Vuonna 2015 kuusi urakointialalla työskentelevää insinööriä halusi ostaa kokonaisvaltaista jakeluverkon suunnittelua, kun sähköverkkoja muutettiin säävarmoiksi maakaapeleilla. Sopivaa toimittajaa ei löytynyt, joten he päättivät itse perustaa suunnittelutoimiston.

Toimivan johtonsa omistuksessa oleva Despro toimii nyt 12 paikkakunnalla yli 100 insinöörin voimin. Sen osaaminen kattaa koko verkon elinkaaren suunnittelusta käyttöönottoon ja ylläpitoon. Asiakkaina on urakoitsijoita, sähkö- ja tietoverkkoyhtiöitä sekä hankekehittäjiä.

– Vuosien mittaan olemme laajentaneet uusiutuvaan energiaan. Uusien tuotantomuotojen myötä sähköverkkoja pitää parantaa ja vahvistaa niihin sopiviksi. Olemme pyrkineet olemaan mukana alusta lähtien isoissa projekteissa, kuten teollisen mittakaavan akkuvarastoissa konsulttina, valvojana ja teknisenä asiantuntijana. Nyt kehitämme asiakkaidemme kanssa aurinkovoimapuistoja ja uutena avauksena aiomme laajentua vetymarkkinaan, kertoo toimitusjohtaja Antti Savolainen.

Vuonna 2023 Despron liikevaihto ylsi 10,4 miljoonaan euroon. Jo viisi vuotta peräkkäin kasvua on kertynyt noin 25 prosenttia vuodessa.

– Kunnianhimoa ei meiltä puutu, sillä tavoitteemme on nostaa liikevaihto vuonna 2028 yli 30 miljoonaan euroon ja listautua First North -listalle Helsingin pörssiin. Siihen pääsy voi vaatia yritysostoja.

Despro panostaa henkilöstönsä hyvinvointiin. Toimitusjohtaja Antti Savolaisen mukaan yritys perustettiin ajatuksella, että vain iloiset ja intohimoiset työntekijät pitävät asiakkaat tyytyväisenä. 

Hyvinvoiva henkilöstö jaksaa painaa töitä

Hurja kasvuvauhti vaatii henkilöstöltä jaksamista ja muutoskykyä. Savolaisen mukaan yritys perustettiin ajatuksella, että vain iloiset ja intohimoiset työntekijät pitävät asiakkaat tyytyväisenä. Toisena ajatuksena oli pystyä houkuttelemaan taloon kovia ammattilaisia ja pitämään heidät siellä.

– Meillä työntekijät saavat vaikuttaa omaan työhönsä ja yrityksen kehittämiseen. Mittaamme työtyytyväisyyttä kerran kuukaudessa. Jokaisella on esimerkiksi mahdollisuus lähteä viikoksi etätyöhön vähän kauemmas; töitä on tehty Kroatiasta, Espanjasta ja Lapista käsin jo ennen koronaa. Kannustamme myös liikkumaan, ja meillä on muun muassa haaste ’kiivetä’ Mount Everestille keräämällä yhteisiä kilometrejä sovellukseen, Savolainen valottaa.

Sujuvaa yhteistyötä pankin kanssa

Despro aloitti yhteistyön OP Tampereen kanssa maksuliikeasioista. Yritysostojen ja kasvun myötä myös rahoitus tuli mukaan kuvioihin.

– Yhteistyö on sujunut hyvin, ja olemme yhdessä miettineet ratkaisuja kulloisiinkin tarpeisiin. Pankki on myös aktiivisesti tarjonnut eri palveluita esimerkiksi käyttöpääoman hallintaan ja lyhytaikaisiin sijoituksiin. Olemme ottaneet niitä käyttöön pikkuhiljaa, Savolainen jatkaa.

Yrityksen yhteyshenkilönä pankissa on jo kuuden vuoden ajan toiminut asiakkuusjohtaja Jaakko Aho, joka arvostaa avointa keskustelua Savolaisen kanssa.

– Yhteistyö on parhaimmillaan sellaista, että molemmat saavat siitä jotain. OP erottuu muista pankeista asiakkuustiimillään. Jotkut pankit ei tarjoa yhtään yhteyshenkilöä, me tarjoamme esimerkiksi Desprolle kuusi eri alan asiantuntijaa. Haluamme olla helposti lähestyttäviä ja tavoitettavia sekä reagoida nopeasti asiakastarpeisiin, Aho sanoo.

** 
Tutustu Despron tarjoamiin palveluihin

Ota yhteyttä OP Tampereen yritys- ja yhteisöpalveluiden asiantuntijoihin