Kahden lapsen äiti, Anna Kurkela perusti vuonna 2012 Papu Designin kotinsa olohuoneeseen. Hänen tavoitteenaan oli se, mitä Ruotsissa ja Tanskassa oli tehty jo vuosikymmen aiemmin. Hän halusi perustaa Suomeen eettisesti toimivan, laadukkaita materiaaleja käyttävän ja tyylikkäitä tuotteita erityisesti lapsille myyvän vaatemerkin.

Papu Design on kasvanut huimaa vauhtia perustamisestaan lähtien, ja vuonna 2017 sen liikevaihto lähentelee jo 2,5 miljoonaa euroa.

Papu Designin toimitusjohtaja Jussi Kurkela sanoo vaimonsa Annan lähtevän uusiin projekteihin aina kunnianhimoisella asenteella. Papu Designin kasvu on ollut koko yrityksen historian ajan nousuvoittoista niin kotimaassa kuin ulkomailla.

Samoihin aikoihin, kun Anna Kurkela aloitti pienimuotoisen kapinan halpatuotantoa vastaan, sama idea oli herännyt Suomessa useammalle muulle. Nykyisin nousevia kotimaisia vaatemerkkejä lapsille on jo useita.

‒ Jokaiselle on paikkansa, emmekä koe toisiamme kilpailijoiksi. Meidän kaikkien suurimpia kilpailijoita ovat halpavaateketjut. Aloittelevan yrittäjän voi olla nykyisin vaikeampi murtautua meidän joukkoomme, mutten pidä sitä mahdottomana, Jussi Kurkela sanoo.

Papu Designin asiakkaat ovat keskimäärin 25‒35-vuotiaita perheellisiä naisia. Hän uskoo, että vaatteen laatu ja alkuperä kiinnostavat kuluttajaa jatkuvasti enemmän. Yksi syy sille, miksi kotimaisuudesta ollaan kiinnostuneita, liittyy Jussi Kurkelan arvioiden mukaan kotimaistenkin lastenvaatteiden edulliseen hintaan.

‒ Jos aikuisten merkkivaatteisiin saa kulutettua satasia, lapselle vaatteen voi saada kympeillä. Se on näkyvä, mutta edullinen tapa käyttää rahaa lapseen.

Harrastuksiin ja tavaroihin nähden vaatteet ovat pieni kuluerä. Toisaalta haluttujen vaatemerkkien jälleenmyyntiarvo käytettynä on aivan toista luokkaa kuin esimerkiksi halpatuotteiden.

Kivijalka kiinnostaa

Myös Ipanainen Oy:tä pyörittävä Anu Mäkinen on huomannut liikekumppaninsa Anni Almqvistin kanssa saman ilmiön. Vaikka Suomessa on taisteltu talouden taantuman kanssa koko 2010-luku, ihmiset ovat valmiita pistämään rahaa laadukkaisiin ja luotettaviin tuotteisiin yhä useammin ‒ myös lasten kohdalla, jolloin tuotteen käyttö on lyhytkestoista.

Ipanainen myy lastentarvikkeita niin verkkokaupassa kuin kivijalkaliikkeessä, ja yritys on erikoistunut erityisesti kantovälineisiin. Lisäksi se järjestää Helsingissä sijaitsevan kivijalkaliikkeen yhteydessä erilaisia lapsiperhearkea sivuavia kursseja sekä tuo maahan useita lastentarvikemerkkejä.

Kivijalkaliikkeessä on myös vanhempien kohtaamispaikka ja lastenvaatteiden kirpputori.

‒ Lastentarvikkeiden myynti on siirtynyt isoista tavarataloista entistä enemmän kivijalkaliikkeisiin.

Kotimaan markkinoille on syntynyt paljon erilaisia lastenvaatteille ja -tuotteille suunnattuja verkkokauppoja. Myös isot lastentarvikeketjut kiristävät kilpailua, mutta Mäkisen mukaan silti kansainväliset halpaverkkokaupat ovat heille suurimpia haastajia.

‒ Valikoimalla ja hyvällä palvelulla voimme saada yhä useammat ihmiset kiinnostumaan meistä. Uskon, että kokemusten kautta tietoisuus lisääntyy, Mäkinen avaa Ipanaisen menestysreseptiä.

Omat tarpeet kehittävät yritystä

Sekä Kurkelat että Mäkinen ja Almqvist ovat lähteneet kehittämään yritystensä toimintaa omista kokemuksistaan.

Mäkinen huomauttaa, että lapsiperheen tarpeista tietävät parhaiten juuri vanhemmat. Esimerkiksi Ipanaisen ideologiaan kuuluu helpottaa lapsiperheen arkea kaikilla tavoilla.

Kun Papu Design aloitti toimintansa, siitä ei tiennyt kukaan. Nopeasti kiinnostus kasvoi, ja nykyisin tuotteita voi ostaa jälleenmyyjiltä aina Yhdysvaltoja ja Japania myöten.

Jussi Kurkelan mukaan sosiaalinen media on ollut tärkein kanava jakaa tietoa uusista tuotteista. Suomessa Papu Designin kiinnostavuutta ovat kasvattaneet Facebook ja blogit. Ulkomailla paras tapa tavoittaa kohdeyleisö on Instagram.

Puskaradio on toiminut Ipanaisen kohdalla, ja uudet asiakkaat löytävät liikkeen juuri suositusten perusteella. Alkujaan myös Ipanainen oli pieni verkkokauppa yrittäjän autotallissa. Nykyisin yrityksen liikevaihto on jo yli miljoona euroa.

Mutta missä piilee kotimaisten lastentarvikkeita ja -vaatteita myyvien yritysten kasvun salaisuus?

‒ Omien lasten hyvinvointiin halutaan kuluttaa rahaa, Mäkinen sanoo.

Samaa mieltä on myös Jussi Kurkela.