Vaikka paljon on muuttunut, on myös vanhaa hyväksi havaittua säilytetty. Pankin asiantuntijat ovat jatkossakin tavoitettavissa kasvokkain, jos etätapaamiset eivät onnistu. Palvelut joustavat asiakkaan toiveen ja tarpeen mukaan, painottaa OP Pohjois-Savon varatoimitusjohtaja Mikko Vepsäläinen.  

- Jos viisi vuotta sitten tultiin konttorille asioimaan, sama hoituu nyt verkossa tai etätapaamisessa. Käytännön kokemukset ovat olleet asiakkaan näkökulmasta niin hyviä, että jatkossakin he haluavat hoitaa pankkiasiat mieluummin kotisohvalta. Ja nopeuttaahan tämä myös asiointia, kun meillä on jo etukäteen tarvittavat tiedot vaikkapa lainapäätöksen tekemiseen, Vepsäläinen kuvailee.

Verkkoasioinnin lisäksi on kuitenkin paljon asioita, joita hoidetaan kasvotusten nyt ja jatkossakin. Myyntijohtaja Satu Martikainen korostaa, että pankin asiantuntijat neuvovat monenlaisissa asioissa.

- Asiakkaamme tulevat konttorille kysymään opastusta esimerkiksi verkkopankin käyttöön tai kun lapsille avataan ensimmäinen tili tai teini-ikäiselle haetaan pankkikorttia ja verkkotunnuksia. Hyvä hetki livetapaamiselle on myös silloin, kun nuori tulee täysi-ikäiseksi. Käymme tapaamisessa läpi omien raha-asioiden hoitoon liittyviä vastuita ja puhumme säästämisestä ja tulevaisuuteen varautumisesta. 

Säästämisen suosio kasvaa

Molemmat ovatkin huomanneet, että säästämisen suosio on kasvanut viime vuosina. Yhä nuoremmat haluavat keskustella säästämisestä ja vanhemmat alkavat säästää omille lapsilleen.

- Monille nuorille säästäminen on jo tuttua, siksi tiedon jano on kasvanut. Käymmekin kaikkien 18-vuotiaiden asiakkaidemme kanssa läpi asuntosäästämisen mahdollisuudet ja suositamme ASP-tilin avaamista. Näin nuorelle kertyy tarvittava pesämuna valmiiksi, kun ensimmäisen oman asunnon osto on ajankohtainen, Martikainen itsekin kahden nuoren äitinä muistuttaa.

Kokeneet pankkilaiset Satu Martikainen ja Mikko Vepsäläinen odottavat jo uuteen konttoriin pääsyä. ”Asiakaskohtaamiset, puhelut ja yhteiset tapaamiset hoituvat jatkossa sujuvammin niille erikseen suunnitelluissa tiloissa.”

Joulukuun alussa Pohjois-Savon Osuuspankki avaa ovet uudessa osoitteessa, joka on kuitenkin tuttu aiemmilta vuosikymmeniltä. Aika uudelle konttorille oli otollinen, sillä vanhat hyvin palvelleet tilat eivät enää vastanneet nykyisiin tarpeisiin ja samalla siirrytään energiankulutuksen osalta uudelle tasolle.

- Uudessa konttorissa neliöt puolittuvat, energiaa säästyy uusiutuvan energian ja lämmön talteenoton myötä ja tilojen muunneltavuus on ihan eri luokkaa. Nyt ne on suunniteltu käyttötarkoituksen ja tarpeen mukaan, Vepsäläinen kuvailee ja huomauttaa, että Kuopion Osuuspankki siirtyi aikoinaan 1990-luvulla samasta osoitteesta torin laidalle ja muuttaa nyt Pohjois-Savon Osuuspankkina takaisin.

Asiointi ajasta ja paikasta riippumatonta

Muutosten tavoitteena on sujuvoittaa pankkiasiointia ja tarjota kullekin asiakkaalle juuri hänelle sopivaa palvelua. Nykyiset palvelumallit myös nopeuttavat palvelujen saatavuutta ja tavoittavat muualla kuin Pohjois-Savossa asuvat asiakkaat, joita OP Pohjois-Savolla on merkittävä määrä.

- Kun palvellaan paikkakuntariippumattomasti, säästyy asiakkaan aikaa. Ja muualla asuvat asiakkaamme, eivät edes huomaa, missä pankin konttorissa asioivat. Tietyt pankkiasiat voi hoitaa myös verkossa itselle sopivana ajankohtana. Kun verkkopalvelujen käyttöönoton kynnys on ylitetty, asiakkaat ovat olleet aidosti ilahtuneita, että ”ai näinkö helppoa tämä olikin.” Ei haluta enää palata entiseen, Martikainen kertoo.

Muuton kynnyksellä pakko kysyä, mitä pankkilaiset itse odottavat eniten uusilta tiloilta?

- Meillä on erilaisia kohtaamisia, joille tarvitaan erilaisia tiloja. Nyt saamme niitä varten suunnitellut joustavat ja muunneltavat tilat. Kun työntekemisen paikka ei ole sidottu eikä sähköisten kanavien käyttö rajoitu konttorille, myös etätyö on tullut jäädäkseen. Mutta toki on työtehtäviä, jotka jatkossakin tehdään livenä, Vepsäläinen muistuttaa ja Martikainen lisää, että moni myös haluaa tehdä töitä konttorilla.

- Ainakin itse haluan tavata kollegoitani. Uusilta tiloilta odotankin sitä, että tulee enemmän kohtaamisia toistemme kanssa. Kun keskustelukumppanin kasvot välillä vaihtuu, myös omassa osaamisessa tapahtuu ristiinpölytystä. Uudet tilat ovat varmasti sellaiset, missä viihtyvät niin asiakkaat kuin henkilökuntakin.

Lue lisää:

Kuuntele TALOUSPUHETTA 5/8: Pankkityön uudet kuviot

OP Pohjois-Savon asiantuntijat palvelevat sinua miten ja milloin haluat

Lue lisää muita pohjoissavolaisia juttuja OP Mediasta

Siirry OP Pohjois-Savon etusivulle