Pienestä kuluttajaverkkokaupasta yrittäjyyden aloittanut ”Jenni Oulusta” eli Jenni Ahokas, 32, on kasvattanut yrityksensä liikevaihdon lyhyessä ajassa lähes 10 miljoonaan euroon.

Beautyko Import Oy:n lippulaivabrändi on Ahokkaan itse kehittämä korealainen ihonhoitosarja Smuuti Skin, jota jo vuosi Suomen markkinoille tulon jälkeen myytiin myös Pohjoismaissa ja Baltiassa. Kuluvana kesänä avautuivat himoitut Iso-Britannian markkinat.

Mitkä ovat Vuoden 2025 helsinkiläiseksi nuoreksi yrittäjäksi valitun kasvuyrittäjän tärkeimmät peliliikkeet matkan varrella? 

1. Irtisanoutuminen

Kauppatieteiden maisterin paperit taskussa ja vakituinen työpaikka. Monen unelma, mutta ei Jenni Ahokkaan. Yrittäjyys kutkutteli.

– Aloitin sivutoimisen yrittäjyyden vuonna 2017 perustamalla verkkokaupan, jossa myin korealaista kosmetiikkaa suoraan kuluttajille. Korealainen kauneudenhoito oli iso buumi, josta itsekin innostuin, Ahokas kertoo.

Seuraavana vuonna Ahokas päätti kokeilla täysipäiväistä yrittäjyyttä ja irtisanoutui työstään. Voisihan aina myöhemmin taas hakea töitä, jos kokeilu ei onnistuisi.

Alku oli tuskaisa ja yrittäjän rahat tiukassa.

– Minulla ei ollut edes tulostinta, vaan kävin tulostamassa pakkausten lähetelaput kirjastossa.

2. Kekseliäisyys

Täyspäiväiseksi yrittäjäksi jättäytymisen jälkeen Ahokas etsi aktiivisesti liikkeitä, jotka ottaisivat hänen tuotteitaan myyntiin. Hän pommitti mahdollisia ostajia sähköposteilla ja kävi esittelemässä omia tuotteitaan. Ja googletti:

– Iltapäivälehtien ”Myydyimmät tuotteet” -jutuista poimin kauppojen ostajien etu- ja sukunimiä. Yrityksen nimen perusteella yritin arvata heidän sähköpostiosoitteensa, ja usein onnistuinkin.

Sinnikkään yrittämisen jälkeen vuonna 2019 Ahokas sai maahantuomiaan tuotteita myyntiin kahteen Prismaan, ja niin kuluttajaverkkokauppa oli kasvanut maahantuontiyritykseksi.

Pian sen jälkeen hän teki ensimmäisen hankinta- ja verkostoitumismatkan Etelä-Koreaan ja onnistui aloittamaan yhteistyön muutaman ison korealaisen brändin kanssa.

– ”Fake it until you make it” oli mottoni, sillä eihän minulla oikeasti ollut tuohon aikaan vielä kuin ne muutamat maahantuomiani tuotteita valikoimissaan pitäneet Prismat Oulussa.

 3. Oma brändi marketteihin

Pian Ahokas huomasi, ettei yritystä voi kasvattaa paljoa pelkällä maahantuonnilla. Ja että markettien tuotevalikoimista puuttui gen-z-sukupolven nuorille suunnattuja edullisia ihonhoitotuotteita.

Keväällä 2021 Ahokas päätti luoda oman brändin, olihan hänellä maahantuonnin myötä tulleita hyviä ostajakontakteja.

– S-ryhmä esimerkiksi kyseli säännöllisesti, että mitä uutta minulla olisi, ja niinpä vuonna 2022 pitchasin Prismalle Smuuti Skinin, vaikka valmiina ei ollut yhden yhtä tuotetta.

Jujuna oli suomalainen suunnittelu, valmistus Koreassa, edullinen hinta ja marketmyynti, kaikki asioita, joita gen-z-sukupolvi Ahokkaan tilaaman kuluttajatutkimuksen perusteella arvostivat.

Ahokas oli liikkeellä oikeaan aikaan, sillä tuote oli juuri sitä, mitä myös Prisma arvosti.

– Oli tärkeää saada asiakkaalta palaute etukäteen. Jos ajatus olisi ollut ihan huono, olisin keksinyt jotain muuta.

Kun brändi on kiinnostava ja kasvaa nopeasti, uusia mahdollisuuksia aukenee koko ajan. Onneksi en ole koskaan oikein osannut jännittää, Ahokas sanoo.

4. TikTok-edellä

Hyvissä ajoin ennen Smuuti Skin -tuoteperheen lanseerausta Ahokas avasi TikTok-tilin ja valjasti sen ja omat kasvonsa brändityöhön.

– Osallistin kohderyhmää TikTokissa esimerkiksi pakkausten värisuunnitteluun.

TikTok on vielä tänäkin päivänä Smuuti Skin -tuotteiden tärkein myyntikanava ja apuna tuotekehityksessä.

– Viimeksi sparrailin asiakkaiden kanssa siitä, mikä hedelmä otettaisiin seuraavan tuoteperheen perustaksi. Samalla kerroin, että kiivi-tuotesarja loppuu. Se myytiinkin sitten saman tien loppuun verkkokaupasta.

 5. (Liian) hurja startti

Smuuti Skin -tuotteiden ensimmäinen myyntierä tammikuussa 2023 loppui kahdessa päivässä. Lanseerausta edeltänyt TikTok-pöhinä oli nostanut tuotteiden odotusarvon pilviin.

– Siitä alkoivatkin sitten pahat saatavuusongelmat, jotka kestivät puolitoista vuotta.

Tuotteiden valmistusaika on noin kaksi kuukautta, eikä tuoreella yrityksellä ollut riittävästi kassaa isojen tilausten ennakkomaksuihin.

– Puolet pitää maksaa tilauksen yhteydessä ja loppu tilauksen valmistuessa. Asiakkailla taas voi olla pitkät maksuajat. Toki itsekin tavallaan ruokin ongelmaa avaamalla uusia asiakkuuksia, vaikka meillä ei ollut varastossa yhtään tuotetta.

Jouluksi 2023 tilatut tuotteet myytiin loppuun jo marraskuun alussa, ja Ahokas kertoo toimitusaikoihin liittyvää vihaista sähköpostipalautetta tulleen paljon.

– Kaikki yrittivät sanoa minulle, että tuollainen kysyntä on vain positiivinen ongelma, mutta itse otsin sen raskaasti ja koin pilanneeni kaikkien joulun.

Seuraavana jouluna tuotteita oli onneksi jo tarpeeksi varastossa.

Ahokkaan resilienssi on vahvistunut vuosien varrella eikä iso paletti – kolme eri varastoa, verkkokauppa sekä TikTok-kauppa UK:ssa – hirvitä. Koko ajan pitää painaa ja olla aktiivinen, hän sanoo.

6. Tukijoukot 

Ahokkaalla on nykyään tukijoukkoinaan yrityksen operatiivisesta johdosta vastaava aviomies sekä seitsemän osaavaa tiimiläistä, joista jokaisella on oma vahvuusalueensa.

Kansainvälistymistä vauhdittaakseen Ahokas osallistui syksyllä 2023 tv-reality Leijonan luolaan, josta sai mukaansa melko pienillä sijoituksilla enkelisijoittajat Jenni Kynnöksen ja Elias Aallon. He molemmat istuvat Beautyko Import Oy:n hallituksessa.

– Aalto on ostanut osuuksia yrityksestä Leijonan luolan jälkeenkin, Ahokas kertoo.

Kolmas toiminnan ja kasvun tukijalka on pankin rahoitus.

– OP Uusimaa on ollut tarinassamme isossa roolissa joka vaiheessa, sillä ilman OP:n kassanhallinnan ratkaisuja kuten luottolimiittiä emme selviäisi ja ilman OP:n lainoitusta emme voisi kasvaa. OP on myös isoin sijoittajamme.

7. Kansainvälistyminen 

Maaliskuussa 2023 myös ruotsalainen Lyko-ketju otti Smuuti Skinin tuotteet myyntiin.

– Muistan edelleen ensimmäiset videot, joissa ruotsalaiset esittelivät ostamiaan Smuutin tuotteita. Ihan vasta lanseerattu brändi, ja joku on jo oikeasti ostanut tätä Ruotsissa!

Lykoa seurasivat Kicks ja H&M sekä Baltian markkina, ja myös UK:ssa toimiva iso SuperDrug-ketju lähestyi vuoden 2024 alussa Ahokasta.

– Hieman nikottelin, että ai 900 liikettä, mutta toki sanoin heti perään, että onnistuu tietenkin.

Sopimusneuvottelut ja UK-lanseerauksen suunnittelu kesti lähes puolitoista vuotta, kunnes kesäkuussa 2025 tuli tieto, että yhteistyö SuperDrugin kanssa voi alkaa.

– Minun vauvani on nyt ihan oikeasti UK:ssa! Pitkästä aika tuli oikein kylmät väreet, kun kuulin uutisen.

Ahokkaan mukaan yrittäjä ei voi ikinä olla tyytyväinen, vaan aina pitää potkia itseään eteenpäin.

– Minulta itseltäni kysytään jatkuvasti, haluaisinko myydä omia osuuksiani. Mutta myymisen sijaan haluan vielä katsoa, että miten pitkälle Jenni Oulusta tämän kanssa pääsee.

Oletko kiinnostunut yrittäjyydestä? Lue lisää OP:n tarjoamista yrittäjän palveluista.