Meille on tärkeää tuntea asiakkaamme

Kysymme erilaisia henkilö- ja asiakastietoja asiakkuuden aikana, jotta voimme palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin. Pankin tulee arvioida tuotteiden tai palveluiden soveltuvuus asiakkaille ja täyttää rahanpesun sekä terrorismin rahoittamisen estämisen sääntelyn asettamat vaatimukset.

Esimerkiksi asiakastapaamisissa, op.fi-palvelussa ja OP-mobiilissa kysymme säännöllisin väliajoin tietoja asiakkaan asioinnista, jotta tiedot ovat ajantasaiset. Jos pankki ei saa laissa edellytettyjä tietoja, asiakassuhdetta ei voi perustaa tai sitä ei voi jatkaa.

- Emme kuitenkaan koskaan kysy henkilökohtaisia tunnuksia, salasanoja, kortin tietoja tai henkilötunnusta sähköpostitse tai puhelimitse, muistuttaa OP Pohjois-Savon riskienhallintapäällikkö Leena Iivanainen.

Raha-asioidesi turvaaminen on avainasemassa

Rikollisuuden torjumisen vuoksi pankilla on lakiin perustuva velvollisuus kysyä varojen alkuperää. Kysymme esimerkiksi arviota tilitapahtumien määrästä, mahdollisista ulkomaanmaksuista sekä siitä, onko OP pääasiallinen pankki. Kyseiset tiedot antavat yleiskuvan siitä, mikä on tilin käyttötarkoitus ja näin pystymme myös paremmin havaitsemaan mahdolliset tavanomaisesta poikkeavat tapahtumat.

- Jos myyt omaisuutta esimerkiksi kirpputorilla, talletat säästölippaaseen säästettyjä kolikoita tai nostat käteistä rahaa, niin kannattaa varautua kertomaan mistä rahat ovat peräisin, kertoo OP Pohjois-Savon myyntijohtaja Satu Martikainen.

Kysyminen ei tarkoita sitä, että toiminta vaikuttaisi rikolliselta tai epäilisimme asiakasta väärinkäytöksestä. Nykyään esimerkiksi internetissä liikkuu paljon erilaisia huijauksia, jotka voivat pahimmassa tapauksessa johtaa identiteettivarkauteen tai velkaantumiseen.

- Mieleeni tulee eräs artistipetos, jossa rikollinen esiintyi Juha Tapiona ja pyysi tämän fanilta 10 000 euroa. Onneksi uhri kertoi tästä pankin asiantuntijalle ja rahansiirto saatiin estettyä. Mikäli epäilee joutuneensa tällaisen rikoksen uhriksi, tulee olla pikimmiten yhteydessä omaan pankkiin, muistuttaa Iivanainen.

Oikeanlainen henkilöllisyystodistus takaa turvallisen pankkiasioinnin

Raha-asioita hoidettaessa on erittäin tärkeää, että henkilö voidaan tunnistaa luotettavasti. Pankilla on velvollisuus kysyä kaikilta asiakkailta henkilöllisyystodistusta, jotta jokaiselle voidaan taata turvallinen asiointi. Nykyaikana henkilöllisyyden todentaminen on arkipäiväinen tapahtuma muuallakin kuin pankissa asioidessa. Tarvitsemme voimassaolevan henkilöllisyystodistuksen esimerkiksi äänestämiseen, postissa asioimiseen ja puhelinliittymän hankkimiseen. Myös päivittäistavarakaupoissa myydään useita tuotteita, joita ostettaessa pitää pystyä tarvittaessa todentamaan oma henkilöllisyys.

- Haluamme toimia vastuullisesti ja suojella asiakkaan omaisuutta. Jos asian kääntää päälaelleen, niin miltä tuntuisi, jos pankki ei varmistaisi henkilöllisyyttä ja tililläsi voisi asioida ihan kuka tahansa, jolla on tiedossa tilinumerosi, toteaa Martikainen.

Elokuussa 2020 tuli voimaan muutos, jonka jälkeen kuvallinen kelakortti ja vanhanmallinen (pahvinen) ajokortti eivät ole enää käyneet henkilöllisyyden todentamiseen. Turvallisia tunnistusvälineitä ovat passi ja henkilökortti.

- Muutos on parantanut konttoriasioinnin turvallisuutta. Vanhasta, usein huonokuntoisesta kuvasta asiakkaan tunnistaminen oli vaikeaa. Nämä asiakirjat on myös helppo väärentää, sillä niissä ei ole aitouden varmistavia turvatekijöitä kuten nykyaikaisissa henkilöllisyystodistuksissa, kertoo Martikainen.

Ajokortti on virallisesti osoitus ajo-oikeudesta, eikä sitä myönnetä henkilöllisyyden todentamista varten. Suomen kansalaisella, joka ei koskaan matkusta täältä pois, ei kuitenkaan tarvitse olla matkustusasiakirjaa (passi tai henkilökortti). Siksi Suomen kansalaisen ajokortti poikkeuksellisesti hyväksytään OP Ryhmässä myös henkilöllisyyden todentamiseen silloin, kun asiointi ei koske verkkopalvelutunnuksia (esimerkiksi tunnusten hakemista tai uusimista). Tällainen asiointi voi olla esimerkiksi kortin tilaaminen, laskunmaksu tai käteisen nosto.

- Verkkopalvelutunnuksiin liittyen asioidessa vaaditaan kuitenkin vahva sähköinen tunnistusväline eli passi tai henkilökortti. Passin tai henkilökortin hankkimiseen on mahdollista saada toimeentulotukea, muistuttaa Iivanainen.

Lue lisää:

Asiakkaat - rahanpesu.fi

Asiakkaan tunteminen - Miksi pankki kysyy? | OP