Ympäristö- ja ilmastoriskien ohella sosiaaliseen vastuuseen liittyvät riskit ovat uineet osaksi yritysten luottokelpoisuuden arviointia. Mikä rahoittajaa kiinnostaa yritysten sosiaalisessa vastuussa?

Teksti Mira Mielonen, ESG-analyytikko, OP Yrityspankki
Julkaistu 30.3.2023

Sosiaalinen vastuu on kovaa vauhtia raivannut tietään yritysten vastuullisuus- ja kestävyysagendoille. OP:n vuoden 2023 Suuryritystutkimukseen vastanneista yrityksistä noin 86 % kertoo sosiaalisen vastuun korostuvan strategiassaan entistä vahvemmin, ja lähes kolmannes vastanneista priorisoi sosiaalisen vastuun ympäristövastuun edelle.

Tyypillisesti sosiaalinen vastuu on mielletty liiketoiminnan kannalta positiivisena ajurina. Osoitus siitä, että yritys kunnioittaa ihmisoikeuksia, huolehtii työntekijöidensä hyvinvoinnista ja tukee yhteiskunnallisesti tärkeitä teemoja, voi auttaa yrityksiä sekä houkuttelemaan uusia että sitouttamaan nykyisiä asiakkaita, työntekijöitä ja sijoittajia. Potentiaalisen lisäarvon tuottamisen lisäksi sosiaalisen vastuun tekijöihin liittyy kuitenkin myös toinen puoli, joka kiinnostaa etenkin rahoittajaa. 

Ilmasto- ja ympäristötekijöiden omaisesti sosiaalisen vastuun tekijät altistavat yrityksiä myös riskeille ja mahdollisille negatiivisille liiketoimintavaikutuksille. Esimerkiksi toimitusketjuissa esiintyvät ihmisoikeusrikkomukset altistavat yrityksiä mainehaittojen lisäksi tuotantohäiriöille ja hankintojen laatuongelmille.

Osaajapulan kanssa kipuilevilla aloilla korostuu puolestaan henkilöstön kehittäminen ja hyvinvointi, sillä asiantuntevan työvoiman menettäminen tai kyvyttömyys houkutella uusia osaajia voi heikentää yritysten kilpailukykyä tai lisätä operatiivisia riskejä.

Paikallisyhteisöjen oikeuksien huomioiminen ja osallistaminen taas ovat tärkeitä riskienhallintakeinoja esimerkiksi kaivos- ja tuulivoimahankkeissa, joissa yhteisöihin kohdistuvat haitalliset vaikutukset voivat johtaa hankkeiden kaatumiseen.

Sosiaalisen vastuun tekijät ovat siis syystäkin vahvasti läsnä, kun pankissa arvioidaan yritysten luottokelpoisuutta. Sen lisäksi, että halutaan tietoa yritysten vaikutuksista eri ihmisryhmiin, on rahoittajan näkökulmasta merkittävää ymmärtää ainakin seuraavat kolme asiaa:

  • mitkä sosiaalisen vastuun tekijät ovat olennaisia rahoitettavan yrityksen liiketoiminnan kannattavuudelle?
  • minkälaisia liiketoimintariskejä ja -vaikutuksia olennaisiin sosiaalisen vastuun tekijöihin liittyy?
  • millä keinoilla yritys lieventää kyseisten riskien toteutumisen todennäköisyyttä ja mahdollisia seurauksia?

Sosiaaliseen vastuuseen liittyvien riskien arviointi yritysten ulkopuolelta on kuitenkin haastava tehtävä, ja ilman yritysten itsensä tuottamaa tietoa keinot riskien arvioimiseksi ovat rajatut. Yritysten kestävyysraportoinnissa sosiaalisen vastuun riskitekijöitä ei vielä huomioida samalla tasolla kuin esimerkiksi ilmastoriskejä. Riskinäkökulman tuominen vahvemmin osaksi yritysten sosiaalisen vastuun raportointia voisi kuitenkin tuottaa rahoittajalle arvokasta tietoa yritysten kestävyydestä.

Lue myös:

Arvoketjun vastuullisuuden mittaaminen kehittyy – ja se mahdollistaa monia asioita

Luonnon arvo – miten luonnon tarjoamia palveluita voidaan arvottaa?

Kestävyystiedon tuottaminen on merkittävässä roolissa pk-yritysten vihreässä siirtymässä