistä pääsee yli.

-Sähköisten sovellusten käyttö on tosi hyvää aivojumppaa, virkistää ja tuo hyvää mieltä. Voi pitää yhteyttä läheisiinsä, osallistua virtuaalisiin kulttuuritapahtumiin tai vaikka opiskella verkossa. Sen myötä tulee tunne ”Minä osaan” ja ”Minä pystyn vaikuttamaan omiin asioihini” - siitä seuraa iloa ja riemua. Toivotankin lämpimästi tervetulleeksi pankin mobiiliopastuksiin!

Näin asioit turvallisesti verkossa:

*Kirjaudu verkkopankkiin aina kirjoittamalla pankin oman sivun kautta. Älä käytä ulkopuolelta tulleita linkkejä tai hakukoneen tarjoamia osoitteita.

*Älä anna pankkitunnuksiasi kenellekään ulkopuoliselle.

*Jos tunnukset joutuu vääriin käsiin, sulje ne soittamalla sulkupalveluun

0100 0555.

*Pyydä rohkeasti apua verkossa asiointiin läheisiltäsi tai omasta pankistasi.

Lue lisää: 

Tutustu Digivieri-hankkeeseen

Senioreiden digipalvelut – miten hoidan asioitani verkkopalveluissa turvallisesti -opastustilaisuus 6.10. klo 12-14

Hoidatko läheisesi pankkiasioita? Muista ainakin nämä.

OP-mobiili helppokäyttöinen palvelu myös senioreille

OP Tiliviesti-palvelu

OP Saavutettava

Siirry OP Pohjois-Savon verkkosivuille

Lue OP Mediasta lisää pohjoissavolaisia juttuja