Kesä OP Tampereessa
OP Tampereessa on kuluneena kesänä ollut neljätoista kesätyöntekijää. He ovat toimineet erilaisissa tehtävissä, kuten kassapalveluissa, viestinnässä tai tietyn projektin parissa. Viisi erilaisissa tehtävissä ollutta kesätyöntekijää kertoo nyt omista tehtävistään sekä fiiliksistään kesätöiden loppumetreillä.
Suunnitteletko hakevasi kesätöihin OP Tampereeseen, ja haluisit kuulla aiempien kesätyöntekijöiden kokemuksia eri työtehtävistä? Siinä tapauksessa tämä artikkeli on juuri sinulle! Kesän 2023 kesätyöntekijät kertovat omin sanoin siitä, miltä töiden aloittaminen tuntui, mitä heidän työnkuvaansa kuului sekä siitä, mikä työssä oli parasta tai haastavinta.
Kesä kassapalveluissa
Kassatyön lisäksi työtehtäviini kuuluu asiakaspalvelu infossa ja digipisteellä sekä asiakkaiden tavoittaminen vakuutuksiin ja kortteihin liittyvissä asioissa. Kassalla ei ikinä tiedä minkälainen seuraava asiakaskohtaaminen on, ja se luo työhön vaihtelevuutta. Päivän ensimmäinen asiakas saattaa tulla konttorille selvittämään kuolinpesän asioita, ja toinen asiakas hakemaan asiakirjasäilytyksestä osakekirjaa. Olen kesän aikana oppinut valtavasti finanssialasta, sillä kassalla pääsee näkemään alan toimintaympäristöä monipuolisesti.
OP Tampereessa kaikki ovat valmiita auttamaan, oli tilanne mikä tahansa. Oman tiimin tuki on erityisen arvokasta asiakaspalvelutehtävässä, joka toisinaan myös kuormittaa omaa jaksamista. Kassatyössä parasta onkin ehdottomasti meidän huippu työporukka!
Suosittelen kassatyötä henkilölle, joka ei pelkää haasteita ja nauttii eri asiakaskohtaamisista. Kassalla työskentelyssä etua on hyvästä paineensietokyvystä, oma-aloitteisuudesta ja iloisesta asenteesta. Kesätyöpaikkana OP Tampere on ollut loistava, ja täällä todellakin välitetään kesätyöntekijöistä!
-Sanni, asiakasneuvoja
Kesä asiakaspalvelun taustatehtävissä
Otin tiedon kesätyöstä vastaan odottavaisena ja innostuneena tulevasta. OP Tampere oli minulle työpaikkana tuttu jo edelliseltä kesältä, mutta tiimi sekä työtehtävät olivat tällä kertaa uusia. Vaikka pankkikokemusta löytyikin jo, oli minulla silti paljon uutta opittavaa ja onkin ollut hienoa, kuinka paljon olen pystynyt kehittymään työn eri osa-alueilla kesän aikana. Työtehtäväni ovat olleet todella monipuolisia: käytännönläheisemmästä postin käsittelystä aina asiakkaiden kontaktointiin ja auttamiseen sekä spesifimpiin itsenäisiin projekteihin.
Erityisen kivana olen OP Tampereessa pitänyt työyhteisöä ja sen arvostusta. Meillä on tiimissä hyvä yhteishenki ja yhdessä tekemisen meininki ja vaikka olenkin tiimissä kesätyöntekijänä, olen aina tuntenut itseni yhtä tärkeäksi tiimin jäseneksi kuin muutkin. Kesän alussa kirjoitin kesätyöntekijöiden esittelyyn, että odotan kesältä eniten sitä, että vaikka suuri osa kesästä meneekin sisällä konttorilla, voi töissä olla myös kivaa. Tämä on kyllä toteutunut, joten työpaikkana en voi kuin suositella OP Tamperetta.
-Saara, asiakasneuvoja
Kesä maksuliiketiimin projektin parissa
Vappupäivän jälkeinen, räntäsateinen aamu olisi voinut latistaa monet, mutta itselläni päällimmäisenä tunteena oli kuitenkin jännitys ja innostus. Kyseessä oli nimittäin ensimmäinen päiväni kesätyöntekijänä OP Tampereessa. Olin saanut kesätyöpaikan yrityspuolelta, tarkemmin sanottuna maksuliiketiimistä.
Kesätyöni keskiössä oli toiminimien palveluihin liittyvä projekti ja asiakkaiden kontaktointi muutoksen tiimoilta. Kontaktoinnin lisäksi, pääsin niin lopettamaan kuin avaamaan palveluita, sekä ratkomaan mitä erilaisimpia ongelmia. Koska projekti oli koko pankille uusi asia, pääsin myös itse vaikuttamaan ja muovaamaan toimintatapoja ja käytäntöjä, joilla projektia tehdään.
Nyt kun kesä ja sen mukana työt alkavat lähentyä loppuaan, niin on hienoa katsoa taaksepäin, mitä kaikkea vajaan neljän kuukauden aikana onkaan tapahtunut. Pankkimaailma oli ennen kesää minulle täysin uusi asia, ja kaikki olikin järjestelmiä myöten opeteltava alusta alkaen. Vaikka alussa ajatus saattoikin tuntua mahdottomalta, niin on ollut mahtavaa huomata, kuinka jo muutamassa kuukaudessa kokemus on karttunut valtavasti! Myös työn ytimessä ollut projekti on edistynyt hienosti ja tuntuu hyvältä ajatella, että olen osaltani päässyt auttamaan siinä. Kaikkein parhaiten mieleen jäävät silti kaikki hienot ihmiset, jotka olen tavannut ja joiden kanssa olen päässyt työskentelemään.
-Jaki, asiakasneuvoja
Kesä viestinnän ja markkinoinnin tiimissä
Saatuani keväällä oman alan kesätyöpaikan fiilikseni oli aivan katossa – ja siellä se on pysynytkin koko kesän ajan. Työtehtäväni viestinnän ja markkinoinnin tiimissä ovat olleet todella monipuolisia. Olen suunnitellut ja toteuttanut erilaista sisältöä, muokannut videoita, lähettänyt viikoittaista henkilöstön uutiskirjettä sekä ollut järjestämässä henkilöstöpäiviä ja tulosjulkistuksen mediatilaisuutta. Vaihtelevien työtehtävien ansioista niin työpäivät kuin koko kesä ovat menneet kuin hujauksessa!
Parasta kesässä on ollut se, miten hyvin olen päässyt osaksi OP Tampereen jengiä. Viestintä todellakin on tässä talossa koko organisaatiota läpileikkaavaa, joten on ollut kiva päästä suunnittelemaan viestintää kaikkien eri tehtävissä työskentelevien kanssa. Minulle on jäänyt kaikesta sellainen olo, että minua on kuunneltu ja mielipidettäni on arvostettu. Meillä on oma henkilöstöravintola Holvi, jossa olen käynyt lounaalla lähes aina pankilla ollessani. Siellä lounastaessa on ollut helppo rupatella kaikkien eri tiimeissä työskentelevien asiantuntijoiden kanssa. Lisäksi olen käynyt välillä maanantaisin pelaamassa futista OP Tampereen omalla vuorolla. Yhteisöllisyys OP Tampereessa on ainutlaatuista ja työkaverit mahtavia!
-Saara, markkinoinnin ja viestinnän harjoittelija
Kesä kauppatekijänä
Työ kauppatekijänä on ollut mielenkiintoista ja opettanut paljon asuntojen sekä kiinteistöjen ostamisesta. Kaupat ovat aina erilaisia, joten päivät kuluvat kuin hujauksessa ja on ilo nähdä onnellisia asuntojen ja kiinteistöjen ostajia. Päivät alkavat tiimin aamukokouksella, jonka jälkeen valmistaudun ensimmäiseen kauppaan. Koko kaupan hoitamisessa aikaa kuluu noin puolestatoista tunnista kahteen tuntiin, ja kauppoja on päivässä usein kolme tai neljä.
Pääpiirteisesti kauppatilaisuus etenee alkuvalmistelujen jälkeen asiakkaiden - ostajien, myyjien sekä mahdollisen välittäjän - vastaanottamisesta ja tunnistamisesta, dokumenttien keräämiseen, skannailuun sekä allekirjoitteluun. Tämän jälkeen hoidetaan rahaliikenne, joka saattaa sisältää itse kauppahinnan lisäksi esimerkiksi lainan noston tai verojen maksun. Viimeiseksi dokumentteihin tarvitaan allekirjoitukset ja sen jälkeen alkaa jälkitöiden hoitaminen.
Meidän henkilörahoituksemme tiimissä, ja koko pankissa, on ihania työkollegoita, joilta saa aina apua ja joiden kanssa hauska keskustella. Kesä on mennyt tosi mukavasti, kun ympärillä on ollut tällaisia ihmisiä ja kesällä on aina ollut kivaa tulla töihin!
-Heidi, asiakasneuvoja