Festivaalin ohjelmassa nähdään kansainvälisiä huipputason ryhmiä.
-
En lähde rakentamaan kokonaisuutta minkään erityisen teeman alle, mutta usein teoksista alkaa spontaanisti nousta yhteisiä nimittäjiä. Tällä kertaa voimakkaimmaksi kokonaisuutta määrittäväksi sanaksi nousi yhdessä, johon tarttuminen tuntui heti oikealta ja tärkeältä.
- Toivon, että kesän Kuopio Tanssii ja Soi olisi kohtaamisten paikka, jossa törmätään toisiimme kaupungilla, keskustellaan ja vaihdetaan kokemuksia, sanoo festivaalin taiteellinen johtaja Riku Lehtopolku.

Viikon avaa eteläkorealaisen koreografin Eun-Me Ahnin teos North Korea Dance. Häikäisevissä väreissä hehkuva teos avaa verhoa Pohjois-Korean tanssikulttuuriin ja sen kehitykseen suljetussa yhteiskunnassa. Mukana on niin virtuoosista akrobatiaa kuin militääristä tunnelmaa maustettuna annoksella huumoria.
- Eun-Me Ahnin kokonaisvaltainen ajattelu pukujen ja lavastuksen suunnittelusta lähtien tekee teoksesta visuaalisesti hienon, eikä viesti kahden maan välisestä rauhantoiveesta voisi olla ajankohtaisempi.

Israelilaissyntyisen Emanuel Gatin LOVETRAIN2020 puolestaan törmäyttää brittiläisen Tears For Fearsin musiikin monisäikeiseen koreografiaan modernissa musikaalissa, jota kriitikot ympäri maailman ovat ylistäneet.
-
Gat ei kikkaile päälleliimatuilla efekteillä vaan luottaa liikkeen ilmaisuvoimaan, esiintyjien keskinäiseen vuorovaikutukseen sekä tanssin ja musiikin dialogiin. Lopputulos on riemukas koreografinen ilotulitus, jossa on raikasta spontaaniutta, Lehtopolku kertoo.

OP Pohjois-Savon omistaja-asiakkaat saavat LOVETRAIN2020 -esitykseen etuhintaiset liput OP-mobiilin kautta. Etuhintaiset esitykset nähdään 15.–16.6. Kuopion kaupunginteatterin Minna-näyttämöllä.

Pohjoismaista tanssitaidetta edustaa kovassa nosteessa olevan ja Kuopiossakin aiemmin vierailleen norjalaiskoreografin Alan Lucien Øyenin winter guests -ryhmälleen luoma teos Story, story, die. Liikekieleltään rikas ja kerronnaltaan elokuvamainen teos pohtii, mitä kaikkea ihminen on valmis tekemään saadakseen huomiota ja hyväksyntää.
-
Story, story, die. on koskettava työ, jossa näkyy Øyenin humaanius ja runollisuus. Teos on kommentti somen entisestään ruokkimaan ehdollisen hyväksynnän maailmaan, jossa koemme painetta lavastaa elämäämme muita varten, Lehtopolku kertoo. 

Festivaaliviikon päättävät israelilaiskoreografi Adi Boutrousin teos One More Thing sekä espanjalaisen La Veronalin Sonoma. One More Thing on neljälle miestanssijalle tehty fyysinen, taidokasta kontaktityöskentelyä ja akrobaattista liikesanastoa hyödyntävä mutta samalla herkkä teos kosketuksen, toisen kuuntelun ja läheisyyden merkityksestä. 

Sonoma puolestaan on ihmiskehon primitiivinen huuto teknologian ja digitalisaation aikakaudella. Marcos Moraun yhdeksälle naistanssijalle luoma vimmainen teos kuljettaa katsojat historian halki surrealistiselle, elokuvaohjaaja Luis Buñuelia kunnioittavalle matkalle, jossa uskonto, kansanperinne ja mystiikka sulautuvat toisiinsa. 

Lisäksi ohjelmassa nähdään ranskalaisen Aurélien Boryn alkujaan Pariisin Picasso-museoon luoma esitysinstallaatio Corps Noir, joka vangitsee kehon tuottaman lämmön mustalle kankaalle ja paljastaa ihmisen sisäisen, elimellisen, tuntevan ja elävän kehon. 

Suomalaista tanssitaidetta esittelee kriitikoiden teos toisensa jälkeen ylistämä, akrobaattisesta taituruudesta tunnettu Kinetic Orchestra Sanni Giordanin teoksella Mostly Mass. Sandrina Lindgrenin ja Ishmael Falken teos Näkymättömät maat puolestaan kertoo siirtolaisten todellisuudesta intiimillä ja henkilökohtaisella tavalla, tarjoten inhimillisen ja herkän näkökulman heidän pakoonsa sodan tuhoamista kodeistaan.

Lisäksi Kuopion kaupungintalon juhlasalissa nähdään italialaisen Alessandro Sciarronin Save the last dance for me. Teos syntyi, kun koreografi päätti lähteä elvyttämään katoamisen partaalla ollutta polka chinatan historiallista tanssiperinnettä. Tuttuun tapaan ohjelmassa on myös perinteinen Genelec-gaala, jossa nähdään muun muassa Akram Khanin merkkiteos Kaash espanjalaisen IT Dansan esittämänä.Lisäksi kesällä päästään jälleen nauttimaan kattavasta kurssivalikoimasta, jossa on kursseja harrastajille aloittelijoista edistyneempiin.

Virta -nimeä kantavassa esityksessä nähdään lähes 150 tanssijaa ympäri Suomen. Mukana on muun muassa Kuopion Taidelukio Lumitin tanssilinjalaisia.
Virta -nimeä kantavassa esityksessä nähdään lähes 150 tanssijaa ympäri Suomen. Mukana on muun muassa Kuopion Taidelukio Lumitin tanssilinjalaisia. Taustalla festivaalin taiteellinen johtaja Riku Lehtopolku.

Avajaispäivänä ympäri kaupunkia levittäytyy kantaesityksensä saava Virta, joka kokoaa yhteen 140 nuorta tanssijaa eri puolilta Suomea. OP Pohjois-Savo toimii Kuopio Tanssii ja Soin yhteistyökumppanina ja mahdollistaa esityksen. Harjoituksia on ollut paljon ja Lehtopolku on suunnitellut koreografiaa yhdessä äänisuunnittelija Eero Auvisen kanssa.
- Harjoituksissa tanssijat saavat paljon toistokertoja, jotta esitys tulee tutuksi. Esitys on erityyppinen mihin opiskelijat ovat tottuneet. On improvisaatiota, erilaisia tehtävänantoja ja vuorovaikutusta ympäristön kanssa. Tärkeää on luottaa omaan tekemiseen, Lehtopolku kuvailee.

Kyseessä on ainutlaatuinen tilaisuus, sillä harvemmin näkee samanlaista teosta kyseisellä volyymilla.
- Esitys itsessään on tietenkin arvokas, mutta niin on myös itse prosessi. Olemme yhdessä löytäneet ja kokeilleet, edenneet kohti yhteistä päämäärää. On kiinnostavaa nähdä lopputulos. Tanssin valtava voima tulee lävistämään niin kaupungin kuin ihmisen.

Esityksessä on mukana muun muassa Kuopion Taidelukio Lumitin opiskelijoita, mukaan lukien ensimmäisen vuoden tanssilinjalaiset Nelli Oinonen ja Iisa Hokka, jotka ovat treenanneet ahkerasti tammikuusta alkaen. Harjoituksissa on päässyt tekemään yhteistyötä myös muiden opiskelijoiden kanssa yli luokkarajojen.
- Tämä on ollut iso mahdollisuus, varsinkin kun on päässyt Rikun opetukseen. Nykytanssi ei ole oma päälajini, mutta on ollut hauskaa ja olen tykännyt kovasti, Nelli kertoo.

Iisalle nykytanssi on hänen oma päälajinsa, mutta kertoo kehittyneensä henkilökohtaisesti projektin myötä.
- Tanssillisten taitojen kehityksen lisäksi olen kokenut yhteisöllisyyttä ja luovuutta, Iisa kertoo.

Nelli kokee kehittyneensä tekniikassa ja jaksamisessa.
- Yleensä esitykset ovat kestäneet maksimissaan viisi minuuttia, joten tämmöinen pidempi esitys vaatii kestävyyttä ja yhteistyötä muiden kanssa, kun improvisoidaan ei niin tutussa porukassa. Odotan kyllä sitä, kun omat vanhemmat tulee katsomaan esitystä ja pääsemme kuulemaan muilta palautetta esityksestä. On ällistyttävää ajatella, että pian olemme kaikki 140 tanssijaa ensimmäistä kertaa yhdessä.

- Olemme tehneet paljon töitä ja odotan, että pääsemme näyttämään ja kokemaan sen minkä eteen on tehty töitä. Matkalla on vuodatettu hikeä ja kyyneleitä, mutta mukana on myös paljon ilon hetkiä, Iisa kuvailee.

Lue lisää:

Kuopio Tanssii ja Soi

Lue muita pohjoissavolaisia juttuja OP Mediasta