Miljoona euroa innovaation kehittelyyn – hyvinkääläisyritys Sharkmedical tavoittelee tosissaan siivua 550 miljardin dollarin toimialasta
Lisää aiheesta
Palomies ja ensihoitaja Topi Haikala alkoi myydä sydäniskureita ja laajensi bisnestä muihin lääkintälaitteisiin, jotka pelastavat henkiä Ukrainassa. Nyt Sharkmedical tuo markkinoille keksintöä, joka voi pelastaa pandemian sattuessa tuhansia ellei miljoonia ihmisiä.
2000-luku oli juuri alkanut, ja palomies ja ensihoitaja Topi Haikala odotti keikkaa.
Odotellessaan hän luki yhdysvaltalaista lehteä. Siinä kerrottiin defibrillaattoreista eli sydäniskureista. Se on ensihoitolaite, jolla sähköiskun avulla poistetaan hengenvaarallinen rytmihäiriö eli kammiovärinä.
Defibrillaatio oli keksitty jo 1940-luvulla, mutta vasta 1990-luvun puolivälissä laitteet olivat kehittyneet niin, että lääkäreiden lisäksi koulutetut maallikotkin pystyivät käyttämään niitä elvytystilanteissa.
Suomessa laitteista ei tiedetty mitään, ja Haikala päätti muuttaa tilanteen.
Hän selvittäisi, mikä on paras laite, mistä sitä saa ja mitä käyttö vaatii. Hän myisi laitteita ja kouluttaisi ihmisiä käyttämään niitä. Haikala oli varma, että laitteet menisivät kuumille kiville, ja ihmishenkiä pelastuisi.
Niin kyllä kävi, mutta ei ihan heti.
– Meni 13 vuotta, että sydäniskurit alkoivat yleistyä Suomessa, Haikala sanoo.
Sellainen on lääkintälaiteala: uusien tuotteiden tuominen markkinoille on raskaan työn takana. Sen Topi Haikala, Sharkmedicalin toimitusjohtaja, tietää nyt.
Siksi hän osaa varautua pitkään ponnistukseen, kun Sharkmedical tuo nyt kansainvälisille markkinoille tuotteen, joka voi pelastaa pandemian sattuessa tuhansia ellei miljoonia ihmisiä.
Yhden käden kiristysside ja muita ensihoidon tuotteita
Topi Haikala tulee kättelemään Hyvinkäällä Sharkmedicalin toimistolla.
Kädenpuristus on jämäkkä, kuten on myös kaveri. Vaikka palomiehen ja ensihoitajan ura on jo ohi, mies pitää kunnostaan huolta.
Pakko pitää, jotta saa ”vastastressiä”. Täytyy pystyä nollaamaan pää.
– Liikunta sekä luonnossa ja merellä liikkuminen antavat sitä minulle. Ja avantouinti. Se on monta kertaa varmaan pelastanut koko firman, Haikala sanoo ja nauraa.
Sharkmedical on yhdeksän henkilön lääkintälaitteisiin ja taktiseen ensihoitoon keskittyvä maahantuonti-, koulutus- ja innovaatioyritys.
Esimerkki taktisen ensihoidon tuotteesta on yhden käden kiristysside, Haikala sanoo ja hakee sellaisen hyllystä.
Jos raajassa on henkeä uhkaava verenvuoto, kymmenessä sekunnissa asennettava kiristysside saa verenvuodon loppumaan.
– Sotilailla on näitä yleensä liiveissään pari kappaletta. Nämä ovat pelastaneet sotilaita esimerkiksi Ukrainassa.
Kohti innovaatiota, jolla on valtava potentiaali
Kun Haikala perusti Sharkmedicalin 2001, hän huomasi, että paraskaan tuote ei mene itsestään kaupaksi.
– Hakkasin sydäniskureiden kanssa päätä petäjään pari vuotta, kunnes laajensimme muiden ensihoidon tuotteiden puolelle 2004.
Kun Puolustusvoimat alkoi uusia kenttälääkintäänsä vuonna 2006, Sharkmedical pääsi junaan mukaan julkisen tarjouskilpailun kautta maahantuontituotteidensa kanssa. Yritys kasvoi, kansainvälistyi ja hankki yhteistyökumppaneita.
Yritys on mukana huoltovarmuustoiminnassa, ja esimerkiksi Suomen Nato-jäsenyys tuo lisää bisnestä – koulutus ja maahantuonti ovat firman kivijalkaliiketoimintaa.
Vuonna 2016 firma alkoi olla niin iso, että Haikala lopetti päivätyönsä. Sitten, vuonna 2017, käynnistyi innovaatio, jonka potentiaali on valtava.
Sen nimi on ShareGuard99
Laite, joka estää viruksen leviämisen ilmateitse
ShareGuard99 on sairaalassa käytettävä laite, jonka avulla ilmateitse tarttuvaan tautiin sairastunut potilas voidaan eristää niin, että erillistä eristyshuonetta ei tarvita.
Ilmanpuhdistusteknologian ja huppujen avulla samassa huoneessa voi olla monta potilasta omissa sängyissään, eikä tauti tai virus leviä.
Haikalan mukaan keksintö estää viruksen leviämisen yli 99-prosenttisesti.
ShareGuard99:n kehittämiseen on mennyt miljoona euroa.
Sijoittajia Sharkmedicalilla ei ole, vaan rahat on saatu pitkälti pankkilainoista ja esimerkiksi innovaatiorahoitusten kautta. Välillä menot ovat investointien takia väistämättä isommat kuin tulot, ja siksi Haikala kiittelee OP:ta hyvästä yhteistyökumppanuudesta: kun päätä alkaa huimata raha-asioiden takia, tuttu pankki on korvaamaton kaveri.
Nyt – neljän vuoden kehityksen jälkeen – ShareGuard99 on valmis myyntiin. Sen avulla on tarkoituksena saada siivu satojen miljardien bisneksestä: lääkelaiteteollisuuden ennustetaan olevan vuoteen 2028 mennessä noin 550 miljardin dollarin arvoinen.
Kaupallistaminen on vaikeaa ja sääntely raskasta
Haikala oppi sydäniskuribisneksessä, että uuden lääkintälaitteen polku kaupalliseksi tuotteeksi on pitkä.
Ensin tulee idea. Sitten pitää löytää yhteistyökumppanit, jotka auttavat mekaanisessa suunnittelussa, teknologisessa suunnittelussa, designissa, teollisessa muotoilussa, brändityössä, taloushallinnossa – erilaisia asiantuntijoita tarvitaan valtavasti.
Ja sitten on sääntelypuoli, joka on lääkintälaitteissa äärimmäisen raskasta. Viranomaiset, viime kädessä Suomessa Fimea, täytyy vakuuttaa siitä, että laite on varmasti potilasturvallinen.
– Vaikka tekisit vain laastarin, sääntelyn määrä on tosi iso. Kaikki pitää olla dokumentoituna ja todennettuna niin, että Exceliä on lattiasta kattoon.
ShareGuard99 on kokonaan uudenlainen tapa eristää potilas, ja uuden tuotteen kaupallistaminen on vaikeaa. Asiakasta kiinnostaa aina, miten tuote on toiminut käytännössä, ja uudella teknologialla ei tällaisia referenssejä vielä voi olla.
Siksi Sharkmedical on kiertänyt ympäri Suomea ja maailmaa messuilla ja myynyt keksintöä. Pää on nyt saatu auki, ja viisi ShareGuardia on saatu myytyä sairaaloihin Suomessa. Laite maksaa noin kymppitonnin.
– Myös ensimmäiset vientieurot ovat tulleet tilille, ja se tuntuu tosi isolta voitolta.
”Nyt tarvitaan paksua nahkaa ja periksiantamattomuutta”
Tutkijoiden mukaan uusi pandemia tulee ennemmin tai myöhemmin, ja seuraava pandemia voi olla fataalimpi kuin korona.
Seuraavaa kertaa varten olisi hyvä olla valmistautunut paremmin. Yksi keino voisi olla ShareGuardin käyttöönotto.
Mutta ihmismieli unohtaa mieluusti ikävät tulevaisuudenkuvat.
– Puhutaan paljon pandemiaan valmistautumisesta ja vaikkapa ilmastonmuutoksen torjunnasta, mutta aika vähän niiden eteen tunnutaan tehtävän.
Silti Haikala uskoo vahvasti ShareGuardiin, vaikka tietää, että edessä on piinallisen pitkä tie.
– Nyt tarvitaan vaan paksua nahkaa ja periksiantamattomuutta. Tyrmäyksiä tulee uudelleen ja uudelleen. Mutta aina niistä on selvitty ja selvitään.
Firman myyntikehitys on hyvässä suunnassa: toissa vuonna myynti oli 4 200 000 euroa.
Jos kaikki menee putkeen, siihen voidaan laittaa joidenkin vuosien päästä nolla perään.
Oletko miettinyt yrityksesi toiminnan laajentamista kansainvälisille markkinoille? Lue lisää OP:n kansainvälistymisen palveluista.